Wat leren we van de coronatijd in het onderwijs?

Samenwerking, verbinding en innovatiekracht zijn 3 belangrijke thema's die het onderwijs bezig houden in coronatijd en die vragen oproepen. Het project Sprong Voorwaarts, gericht op het ontwikkelen van toekomstgericht onderwijs, deed onderzoek.

artist-impression van een virus

In januari 2020 startte het project SPRONG voorwaarts, een samenwerkingsverband tussen lectoren en onderwijsinstellingen gericht op het samen ontwikkelen van kennis over toekomstgericht onderwijs. Vlak daarna gingen alle scholen vanwege corona dicht, met grote gevolgen voor het onderwijs. Om te leren van deze bijzondere tijd zijn leraren, schoolleiders en opleiders uit po, vo, mbo en hbo bevraagd. 

Uit de respons konden 3 overkoepelende thema's worden bepaald die vragen oproepen voor verder onderzoek: verbinding, samenwerking en innovatiekracht. 

Eind juni publiceerde de werkgroep een eerste verslag. Lees het volledige artikel op didactiefonline.

Helma Oolbekkink

HAN lector Helma Oolbekkink houdt zich bezig met de Meervoudige Professionaliteit van Leraren. Vanuit die rol zit ze in het kernteam van het kennisnetwerk Leren en Ontwikkelen voor Toekomstgericht Onderwijs, dat tot stand kwam dankzij het programma SPRONG Educatief.