367559 Coverfoto / headerfoto zo vader zo zoon, 3 paar schoenen naast elkaar

Vader Martin (55) en dochter Vera Bos (21) kozen toevallig allebei voor de HAN: de een als docent bij de International School of Business, de ander als student Social Work. Beide met een eigenwijze en leergierige houding.

Zo vader, zo dochter? 

Martin: “Er zijn 2 dingen waarin wij op elkaar lijken. Het eerste is dat we allebei redelijk eigenwijs zijn en het andere is dat wij allebei belangstelling hebben voor de fundamenten van waar we mee bezig zijn. Zelf ben ik bezig met lesgeven en Vera met studeren, allebei willen we ook goed begrijpen hoe wat we doen, precies werkt.”  

Vera: “Bij mijn opleiding Social Work hebben wij het vaak gehad over waar je innerlijke drive vandaan komt. Daarin merk ik, net als bij mijn vader, dat wij een intrinsieke motivatie hebben, heel leergiering zijn en dingen goed willen begrijpen om dit vervolgens ook over te kunnen brengen op anderen. Mijn vader is natuurlijk docent en ik ben zelf heel erg goed in feedback geven aan anderen. Verder kan ik mij ook vinden in het eigenwijs zijn. Wij willen het beide op onze eigen manier doen. Zo vraag ik bij lessen ook wat de gedachte achter de lesstof is als die niet aan mijn verwachtingen voldoet.” 

Allebei op de HAN: toeval of vooraf bedacht? 

Martin: “Puur toeval. Ik woon in Ede en ik wilde graag het onderwijs in. Ik had eigenlijk eerst gekozen voor Wageningen, want dat is net iets dichterbij. Vervolgens ben ik daar langs gegaan en toen bleek dat niemand geïnteresseerd was in onderwijs. Het is namelijk een research-universiteit, dus daar willen ze alleen onderzoek doen. Ik had alleen al 25 jaar onderzoek erop zitten, dus ik wilde wel wat anders. Toen kwam ik vrij snel bij de HAN terecht. Dit was puur toeval, want ik wilde eerst bij een andere academie solliciteren, namelijk Food & Business. Toen zag ik International School of Business en de rest is geschiedenis!"

Vera: “Ik ben eerst in Zwolle gaan studeren bij een management-opleiding en dat was het helemaal niet voor mij. Toen ben ik verder gaan kijken. In havo 4 kwam bij een studiekeuzetest Social Work als 2e opleiding eruit en toen dacht ik: nou, dit kan wel wat zijn. Vervolgens ben ik gaan kijken bij Social Work in Utrecht, Zwolle en Nijmegen. In Nijmegen gaven ze aan dat ze veel aandacht besteden aan de creatieve vakken en dat sprak mij heel erg aan. Ook is Nijmegen een leuke studentenstad en is het goed bereisbaar vanuit Ede."  

Wat spreekt je aan bij de HAN?

Martin: “De passie voor onderwijs. Verder ervaar ik veel vrijheid om mijn lessen in te vullen zoals ik dat graag wil. Hierdoor creëer je de mogelijkheid om zelf enthousiast en duidelijk les te geven aan studenten."  

Vera: “Als ik specifiek kijk naar Social Work, natuurlijk de vakken, maar ook de open mindedness die er is. Op de een of andere manier voel ik dat meer dan in Zwolle. Ook de openheid van de docenten vind ik erg fijn. Je staat dichtbij je docenten en je kunt veel overleggen."  

8c873ba8-0cf7-11ee-a8eb-02565807075b Een foto van vader Martin en dochter Vera Bos. Bij het interview Zo vader, zo dochter. Geplaatst door HB.

Volg je de ander veel?

Vera: “Ik woon nog thuis, dus tijdens het eten hebben we het over de dag en dan krijg je ook veel mee vanuit beide kanten. Ik vind het zelf ook leuk om eens te horen over het perspectief van de docenten. Verder kon ik in coronatijd ook echt zien hoe verschillende studies omgaan met corona. We zaten namelijk samen thuis, en dan krijg je dat snel van elkaar mee."  

Martin: “Ik vind het fijn om op de hoogte te zijn. De stages, rapporten, de analyses en ook de feedback op het lesgeven zijn dingen die ik bespreek met Vera. Ik heb zelfs een keer iets van Vera gebruikt in mijn eigen les. Bij Social Work vraag je niet aan iemand waarom je iets doet, maar wat maakt dat je iets doet. Dit is namelijk minder aanvallend en dit gebruik ik daarom ook in mijn eigen lessen.” 

Gaan er vaak HAN-weetjes over de tong? 

Martin: “Er gaan wel eens onderwerpen over de tafel. Voorbeelden hiervan zijn hoe verschillende academies met de coronamaatregelen omgingen en of de toetsing wel of niet digitaal was."  

Vera: “De toetsing binnen opleidingen bespreken wij weleens. Bij mijn opleiding is alles nog met papier en bij andere studies is het toch meer online toetsen maken. Dat vind ik wel interessant. Ook dingen over het bestuur, hoe zij hier mee omgaan en het beleid zijn dingen die ik via mijn vader te horen krijg. Zo klaagden studenten in coronatijd erover dat alles langzaam ging en dan kon ik vertellen wat de oorzaak was. Omdat ik dit via mijn vader te horen had gekregen."  

Is je vader een echte HAN-medewerker? 

Vera: “Ja, absoluut. Hij zet zich heel erg in voor de studenten en er komen nog wel eens etenswaren als bedankjes thuis. Verder is hij ook in de avond nog bezig met technische dingen. Dit deels omdat hij het leuk vindt, maar ook omdat het weleens wat efficiënter kan." 

Wat voor type student is je dochter? 

Martin: “Vera is een beetje een rebelse student. Een student die het niet nalaat om aan de stoelpoten van de docent te zagen. Ik ben zelf ook manager geweest en ik vond het altijd fijn als de mensen die in mijn team zaten ook af en toe aan mij stoelpoten zaten te zagen. Dat betekende namelijk dat ze een eigen stel hersens hadden en dat ze vooruit wilden. Door docenten kan dit soms als irritant of bedreigend ervaren worden, maar bovenalles is het een teken dat de student serieus is over de studie en dat ’ie zelf vooruit wil. Zo zie ik Vera. Vera houdt op deze manier de docenten scherp."  

Wat betekent Open Up New Horizons voor jou?  

Vera: “In mijn studie zijn we heel erg bezig met het ontdekken van nieuwe perspectieven en nieuwe inzichten. Over hoe de wereld in elkaar zit, maar ook over jezelf. Dus Open Up New Horizons zie ik echt als het verbreden van je referentiekader en kijken naar wat er nog meer speelt, vanuit andere perspectieven."  

Martin: “Als docent betekent het voor mij dat je nieuwe dingen uitprobeert in je lesmateriaal. De wereld verandert voortdurend en ook al blijft de stof hetzelfde, de voorbeelden zijn anders. Als ik mij daar op blijf richten, blijven mijn lessen en mijn baan interessant."  

Zou je nog verder willen studeren? 

Martin: “Ik heb Scheikunde gestudeerd, ik heb een doctorstitel, dus meer titels hoeven echt niet meer. Maar nieuwe trucjes leren, nieuwe voorbeelden, nieuwe toepassingen, nieuwe talen, nieuwe culturen, dat is waar vooral mijn ontwikkeling zit."  

Meer lezen?

Zo moeder, zo zoon

Moeder Beatrix en zoon Lucas kozen allebei voor een HAN-studie. Beatrix rondde Beeldende Therapie af; Lucas is van de techniek. De HAN gaat met regelmaat over de tafel. Logisch, als je partner/vader Rob Verhofstad heet.

358071 Een foto van moeder en zoon Verhofstad. Geplaatst door HB.

Zo moeder, zo dochter

Tot nu toe liepen ze elkaar nog nooit tegen het lijf, op school. Terwijl ze wél in hetzelfde gebouw actief zijn: moeder Corine (49) en dochter Robin Janssen (18). De een als student, de ander als businesscoach.

3ba3f6d2-0cf6-11ee-a525-02565807075b Een hoge resolutie-foto bij het interview met moeder en dochter Janssen. Geplaatst door HB.

Zo moeder, zo dochter

Een leven lang ontwikkelen? Daar weet moeder Melanie alles van. Grote kans dat haar leergierige dochter Mirke haar achterna gaat.

375167 Een foto van moeder en dochter voor bij het interview met Melanie en Mirke. Geplaatst door HB.

Zo vader, zo dochter

Niet alleen hun voornamen lijken op elkaar, Carsten en Kirsten hebben meer gemeen. De kopietjes van elkaar zijn dol op verandering.

d53820d4-0cf6-11ee-a9f1-02565807075b Foto bij het interview met vader Carsten en dochter Kirsten. Geplaatst door HB.