Gebruikersonderzoek Hololens

Slimme brillen onder de loep

Twee medewerkers van Alliander werken met de hololens

Energienetwerkbedrijf Alliander maakt al enkele jaren gebruik van een slimme bril: de HoloLens. Een bril waardoor je tegelijkertijd ziet wat er in je omgeving gebeurt én die informatie toevoegt aan de werkelijkheid.

Stel je voor dat een monteur een elektrisch paneel moet repareren. Met de HoloLens kan hij de benodigde stappen en informatie direct voor zich zien, zonder voortdurend naar papieren handleidingen te hoeven kijken. Ook kan via de bril direct hulp ingeschakeld worden van experts op afstand. Met de opkomst van nieuwe ‘smartglasses’ wil Alliander nagaan of er een beter apparaat beschikbaar is. Het lectoraat Media Design heeft een praktijkgericht gebruikersonderzoek uitgevoerd om deze mogelijkheden te verkennen.

Holographic en passthrough display

“Alliander werkt momenteel met zogeheten holographic displays.”, vertelt onderzoeker en docent Vera Lange.  “Dit zijn doorzichtige glazen, waarbij virtuele objecten als semitransparante hologrammen worden toegevoegd aan de werkelijke wereld. Deze hebben we vergeleken met een passthrough display. Feitelijk is dit een VR bril, maar met camera's op de buitenkant die de omgevingsbeelden kunnen doorsturen naar de lenzen van de bril. Je kunt dan zowel een volledig virtuele omgeving ervaren, als een augmented reality waarbij de werkelijke wereld zichtbaar is met een toegevoegde virtuele laag.”

Testopstelling schakelkast

“Het gebruikersonderzoek voerden we uit met en bij het Research Center for Digital Technologies van Alliander. We maakten gebruik van een testopstelling van een schakelkast.”, aldus Vera. 13 Alliander medewerkers testten het gebruikersgemak en de veiligheid van 3 verschillende brillen. “Denk hierbij aan vragen als ‘Word je misselijk bij het gebruik van de bril?’ of ‘Hoe is het zicht op omgeving?’. De deelnemers voerden 8 verschillende taken uit, waaronder blokken oprapen en in een doos doen, virtuele objecten verplaatsen, gesimuleerde oversteek en video-instructies bekijken en uitvoeren. Tijdens het experiment maakten we opnames en stelden we de deelnemers vragen. De resultaten analyseerden we op basis van transcripties.”

3f60a7c0-6124-11ee-99a0-3cfd2893bcbd Leerlingen met hololens bij Energie Ontwerpchallenge

Vanuit het lectoraat Media Design zijn we altijd nieuwsgierig naar nieuwe technologie en hoe dit toepasbaar is voor het werkveld. Het is dan extra leuk om aan de slag te gaan met gebruikers en concrete instrumenten uit de dagelijkse beroepspraktijk".

Onderzoeksresultaten

Uit het onderzoek blijkt dat de passthrough display vooral geschikt is voor communicatie, ontwerp en simulatie (in VR), en niet voor werkzaamheden in het veld. De holographic display komt daar beter tot zijn recht, bijvoorbeeld in het werk van engineers en monteurs.

Vera kijkt met veel plezier terug op het onderzoek. “Vanuit het lectoraat Media Design zijn we altijd nieuwsgierig naar nieuwe technologie en hoe dit toepasbaar is voor het werkveld. Het is dan extra leuk om aan de slag te gaan met gebruikers en concrete instrumenten uit de dagelijkse beroepspraktijk. Daarnaast was dit traject ook voor mijzelf heel leerzaam. Zo moest ik de technologie van de brillen leren kennen. En werd ik bijvoorbeeld uitgedaagd om een oplossing te verzinnen voor het feit dat je de gezichtsuitdrukking van iemand niet direct kan waarnemen wanneer hij of zij een VR-bril op heeft.”

Samenwerking HAN en Alliander

Het gebruikersonderzoek naar slimme brillen is een van de projecten binnen de strategische samenwerking tussen de HAN en Alliander. Het doel van deze samenwerking is om de energietransitie een extra impuls te geven met digitale innovatie. Hiervoor ontwikkelen zij met elkaar kennis en vaardigheden op het gebied van Data engineering, Model Factory / ML Ops, Software development, Data Office en Supporting Technologies. Studenten, onderzoekers en docenten van de HAN werken samen met teams van Alliander aan innovatieve ideeën en praktische IT-oplossingen voor een toekomst met betrouwbare, betaalbare en duurzame energie.