Studenten helpen kinderen met gehoorverlies beter vertellen

Tijdens het symposium ‘PZW Presenteert’ op 19 juni gaven studenten van de onderwijsmodule Praktijkinnovatie in Zorg en Welzijn (PZW) een posterpresentatie over hun project Vertelvaardigheid bij gehoorverlies: de ontwikkeling van een logopedische aanpak. En met reden: hun werk belandt straks niet in
Een product dat écht gebruikt wordt
Samen met het Audiologisch Centrum van het Radboudumc ontwikkelden studenten Logopedie, Pedagogiek en Social Work een uniforme uitwerking van het logopedisch programma de Vertelketting. Dit programma is speciaal bedoeld voor kinderen met een beiderzijds gehoorverlies.
Het is heel motiverend om te weten dat ons materiaal straks écht gebruikt wordt, we hebben iets ontwikkeld dat bijdraagt aan de behandeling én de basis vormt voor toekomstig onderzoek.”
Van idee naar impact
Het project begon met ontwerpgericht onderzoek. De studenten doken in de bestaande werkwijze en werkten die uit tot een concreet pakket: acht scenario’s met ervaringsfilmpjes, emotiekaarten, spelvormen, instructiebladen én vijf prentenboeken.
Het is bijzonder hoe goed de studenten in korte tijd iets bruikbaars hebben gemaakt. Dankzij hun inzet kunnen logopedisten nu op een uniforme manier werken met dit materiaal.”
Studenten Praktijkinnovatie in Zorg en Welzijn
Project Vertelvaardigheid bij gehoorverlies: de ontwikkeling van een logopedische aanpak.

Leren van elkaar
De samenwerking tussen studenten van verschillende opleidingen was minstens zo waardevol. “Iedereen bracht zijn eigen expertise in,” vertelt Fayrouz Ouassou, student Social Work. “Zo leer je kijken met een bredere blik.”
Chelsey ter Hove, student Pedagogiek vertelt: “Ik legde in het project de focus op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Door die invalshoek ontdek je wat een kind echt nodig heeft.”
Sascha vult aan: “Het was ook mooi om te zien wat het materiaal deed met kinderen tijdens de observaties. Dat raakte me echt. Je ziet direct waarom je dit werk doet.”
Wat een sprankelend ontwerponderzoek! Dankzij de zelfstandigheid en het enthousiasme van onze studenten – en de fijne samenwerking met de opdrachtgever – ligt er nu een overtuigend en waardevol resultaat. Een resultaat dat nog lang mee kan."
Trots en groei
Wat nemen de studenten mee uit dit project?
- Merel Hendriksen, student Pedagogiek: “Ik ben trots op de persoonlijke groei die ik tijdens dit project heb doorgemaakt.”
- Sascha: “Ik ben trots op het product dat we hebben ontwikkeld. Het is direct toepasbaar in de praktijk en draagt echt bij aan de ontwikkeling van het kind.”
- Chelsey: “Het voelde als een grote uitdaging in het begin, omdat ik weinig wist van dit vakgebied. Maar uiteindelijk hebben we iets waardevols neergezet.”
- Fayrouz: “Het voelt alsof je een steentje bijdraagt aan de toekomst. Dat maakt het bijzonder.”
Innovatieve onderwijseenheid
Studenten vanuit verschillende zorg en welzijn opleidingen die samenwerken aan vraagstukken vanuit de praktijk: dát is de kracht van de innovatieve onderwijseenheid Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn.
