Studenten op onderzoek naar meetinstrumenten

Afstudeeronderzoek doen als onderdeel van een gesubsidieerd project? En daarbij ook kennis maken met verschillende sectoren in de zorg? Twee HAN studenten Verpleegkunde grepen die kans aan. Zij inventariseerden meetinstrumenten voor projecten die leren en verbeteren van zorgprofessionals stimuleren.

8570950e-0ce7-11ee-bb36-02565807075b Studenten en docent bj infuus

Onderzoeksvaardigheden leren

Nina Janssen en Astrid van Leendert, studenten Verpleegkunde, hebben meegewerkt aan het door ZonMw gefinancierde HAN project Evidence 2.0. Zij gingen op onderzoek uit naar meetinstrumenten die worden gebruikt in 13 'leren en verbeteren'-projecten.

Zoek elkaar meer op

Uit de inventarisatie blijkt dat er opgeteld in de projecten maar liefst 33 kwantitatieve instrumenten worden gebruikt. In de interviewreeks leren & verbeteren in de zorg, ZonMw mei 2021, vertellen de studenten over hun ervaringen met dit praktijkgericht onderzoek. ‘Zoek elkaar meer op’, luidt het advies van deze onderzoekers.

Dit is de eerste stap naar een overzichtelijke set meetinstrumenten.

Onderbouwing aanbevelingen

Inhoudelijk zijn de studenten begeleid door Frank Verbeek, docent en onderzoeker, en Anneke van Vught, associate lector Organisatie van Zorg en Dienstverlening, HAN. ‘Dat er veel variatie is, was bekend, maar dat er zóveel verschillende instrumenten gebruikt worden, is een eyeopener geweest’, vindt Verbeek.

‘Dit is de eerste stap naar een overzichtelijke set meetinstrumenten. De volgende stap is: alle projecten kort na afronding bevragen over de ervaringen met de meetinstrumenten. Dan kun je goed onderbouwde aanbevelingen doen over wat nu de mooiste instrumenten zijn.’

Meer weten?

Neem voor vragen of meer informatie via mail contact op met Frank Verbeek of Anneke van Vught, onderzoekers Lectoraat Organisatie van Zorg en Dienstverlening: