Studenten bouwen aan ervaring

Corona maakt studeren anders. “Er is niets aan om je stage vanuit huis te doen,” vindt 3e jaars student Jacob Vogel. Hij koos ervoor om een tussenhalfjaar te nemen. Maar van stilzitten is geen sprake. “Ik besteed mijn ‘corona-studie-sabbatical’ vooral aan ervaring opdoen.”

252502 Een ontwerp van Buro BUILT. Bouwkunde en Civiele Techniek

Doordat veel mensen thuis vertoeven en hun geld tóch ergens kwijt willen, is de renovatiedrift toegeslagen. In het straatbeeld is dan ook regelmatig gevuld met vuilcontainers en klusbussen. Soms moet je maanden wachten tot een architect of adviesbureau tijd heeft.

Buro BUILT

Die drukte merkt Jacob ook. Hij is gemiddeld zo’n uur of 20 uur per week te vinden bij zijn werkgever, Buro BUILT. “Ik doe hier het werk dat een bouwkundig ingenieur na de opleiding Bouwkunde ook doet. Interessant om al tijdens de studie mee bezig te zijn en supergoed voor mijn cv.”

Nieuwe studenten

“We hebben bij Buro BUILT een hele lichting nieuwe medewerkers aangetrokken. Allemaal fanatieke en professionele studenten natuurlijk. Omdat Jacob al sinds de start van Buro BUILT betrokken is bij dit bouwkundig en civieltechnisch bureau van de Academie Built Environment dat in maart 2020 het licht zag, is het aan hem om zijn medestudenten wegwijs te maken.

Gesprekken met opdrachtgever

“We krijgen allerlei opdrachten binnen. Van aanbouwtjes ontwerpen, herinrichtingen van zolders realiseren en huizen tekenen tot allerhande bouwadvies en bouworganisatie. Ik laat de nieuwe aanwas zien wat wij met het bureau kunnen betekenen voor mensen die ons inschakelen voor prijstechnisch zeer interessante bouwkundige of civieltechnische opdrachten. Dat kan een gemeente zijn, maar natuurlijk ook een particulier. Ik help bijvoorbeeld mee met offertes maken, ga mee naar het eerste gesprek met de opdrachtgever en ben bereikbaar voor vragen.” Jacob verduidelijkt: “Docenten kijken natuurlijk vakinhoudelijk altijd mee.”

246211 Een 3D beeldje van Buro Built

Banen voor het oprapen

Na de zomer heeft Jacob nog anderhalf jaar te gaan tot hij zijn diploma Bouwkunde op zak heeft. “Ik moet m’n minor nog doen, stagelopen en afstuderen.” Ondanks dat de banen voor een bouwkundig ingenieur voor het oprapen liggen, is zijn opleiding Bouwkunde voor hem geen eindstation. “Ik wil nog een master doen. Iets met herbestemming, denk ik. Ook wil ik mijn makelaarsdiploma halen. Een huis is emotie, maar naar mijn idee wordt te weinig gekeken naar de bouwtechnische kant van het verhaal.”

Herbestemmen

Hoe het ook gaat lopen, Jacob wil tot minimaal zijn 26ste actief blijven leren. “Het schijnt dat je hersenen tot die leeftijd het makkelijkste nieuwe stof opnemen. Die tijd besteed ik graag optimaal,” lacht hij. “Learning on the job, zou ik graag bij een groot bedrijf doen. Daarna word ik misschien ooit wel projectontwikkelaar. Het lijkt me mooi om oude gebouwen te herbestemmen. Natuurlijk met oog voor verduurzaming,” werpt hij een blik in de toekomst.