Lector Helma Oolbekkink: geef leraren de ruimte

Donderdag 7 juni 2018 vond de formele installatie plaats van Helma Oolbekkink als lector Meervoudige Professionaliteit van Leraren. Met een vlammend betoog overtuigde ze een volle zaal: leraren staan onder druk, en onderzoek naar meer stuurkracht bij leraren is nodig. Opdat ze meer professionele ruimte voelen om te doen wat nodig is.

Lector Helma Oolbekkink-Marchand

Leraren veranderen

Helma Oolbekkink: "Voor mij staat bovenaan dat de persoon van de leraar van essentieel belang is voor het onderwijs. Leraren veranderen niet alleen zélf, maar zetten ook anderen aan tot verandering, zij zijn van invloed op het leven van mensen. Of zoals Henry Adams het zegt, A teacher affects eternity. He can never tell where his influence stops."

268349 Videostill intreerede Helma OolbekkinkBekijk volledige video
Bekijk de volledige installatierede Leraren veranderen

Waarom meer stuurkracht?

"Veel leraren ervaren weinig professionele ruimte om hun onderwijs vorm te geven. Ze willen handelen in het belang van hun leerlingen, maar de inrichting van het schoolsysteem en gemaakte regels en afspraken ‘dwingen’ hen om hun onderwijs aan te passen.

Denk bijvoorbeeld aan de ‘afgesproken’ toets die doorgang moet vinden, terwijl de leraar eigenlijk extra aandacht wil besteden aan projectwerk. Of denk aan leraren die willen leren van anderen, maar geen (rooster)ruimte ervaren om bij een collega in de klas te kijken hoe die lesgeeft. Dit gebrek aan professionele ruimte wordt zichtbaar in de dagelijkse gang van zaken."

Hoe ontwikkel je meer stuurkracht?

"Een aantal praktijken in onderwijs en professionalisering helpen de stuurkracht van leraren te versterken: op verhaal komen, in gesprek gaan met elkaar, goede begeleiding van startende leraren, boundary crossing en een kijkje bij de buren, maar vooral ook onderzoek naar en in onderwijs biedt kansen" stelt Helma Oolbekkink. En dat zijn kansen die we niet kunnen laten liggen!