Samenwerkingsovereenkomst met Japanse universiteit

De International Week van de academie Built Environment begon goed. Voordat de activiteiten gerelateerd aan de opleiding Bouwkunde en Civiele Techniek van start gingen, werd een samenwerkingsovereenkomst getekend met een Japanse universiteit.

954c21a0-0cf1-11ee-acce-02565807075b Academiedirecteur Built Environment Frank Spuij ondertekent onder toeziend oog van Dort Spierings een samenwerkingsovereenkomst met Toyo University in Tokyo, Japan.

In deze overeenkomst hebben academiedirecteur Built Environment Frank Spuij en professor Hiroko Mizumura van Toyo University in Tokio de intentie uitgesproken om op het gebied van onderwijs en onderzoek meer met elkaar uit te wisselen en samen te werken.

Intensievere samenwerking

Zo'n overeenkomst natuurlijk om uitvoering voorbereiding. Daar zorgde Dort Spierings voor. Hij is minortrekker van de minor Stad en Land en is al jaren bezig om de betrekkingen met Toyo University te intensiveren. Dort denkt terug: "Mijn allereerste contact met Japan dateert uit 2014 in verband met mijn promotieonderzoek naar ouderenhuisvesting. Japan loopt namelijk qua vergrijzing 10 jaar voor op Nederland."

Meerjarenplan

Dort gaat verder: "Ik ontmoette professor Mizumura een aantal keer op congressen in onder meer Athene, Tokio, Fukuoka en Uden. Tijdens gesprekken met haar kansen ik dat er kansen liggen om intensiever samen te werken.”
Een duurzame relatie met mensen uit Azië, vraagt ​​om geduld. “Ik heb 3 jaar geleden een meerjarenplan opgesteld om dichter tot elkaar te komen. Zo nu en dan wisselen we onderzoekers en studenten uit. Onze studenten hebben daar bijvoorbeeld woonvormen met elkaar vergelijken."

Ik heb 3 jaar geleden een meerjarenplanplan opgesteld om dichter tot elkaar te komen.

Levensbestendig wonen

Deze overeenkomst is een volgende stap naar een intensievere samenwerking. Frank: “We kunnen op het gebied van civiele techniek en bouwkunde veel leren Japanners. Hun bevolking is behoorlijk grijs. Zij zijn voorkomend al ver in de ontwikkelingen levensbestendig wonen. Ook zijn ze veel verder met domotica. Japan staat natuurlijk ook bekend om z'n bijzondere architectuur wat interessant voor ons is. Ook op het gebied van railinfra lopen ze voor op ontwikkelingen.” Frank doelt hier natuurlijk op het netwerk van hogesnelheidslijnen dat net buiten Japan ligt. De algemene regels om hun snelheid en worden bewonderd vanwege veiligheid en stiptheid.

284149 De bullit train in Tokio
Shinkansen: het hogesnelheidsnetwerk in Japan

Ervaringen uitwisselen

Dort heeft een 'Japan community' ingediende met studenten en docenten. Hier zitten mensen in die een stage, minor of onderzoek in Japan willen volgen van gevolgd hebben. Ze wisselen uit. Zowel praktisch als stimulerend.

Fascinatie voor Japen

Sinds de ondertekening hebben wat studenten al te kennen gegeven die kant op te willen. 2e jaarsstudent Civiele Techniek, Wouter Klein Roseboom: "Ik heb al jaren een fascinatie voor Japan. Voor de cultuur en infrastructuur. Zo'n buitenlandervaring vraagt ​​natuurlijk voorbereiding dus ik ben er vast maar over begonnen," lacht Wouter. Ook vanuit de Zorgalliantie is er interesse voor een studiereis in 2022.
Dort: “Om goed voorbereid naar Japan te gaan, stimuleren we de geïnteresseerden om een ​​cultuurtraining te volgen." Op 24 april gaat Wouter samen met 13 studenten, docenten en met relaties uit het werkveld mee naar de cultuurtraining van Shofukan in Rotterdam."

Problem based education

Frank en Dort weten dat de liefde van 2 kanten komt. Dort: "Japan is gecharmeerd van onze duurzame ontwerpen." Frank vult aan: "Ook zijn ze onder de indruk hoe wij ons onderwijs inrichten. Wij doceren op basis van een probleem dat speelt in het werkveld. gaan we met studenten projectmatig aan de slag. Deze probleemgestuurde opvoeding kennen ze daar niet. Er liggen van beide kanten nog veel meer mogelijkheden en kansen om te benutten. Deze gaan we de tijd ontdekken met elkaar. De overeenkomst is daar een uitstekende basis voor," besluit Frank.