Tanja van Grinsven 1 van de 5 finalisten Beste nieuwe serious game designer van het jaar

306827 Portretfoto van Tanja van Grinsven, iXperium

Op 23 februari vonden op de Haagse Hogeschool de SAGANET Awards 2023 plaats. Uit 15 inzendingen van beginnend gamemakers waren 5 finalisten gekozen die op die dag streden om de titel ‘Beste nieuwe serious game designer van het jaar’. Een van de 5 finalisten was Tanja van Grinsven.

Tanja is sinds 2019 als specialist Leren met ict verbonden aan het iXperium Centre of Expertise en presenteerde tijdens de bloedstollende finale van de SAGANET Awards 2023 haar spel ‘Hart voor de zaak’. Ze zegt trots: "Wat een eer dat ik in de top 5 van Nederland mocht staan."

Hart voor de Zaak

Behalve specialist Leren met ict is Tanja werkzaam als docent bij de Master Ontwerp van Eigentijds Leren (MOVEL) van de HAN. In juni 2022 studeerde Tanja af van de opleiding Communication & Multimedia Design. Ter afronding van deze studie ontwikkelde zij ‘Hart voor de zaak’: een bordspel waarin spelers de rol van curriculumbouwers vervullen en waarin zij keuzes rondom onderwijsinnovatie met ict vanuit verschillende rollen (student, docent, leidinggevende, ict’er of beleidsadviseur) benaderen. 

Ict en onderwijs

Door het spelen van het spel krijgen spelers inzicht in hoe zijzelf en hun collega’s denken over onderwijs en ict en hoe de verschillende actoren en factoren die een rol spelen bij onderwijs met ict zich tot elkaar verhouden. Doel van het spel is dat de deelnemers gezamenlijk de randvoorwaarden van een curriculum in kaart brengen.

Van ontwerp naar product

Voor het ontwerpen van ‘Hart voor de zaak’ ontving Tanja niet minder dan een 10 – een resultaat om trots op te zijn. Hoe kwam ze tot het ontwerp van dit spel?

“Tijdens mijn studie Communication & Multimedia Design heb ik de cursus Serious Applied Gaming gevolgd,” vertelt Tanja. “Gedurende dit semester leerde ik hoe serious games in elkaar zitten en welke verschillende mechanieken je kunt gebruiken om een zelf een spel te maken. Ik heb een serious game geanalyseerd en geleerd over verschillende modellen die hieraan ten grondslag kunnen liggen. Vervolgens heb ik samen met 3 medestudenten een prototype van een (mini)game ontwikkeld. Gezamenlijk heeft dit de basis gevormd voor de ontwikkeling van mijn spel ‘Hart voor de zaak’.”

In gesprek

Het spel is voorzien van een wetenschappelijke onderbouwing: het actantnetwerk van Anne-Marieke van Loon en het model ‘Vier in balans’ van Kennisnet vormen de grondslag voor de game. Ook raadpleegde Tanja het MDA-model van Hunicke, LeBlanc en Zubek (2004) en zocht ze docenten op om in gesprek te gaan over de verschillende actoren en factoren die een rol spelen bij onderwijsinnovatie met ict. Dit leidde tot waardevolle inzichten. “Ik merk dat de context van onderwijsinnovatie met ict complex is voor docenten en dat ze niet altijd de juiste taal kunnen vinden om de vinger op de zere plek te leggen,” aldus Tanja. “Waar ligt het bijvoorbeeld aan als de elektronische leeromgeving (ELO) niet voldoet? Ligt dat aan de infrastructuur, de ELO zelf, de deskundigheid van medewerkers of aan de visie van de instelling, docent of opleiding?”

Ik merk dat de context van onderwijsinnovatie met ict complex is voor docenten en dat ze niet altijd de juiste taal kunnen vinden om de vinger op de zere plek te leggen.

Bewustwording die leidt tot actie

In haar spel wilde Tanja docenten helpen om zich bewust te worden van de complexe context van onderwijsinnovatie en om het gesprek aan te gaan over de verschillende overtuigingen die zij hebben als het gaat om leren en lesgeven met ict. Daarnaast diende het spel docenten in staat te stellen om de opgedane inzichten te vertalen naar concrete acties. Om die reden volgt op het spel een debriefing waarin de resultaten van het spel naast de onderwijspraktijk worden gelegd en waarin spelers samen bepalen met welke concrete acties zij aan de slag willen gaan.

Een mooi resultaat

Tanja blikt tevreden terug op het proces dat leidde tot ‘Hart voor de zaak’. Wel heeft het tijd gekost om tot het ontwerp van dit spel te komen. Tanja: “In het begin is het altijd lastig om goed scherp te krijgen wat je precies wilt. Ik heb daarom verschillende mensen gesproken en veel feedback gevraagd. Ook heeft het mij erg geholpen om verschillende game-elementen van serious games in beeld te brengen en om video’s te kijken van Extra Credits via YouTube. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik in korte tijd mijn ontwerpvraag kon concretiseren.”

Tips voor aanstaande game developers

Aan wie zelf aan de slag wil met het maken van een serious game, adviseert Tanja om een duik te nemen in het scala aan serious games dat reeds bestaat. “Bekijk andere serious games en welke game-elementen hierin zitten. Welke spelelementen vind je interessant en waarom? Neem bovendien genoeg tijd om goed scherp te krijgen wat je wil, wat anderen om jou heen willen en welke onderbouwing je hiervoor hebt. Je kunt verschillende theorieën bekijken, zoals het MDA-raamwerk van Hunicke, LeBlanc, Zubek (2004), de playertypes van Bartle en de behavioural lenses van Hermsen & Renes (2014). Maar je kunt mij natuurlijk ook uitnodigen voor een kopje thee!”

Meer weten?

Wil je meer weten over ‘Hart voor de zaak’ of de andere deelnemers aan de SAGANET Awards 2023? Zie dan het eerder verschenen artikel over Tanja’s afstuderen of de website van SAGANET.