367559 Coverfoto / headerfoto zo vader zo zoon, 3 paar schoenen naast elkaar

Sport, sport en nog eens sport. Daar draait het om, voor vader Robert (50) en Thijs (20) Theunissen. Robert werkt sinds 2011 bij de HAN als docent aan de opleiding Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO). Zoon Thijs, 2e-jaars ALO-student, krijgt net als zijn vader energie van lesgeven.

Ze kunnen niet om elkaar heen, op de HAN én thuis. "Het is fijn om mijn vader om raad te vragen."

Zo vader, zo zoon?

Thijs: "Laatst werd ik in het dorp meteen herkend als 'de zoon van'. Door mijn uiterlijk wist iemand die mij nog niet kende, meteen wie ik was. Dat zegt genoeg!” 

Robert: "Ja, we lijken inderdaad op elkaar. Als Thijs voetbalt, loopt hij op het veld precies zo als ik vroeger. Qua persoonlijkheid hebben we ook veel overeenkomsten." 

Thijs: “Van mijn docenten, de collega’s van mijn vader, hoor ik vaak dat ik op dezelfde manier omga met leerlingen als mijn vader met studenten. We zijn zachtaardig en gaan voor een persoonlijke benadering.” 

Allebei op de HAN: toeval of vooraf bedacht?

Robert: "Na de ALO ben ik les gaan geven in het basis- en speciaal onderwijs. Dat combineerde ik met een baan bij de KNVB. Het opleiden van jongeren vond ik zo leuk in deze eerdere banen, dat ik daar wel meer mee wilde doen. Toen ik in contact kwam met de HAN en hoorde dat er vacatures ontstonden, heb ik meteen gesolliciteerd.” 

Thijs: "Voordat ik startte met mijn studie aan de HAN, heb ik een half jaar Journalistiek gestudeerd. Daar miste ik het groepsgevoel, ik doe graag dingen samen. Via mijn vader ben ik in contact gekomen met een collega, die naast zijn baan als docent studiekeuzecoach is. Na een paar gesprekken kwamen we bij deze opleiding uit. Op de ALO ben je als groep aan het sporten en help je elkaar. Dat past goed bij mij, dit is de juiste keuze!" 

329d4f2e-0cfc-11ee-8006-02565807075b Zo vader zo zoon Robert en Thijs. Gearmd naast elkaar in zwart sport-shirt.

Wat spreekt je aan bij de HAN?

Thijs: "De omgeving van de HAN is best bekend voor mij. Daarnaast is het gebouw fijn, omdat alles dicht bij elkaar te vinden is. De meeste docenten staan bijna tussen de studenten in.” 

Robert: “Hoe wij als docenten er voor studenten zijn, spreekt mij erg aan. Op de HAN kan ik mijn ambitie kwijt. Voor mij is het belangrijk dat kinderen goed bewegingsonderwijs krijgen. Daar kan ik aan bijdragen door betrokken te zijn bij de professionele ontwikkeling van studenten.” 

Thijs: “De HAN ALO is echt gericht op het overbrengen van bewegingsonderwijs op leerlingen. Dat past bij mijn stijl van lesgeven. Als ik een andere opleiding had moeten kiezen, was ik misschien wel geschiedenisleraar geworden. De omgang met leerlingen vind ik echt leuk.” 

Robert: “De vrijheid die mijn team en ik krijgen is prettig. Samen brengen we verandering aan in het onderwijs. Voor een mooi idee en een goed plan wordt ruimte gemaakt. Daarnaast vind ik de afwisseling tussen praktijk en theorie interessant. Het ene moment sta je buiten op het veld, even later sta je binnen in een theorielokaal." 

Volg je elkaar, bij de HAN?

Robert: "We komen elkaar bijna elke dag tegen, afhankelijk van onze roosters. De kans is groot dat je elkaar ziet op de gang." 

Thijs: "Een van mijn eerste lessen op de ALO was een hoorcollege van mijn vader. Daarna heeft hij 1 keer ingevallen voor een andere docent. Dat was minder vreemd dan ik van tevoren had verwacht. Gelukkig gebeurt dit niet al te vaak, zodat ik mijn opleiding vooral mijn eigen ding kan houden."

Robert: “Ik probeer er rekening mee te houden dat ik geen les geef aan de klas van Thijs. Zo kan ik Thijs de ruimte geven om zijn eigen weg te vinden tijdens de opleiding. De ALO maak ik niet alleen mee als docent, maar ook als ouder. In het onderwijs kan ik daar mijn voordeel mee doen.”

Informeer je elkaar met weetjes en dingen die op de HAN spelen? 

Robert: "Aan de keukentafel gaat het vaak over sport en lesgeven. Dan ontkom je er niet aan om het af en toe te hebben over keuzes die we als opleiding maken." 

Thijs: "Soms ben ik best kritisch. Dan geef ik door aan mijn vader wat er beter had gekund vanuit het standpunt van student. Verder is het fijn om mijn vader om raad te vragen. Bijvoorbeeld in de voorbereiding van mijn stage. Dan ben ik benieuwd hoe hij dat aan zou pakken." 

Is je vader een echte HAN-medewerker?

Thijs: "Zeker! Hij zet zich volledig in voor de ALO. Het is niet gek als hij tot ’s avonds laat achter zijn computer zit of belt met een leerling die hij begeleidt. Mijn vader past goed binnen het team. Hij heeft dezelfde interesses, dezelfde manier van omgaan met studenten en dezelfde manier van praten als mijn docenten. In het begin haalde ik best wat docenten door elkaar, omdat ze in doen en laten op elkaar lijken.” 

Wat voor type student is Thijs?

Robert: "Thijs is een voorbeeld voor zijn medestudenten. Hij heeft zijn zaken op orde en is gemotiveerd. Zo was ik zelf ook als student. Ik heb hem nog nooit les zien geven aan een klas, dat zou ik nog wel een keer willen.” 

Voor wie maak jij het verschil, en waarin?

Robert: "Voor studenten, omdat ik graag voor ze klaar sta en ze echt wil helpen in het vinden van hun pad. Als studentcoach begeleid ik 3 verschillende klassen daarbij.” 

Thijs: "Voor de leerlingen op mijn stageschool maak ik het verschil. Dat doe ik door leerlingen net dat zetje extra te geven om mee te doen. Na mijn vorige stage kreeg ik van een moeder het mooie compliment dat ik haar zoon meer zelfvertrouwen gegeven heb. Dat kaartje staat nog steeds op mijn slaapkamer omdat ik trots ben dat me dat gelukt is. De leukste uitdaging is om verschillende niveaus binnen een sportles te geven zodat iedereen zich uitgedaagd voelt." 

Meer lezen?

Mieneke en Tessa

Moeder Mieneke en dochter Tessa delen de passie voor lesgeven. Mieneke werkt in Arnhem, Tessa geeft les in Nijmegen.

d6c7167c-0cfa-11ee-b768-02565807075b Mieneke Tempelmann en Tessa Kleijn op de HAN Pabo voor kunstwerken van studenten. Deze foto is gemaakt voor een artikel in de rubriek Zo moeder, zo dochter.

Michael en Michelle

Met dank aan een tip van dochter & HAN-student Michelle werkt vader Michael alweer 2 jaar bij de HAN.

3af07ca2-0cfa-11ee-8343-02565807075b Een foto van vader Michael en dochter Michelle Lambertus. Geplaatst door HB.

Martin en Vera

Vader Martin en dochter Vera kozen toevallig allebei voor de HAN: de een als docent, de ander als student. Beide zijn ze eigenwijs en leergierig.

8c873ba8-0cf7-11ee-a8eb-02565807075b Een foto van vader Martin en dochter Vera Bos. Bij het interview Zo vader, zo dochter. Geplaatst door HB.

Melanie en Mirke

Een leven lang ontwikkelen? Daar weet moeder Melanie alles van. Grote kans dat haar leergierige dochter Mirke haar achterna gaat.

375167 Een foto van moeder en dochter voor bij het interview met Melanie en Mirke. Geplaatst door HB.