285927 De HAN lanceert eind juni de Technohub Digital Twin, samen met een aantal bedrijven en het Graafschapcollege. Weergave van  productiehal Varex te Doetichem.
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Als maakbedrijf een start maken met digital twin? Change2Twin geeft inzicht! Deze tool laat zien op welke vlakken je met een digitaal ‘zusje’ je product of proces kunt simuleren én verbeteren. Tijdens HAN Unexpected pasten HAN-studenten Change2Twin in sneltreinvaart toe op een staalbedrijf.

‘Wat willen jullie verbeteren in jullie productieproces?’, ‘Wat wordt nu al geautomatiseerd?’, ‘Over welke data beschikken jullie?’. Na een korte introductie van René Bakker, HAN-lector Networked Applications, over het nut en de noodzaak van digital twin, vuurt een drietal studenten vragen af op Patrick Braakman. Hij neemt als manager Engineering bij staalbedrijf Stanstechniek deel aan de workshop. Met een zogenaamde quickscan krijgt hij zicht op wat zijn bedrijf moet doen als het serieus werk wil maken van digital twin.

In de hub

“Om te beginnen: de technologie van digital twin is complex”, stelt Bakker. “Door de tool Change2Twin toe te passen, zie je als bedrijf wat je al doet en waar kansen en mogelijkheden liggen.” Bakker is als themaleider Digital Twin betrokken bij de Technohub Digital Twin, een een samenwerking tussen de HAN, het Graafschapcollege en een aantal bedrijven. Doel van deze fysieke leer- en experimenteerplek is betere professionals in de maakindustrie op te leiden. Maakbedrijven leren er tevens hun productieproces slimmer in te richten. Ook werkt de HAN er samen met TNO aan de ontwikkeling van Digital Twin, een quickscan die min of meer gebaseerd is op Change2Twin.

Stappen zetten

Met de quickscan wordt tijdens de workshop dus geoefend. Voor Stanstechniek liggen er kansen op het gebied van fouten voorspellen in het productieproces. “De kwaliteit en performance kunnen beter”, beaamt Braakman. Ook op het gebied van productonderhoud zijn er met digital twin nog stappen te zetten, net als voor inkoop. Braakman: “De quickscan heeft me wel aan het denken gezet. We zijn deels al bezig met automatisering en procesverbetering, maar ik zie dat er met de digital twin technologie nog veel te behalen valt. Ik kan me voorstellen dat het slim is samen te werken met de HAN en een onderzoeksteam met ons mee te laten draaien.”

Kennisuitwisseling over quickscan

391009 Studenten in gesprek over Digital Twin tijdens HAN Unexpected
Patrick Braakman in gesprek over de quickscan

Verbeterpunten

De quickscan zelf heeft ook nog wat verbeterpunten, zo blijkt tijdens de workshop. “Het is handig om met de stip op de horizon te beginnen”, vat Bakker de feedback samen. “Wat is de bedrijfsvisie, waar werk je naartoe? En hoe kan digital twin daar vervolgens aan bijdragen?” Ook opperen de deelnemers dat het prettig is als de scan minder werkt als een ‘afvinklijstje’, en meer als een gesprekstool. En is het een idee een consultant bij zo’n gesprek te laten aanhaken, als ervaren gesprekspartner/-leider?

Onontgonnen gebied

Bij de workshop is ook de informatiemanager van Van Raam Aangepaste fietsen aanwezig. Ze hebben al wat stappen gezet op het gebied van digital twin. Momenteel zijn 4 studenten van de HAN met een kwaliteitsdossier bezig. Voor workshopdeelnemer Ulamo Metaal is digital twin nog relatief onontgonnen gebied. Maar wat niet is, kan nog komen.

Waar vind ik

Meer informatie over Digital Twin

Meer voorbeelden hoe de HAN digitale technologie toepasbaar maakt voor het mkb? Bekijk de informatie over het focusgebied Smart Region, of meld je aan voor de nieuwsbrief. Zoek je specifieke informatie over digital twin? Bekijk dan de themapagina.

243971 Voorstelling van digital twin

HAN Unexpected slim schoon sociaal

De komende periode blikken we terug op HAN Unexpected slim schoon sociaal. Ben je benieuwd wat de dag bracht? Kijk dan snel op de evenementpagina en proef de sfeer van een dag vol inspiratie en verrassing.

322520 Campagnebeeld Unexpected kennisfestival slim schoon sociaal. Alleen hiervoor te gebruiken.