Sjoerd Spierings studeert Bouwkunde in Denemarken

“Ik wil architect worden, net als mijn vader”

Zoon Sjoerd met vader Dort Spierings

Soms is het zoeken welke opleiding bij je past. Ook Sjoerd Spierings startte meerdere keren zonder succes een opleiding. Hij kon z’n draai niet vinden binnen het Nederlandse hbo-onderwijs.

Totdat hij 3 jaar geleden -in between opleidingen- met zijn vader meewerkte aan een maquette en het licht zag. “Toen ik het gebouw van de maquette later in het echt zag staan, pakte me dat!” Sjoerd weet nog goed dat hij zijn vader vertelde: “Ik weet wat ik wil. Ik wil architect worden.”

Glimlach

Precies in het straatje van zijn vader Dort. Hij is docent op de HAN bij de Academie Built Environment. Daarnaast is hij parttime werkzaam als architect. “Hartstikke leuk dat Sjoerd via een project dat we samen deden merkte dat architectuur hem aanspreekt,” vertelt Dort met een glimlach.

Toen ik dat gebouw later in het echt zag staan, pakte me dat!”

Praktijkgericht leren

Sjoerd is niet van het blokken en aftoetsen, daar is waarschijnlijk zijn lerarendopleiding eerder door gestrand. “In het Deense Aarhus ontdekte ik een bouwopleiding waar ze enorm praktijkgericht werken. Studenten krijgen per half jaar 1 project. Aan de hand van een gebouw laat je zien dat je weet hoe onder meer bouwfysica en statica werken. Heerlijk om de theorie direct te integreren en toe te passen. Deze manier van leren past mij.”

Waardering

Dort: “Bij de HAN zijn we ook heel praktijkgericht bezig, maar aan de Deense manier van praktijkgericht leren, kan de HAN een puntje zuigen. Ook qua toetsing kijken ze in Denemarken anders. Wij hebben een lijstje waar de student aan moet voldoen. In Denemarken is meer waardering voor wat studenten zelf aandragen.” Dort vertelt trots: “In Denemarken is het hoogste haalbare cijfer een 12. Dat cijfer haalde Sjoerd regelmatig.”

Trots

2 jaar lang studeerde Sjoerd met plezier in de prachtige Deense studentenstad Aarhus aan de opleiding Bouwkunde. Niet iedere vader heeft een beeld van de studie van zijn kind. Dort wel. Hij bezocht zijn zoon, bekeek projecten, maakte kennis met zijn studiematen en liet zich graag rondleiden door de school. Nu is Sjoerd terug in Nederland. “Ik heb net de minor Low Ec high Tech van de HAN afgerond. Deze werd gegeven door een collega van mijn vader. De minor sloot perfect aan op mijn studie in Denemarken.”

Dort en Sjoerd in Denemarken

Een Nederlandse internationale student

Officieel studeert Sjoerd aan de Aarhus University, dus hij wordt gezien als een internationale student. "Bij inschrijving voor de minor moesten ze bij de HAN even zoeken of ze me in het Deens of Engels moesten aanschrijven,” lacht Sjoerd.

Vaktaal

De minor vond -net als de minor die Dort geeft- plaats in de cultuurspinnerij de VASIM op het NYMA-terrein in Nijmegen. Dort: “We komen elkaar daar weinig tegen, maar privé hebben we nu best vaak contact. Ik heb hem de laatste 2 jaar weinig gezien, dus fijn dat we die tijd nu in kunnen halen. Leuk dat we nu samen over het vak kunnen spreken.”
Sjoerd: “Of ik daadwerkelijk architect word of toch meer bouwkunde ga doen, gaan we zien. Nu is het vooral een kwestie van stagelopen en afstuderen. Dat doe ik in Nederland, want het is goed om de vaktaal in eigen land te kennen.”

Uitwisseling

Voor wie ook een studie Bouwkunde in Aarhus wil volgen, vist waarschijnlijk achter het net. Ze hebben het mes gezet in het aantal internationale studenten. Toch is er iets blijvends: Een rechtstreeks gevolg van een contact dat Sjoerd meenam uit Denemarken heeft ervoor gezorgd dat Dort contact kon leggen met een Nederlandse docent die daar al jaren lesgeeft. Vanuit de minor Co-Create Urban Transition start Dort een uitwisseling op met Aarhus en Brugge.