Goed voorbereid op de toekomstige loopbaan

Civiele Techniek is opnieuw Topopleiding

e5b42018-0cf9-11ee-b4bc-02565807075b drie studenten simuleren in het waterlab situaties voor civiele techniek waterbouwkunde

Na een zilveren medaille van EW-magazine heeft de hbo-opleiding Civiele Techniek nu ook (opnieuw) de kwalificatie Topopleiding in de pocket! Verdiend, want docenten en ondersteuners doen er bij de HAN-opleiding alles aan om studenten meer dan goed voorbereid aan hun carrière te laten beginnen.

Het predicaat Topopleiding geldt voor de opleidingen:

Waarom is Civiele Techniek een Topopleiding?

De opleiding kreeg van de studenten in alle categorieën een bovengemiddelde waardering.  De opleiding kreeg de maximale score (++) voor het onderdeel

• Voorbereiding op de loopbaan: (wordt er tijdens de opleiding gewerkt aan beroepsvaardigheden en hoe is het contact met de beroepspraktijk?).

Geen echte verrassing, want de Academie Built Environment, waar de opleiding Civiele Techniek deel van uitmaakt, heeft intensieve contacten met het werkveld en werkt daar nauw mee samen.

Zegel Topopleiding  2023

De opleiding Civiele Techniek kreeg een score bovengemiddeld (+)  voor alle overige categorieën:

• Inhoud: Zijn het niveau van de opleiding, de gebruikte werkvormen en de inhoudelijke kwaliteit van het studiemateriaal op orde, en is het studieprogramma uitdagend genoeg?
  • Docenten:  Zijn zij voldoende betrokken bij de studenten, bieden zij goede begeleiding en zijn de docenten inhoudelijk deskundig en didactisch vaardig?
  • Toetsing: Zijn de toetscriteria duidelijk, sluiten de toetsen aan op de stof en wordt er goed getoetst op kennis, inzicht en vaardigheden?
  • Sfeer: Voelen studenten zich thuis op de opleiding, voelen zij zich veilig op de instelling en zijn de docenten en opleiding ontvankelijk voor feedback van studenten?
Zegel Topopleiding  2023

Hoe en wanneer word je Topopleiding?

De studiesuccescijfers, gepubliceerd in de nieuwe Keuzegids Hbo Bachelor 2024 zijn o.a. gebaseerd op de uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2023.

Een hbo-opleiding krijgt de kwalificatie Topopleiding bij het behalen vanaf 4,5 van de 5 te behalen sterren. Hiervoor zijn minimaal 75 van de 100 te behalen punten nodig.
Civiele Techniek van de HAN behaalde 77 punten.

Veel te kiezen voor nieuwe studenten

Landelijk gezien doen de civieltechnische hbo-opleidingen het goed in de Keuzegids HBO. Liefst 5 van de 10 voltijdopleidingen mogen zich Topopleiding 2024 noemen.

Dit is goed nieuws voor de civieltechnische branche. De sector staat deze eeuw voor enorme opgaven en daar zijn veel nieuwe ingenieurs voor nodig. Voor het ontwerp, aanleg, onderhoud van infrastructuur en voor het versterken van dijken. Wie zijn of haar toekomst in de grond-, weg- en waterbouwkunde ziet, heeft dus iets te kiezen.

Meer weten?

Lees de opleidingsinformatie op onze website en bezoek de Open Dag voltijd of de Open Avond deeltijd. Je bent meer dan welkom!

Lees ook:  Studenten Civiele Techniek in EW-magazine Beste Studies