Built Environment: International Week

De International Week van de Academie Built Environment eind april was er een om niet snel te vergeten. Ondanks dat het event dit jaar online plaatsvond, is er veel kennis gedeeld en plezier gemaakt tussen Nederlandse, Japanse, Duitse en Amerikaanse studenten en docenten.

dbcad0a2-0cee-11ee-b317-02565807075b International Week Health and Social Studies. horizontaal

Online hebben docenten en studenten dankzij een breed opgetuigd programma uitgebreid de kans gekregen met elkaar informatie uit te wisselen in presentaties, workshops, kooklessen en tijdens sociale evenementen. Er is genetwerkt, geïnspireerd en uitgedaagd. Op verschillende plekken zijn afspraken gemaakt om de contacten verder uit te diepen.

Andere culturen

Docent Civiele Techniek, Marwin Jurjus is een van de organisatoren van dit event en licht toe: “We geven met de International Week studenten de kans om in contact te komen met andere culturen. Zodat ze verder kunnen kijken dan hun neus lang is. Met buitenlandse contacten kunnen ze hun netwerk uitbreiden en nadenken of ze een stage of minor willen volgen bij een partner in het buitenland.”

We geven studenten de kans verder te kijken dan hun neus lang is.

Snapchat in plaats van Whatsapp

2e jaar student Civiele Techniek, Guusje van Bolderen ondervond tijdens de International Week dat veel op dezelfde manier werkt bij buitenlandse studenten. “Veel is hetzelfde, maar onverwachte dingen zijn anders.” Ze ontdekte tijdens de workshop ‘The perfect plan for a Railroad Underpass’ dat het zoeken is naar de juiste manier van communiceren. “Samen met Amerikanen bedachten we een onderdoorgang onder een treinspoor. Als je hier in Nederland bij een bedrijf werkt, communiceer je veel via de app of mail. Het was bijzonder om te ontdekken dat Amerikanen amper appen, daarom gebruikten we Snapchat.”

Veel is hetzelfde, maar onverwachte dingen zijn anders.

Gast op de wereld

Tijden de workshop ‘Courtyard Housing & Independent living’ zagen we hoe anders de cultuur, de gedachtegang en de faciliteiten van Japanners zijn als het gaat om de gebouwde omgeving. Ze zijn veel verder met woningen voor ouderen. Daar kunnen wij van leren. Een andere eyeopener was de workshop van Thomas Rau die totaal anders naar duurzaamheid en circulariteit kijkt. Marwin schetst: “Hij vindt dat de producent eigenaar zou moeten blijven van een product. Zo koop je geen auto, maar mobiliteit. Zo worden reststoffen geen afvalstoffen, maar bouwstoffen met een nieuwe toepassing.”
 2e jaarsstudent Bouwkunde, Sanne van den Boom: “Thomas Rau heeft me aan het denken gezet of ik me anders ga gedragen wanneer ik mezelf meer zie als een gast op deze wereld.”

Contacten versterken

Deze International Week is een startschot om contacten tussen docenten en studenten onderling verder uit te wisselen. We gaan kijken op welke manier we samen onderzoek kunnen doen. Het balletje is gaan rollen en nu moeten we er invulling aan gaan geven. Daar is de samenwerkingsovereenkomst met de Japanse universiteit een mooi voorbeeld van.

Studievereniging Trifonius

“Ondertussen zijn er al volop ideeën om gezamenlijk een studiereis te organiseren waar studenten en docenten van onze partners aan deel kunnen nemen,” weet Marwin. Studievereniging van de opleidingen Civiele Techniek en Bouwkunde ‘Trifonius’ heeft de eerste afspraken al staan om samen met de Amerikaanse studievereniging een betonkano te bouwen. Op afstand. Dat betekent een model kiezen, mengsels uitwisselen en bewapening bespreken. Marwin spreekt de wens uit: “Hopelijk gaat de wereld snel verder open en kunnen ze elkaar volgend jaar tijdens de International Week in het echt ontmoeten. Al blijft de online versie bestaan om contacten met andere culturen ook mogelijk te houden voor de thuisblijvers.

Centre for creativity. Jonge mensen met kleurstof.