Jetske van Zimmeren en Rona Vreenegoor

HAN-docenten van het jaar

59e54c96-0cfa-11ee-8d4f-02565807075b Een foto van de winnaars van de HAN Prijs. Geplaatst door HB.

Docent Civiele Techniek Jetske van Zimmeren en Bouwkunde docent Rona Vreenegoor zijn het nieuwe studiejaar goed begonnen. Zij kregen de prijs HAN-docent van het jaar uitgereikt uit handen van Yvonne de Haan van het College van Bestuur.

Wat maakt dat Jetske en Rona de changemaker zijn waar de HAN zoveel belang aan hecht? Overall komt het erop neer dat zij bij alles wat ze doen de ontwikkeling en het welzijn van de student centraal hebben staan. Ze hebben er veel voor over om de student te laten groeien tot digi- en datavaardige, flexibele maatschappelijk betrokken wereldburger die in staat is verbindingen te leggen met het werkveld.

Buro BUILT

Jetske en Rona sprongen het meest in het oog als initiatiefnemers van Buro BUILT. Ze laten zo veel mogelijk van dit bouwkundig & civiel technisch bureau van de Academie Built Environment over aan studenten, maar zij zijn op papier de buro-managers. Rona: “Dat betekent dat wij altijd aan staan, want studenten werken naast hun studie bij buro BUILT. Meestal in de avonduren en in de weekenden dus. We zijn er  als studenten ons nodig hebben. Dat doen we ook graag.”

Waardevolle brug

Yvonne de Haan van het College van Bestuur vindt dat Jetske en Rona met buro BUILT een waardevolle brug hebben geslagen tussen onderwijs, onderzoek en het bedrijfsleven. Ze zei: “Het is van grote toegevoegde waarde voor de opleidingen dat studenten onder begeleiding leren en werken aan echte (betaalde) opdrachten uit de praktijk. Ze zijn echte changemakers als het gaat om de ontwikkeling van onze studenten en het onderwijs zelf.”

Compleet docentenduo

De complimenten vlogen tijdens de opening van het studiejaar over tafel toen Jetske en Rona de prijs in ontvangst namen. Ze worden gezien als compleet docentenduo en daar zijn de dames het zelf ook wel over eens. Jetske: “We zijn heel verschillend maar we vullen elkaar perfect aan. We denken en schakelen snel en zijn van het doorpakken. We pakken taken ook snel van elkaar over. Als wij samen een project oppakken, weet ik bij voorbaat al dat het een succes wordt. We hebben vooral veel lol in wat we doen. Onder elkaar, met andere docenten, met studenten en zeker ook met het werkveld. Daar hebben we mede dankzij Buro BUILT natuurlijk veelvuldig contact mee.”

Als wij samen een project oppakken, weet ik bij voorbaat al dat het een succes wordt.”

Vertrouwen

Jetske: “Het schept vertrouwen dat onze academiedirecteur, Frank Spuij achter onze ideeën en plannen staat.” Rona verklaart: “Frank gaf ons 2 jaar geleden de kans om met ons hele gezin een half jaar naar Amerika te gaan om les te geven. Super inspirerend natuurlijk. Daar viel het ons op dat studenten regelmatig in de praktijk ingezet worden voor échte klussen. Zo zijn we op het idee gekomen van Buro BUILT.”

In contact met studenten

De bedoeling is ook om zelf te blijven leren. Rona: “We zijn op zoek naar relaties die oprecht willen bijdragen aan de ontwikkeling van de student. Dus we gaan niet in op klussen voor bedrijven die via de studenten makkelijk aan handjes denken te komen.” Jetske verduidelijkt: “Natuurlijk mag de achterliggende gedachte zijn dat bedrijven alvast in contact komen met toekomstige professionals.”

We zijn op zoek naar relaties die willen bijdragen aan de ontwikkeling van de student.”

Ontwikkeling van de student

De HAN-prijs ‘HAN-docent van het jaar’ gaat om meer dan de inspanningen rondom Buro BUILT. Vanuit het diepste van hun hart vinden Rona en Jetske de ontwikkeling van de student het allerbelangrijkste in wat ze doen. Dat trekken ze overal in door. En dat wordt gezien!

Branche veranderen

Rona is behalve docent Bouwkunde ook vicevoorzitter van de Academieraad en voorzitter van de Opleidingscommissie van de Academie Built Environment. “In de Academieraad coach ik de student-voorzitter bij het uitvoeren van de voorzitterstaken.”
Jetske is naast haar docentschap bij de opleiding Civiele Techniek tevens studentbegeleider en heeft zich op onderwijsontwikkeling gestort. Jetske vindt dat er een verandering in de branche plaats moet vinden qua duurzaamheid. De manier waarop er in de bouw wordt opgegaan met materialen vindt ze te conservatief. Om de branche te veranderen, begint ze bij zichzelf. Ze is vorige maand gestart met de hbo master Circulaire Economie.

Alle HAN-prijzen

De HAN Prijs wordt ieder jaar traditiegetrouw in 4 categorieën uitgereikt bij de start van het nieuwe studiejaar. Behalve in de categorie ‘docent’, ook in de categorieën ‘student’, ‘ondersteuner’ en ‘onderzoeker’.
In de categorie ‘student’ vielen 2 studenten Bouwkunde in de prijzen: Haneefa Hakrash en Maya Hassoun wonnen de prijs vanwege hun Buddyproject dat vluchteling-studenten aan buddy-studenten koppelt.

5952c448-0cfa-11ee-8949-02565807075b Een foto van winnaars van de HAN Prijs. Geplaatst door HB.