Hoe doe jij dat

• Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Stel je voor: je bent een alleenstaande moeder van 2 jonge kinderen, met forse schulden. Wat betekent het om in die financiële onzekerheid te leven? En hoe ga je daar richting je kinderen mee om? Je moet keuzes maken. Om daar inzicht in te geven, is de Armoede Experience ontwikkeld.

Voor veel mensen – zowel hulpverleners als mensen die met armoede te maken hebben – is het lastig over financiële onzekerheid te spreken. HAN docent-onderzoeker Carinda Jansen geeft aan: “Het is enorm belangrijk om met mensen het gesprek over armoede te voeren. Het taboe moet eraf en bewustwording is van enorm belang om je in deze doelgroep in te leven. Alleen dan kunnen we mensen beter ondersteunen.”

De Armoede Experience

De Armoede Experience helpt daarbij en is voor studenten een goede manier om een armoede-sensitieve beroepshouding te ontwikkelen. Met de (digitale) ervaringsroute doorloop je de experience stap voor stap, waarbij je te maken krijgt met de stressvolle situaties die het leven in armoede met zich mee kunnen brengen. “Financiële instabiliteit druppelt door in heel je leven. In een slechtere woning, een minder gezonde werkplek, een lager werkniveau, minder inkomen, een slechtere gezondheid en een grotere kans op een meer socialer isolement. Ook hebben mensen met een lagere sociaaleconomische positie minder eenvoudig toegang tot de gezondheidszorg. Denk je maar eens in: voor veel medicijnen betalen we een eigen bijdrage. Wat doe jij als je die eigenlijk niet kunt betalen? Mensen doen aan alle kanten concessies om het hoofd boven water te houden.”

Kinderarmoede

In opdracht van het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit en de focus Health van de HAN ontwikkelden 4 studenten de basis-ingrediënten voor deze online-ervaring, die nu een opgefriste look heeft gekregen en tijdens de Week tegen Armoede (11 tot en met 17 oktober) landelijk beschikbaar wordt gesteld. Een nieuwe groep studenten start met een aanvulling van de Armoede Experience. Deze aanvulling richt zicht op een even zo belangrijk en groot probleem: kinderarmoede.

Zakgeld

In een ander project, het Zakgeld Project, wordt hier ook al aandacht aan besteed. Want hoewel het vanzelfsprekend lijkt dat kinderen zakgeld krijgen en zo met geld leren omgaan, is het dat niet. Voor ruim 300.000 kinderen in Nederland geldt dat zakgeld krijgen niet normaal is. Dat betekent dat zij niet, zoals vriendjes en vriendinnetjes, zelf wat te eten kunnen halen of sparen voor bijvoorbeeld een computerspel of boek. Daarmee is er een risico dat zij later ook minder goed met geld om kunnen gaan, omdat er geen sprake is van het leerproces om met geld om te gaan. Op die manier bestaat de kans dat armoede van de ene op de andere generatie wordt doorgegeven.

“Het Zakgeldproject helpt ouders en kinderen hun financiële competenties en -opvoedvaardigheden te verbeteren”, vertelt Carinda. Tijdens de zakgeldperiode, een half jaar, doen ouders en kinderen mee aan een reeks groepsbijeenkomsten met een (ervarings-)coach die erop gericht zijn om te leren omgaan met geld. Zo worden ‘weten, kunnen en doen’ van de ouders – en kinderen – over geld met- en door sociaal werkers vergroot.

“In het afgelopen jaar is het project verbeterd en versterkt. Hierdoor kan het resultaat aan andere initiatiefnemers beschikbaar worden gesteld”, zegt Carinda met trots. In de Week tegen Armoede presenteren de onderzoekers een gratis te downloaden gids die naar aanleiding van dit onderzoek is ontwikkeld. Dit vindt plaats in een samenwerking tussen de HAN, Sam& voor alle kinderen en Rabo Foundation. De samenwerking wordt in de Week tegen Armoede beklonken, waarmee het project ook in 2 nieuwe regio’s van start gaat. “Met deze partners kunnen we het initiatief landelijke aandacht geven,” besluit Carinda. “En dat is nodig. Zakgeld is een cruciaal middel om kinderen om te leren gaan met geld. Met de verdere uitrol van dit project hopen we nog meer kinderen en hun ouders te bereiken.

Doe mee!

Week tegen Armoede

Meer aandacht voor armoede is heel belangrijk! Tijdens de Week tegen Armoede is er ruimte voor bewustwording, kennisdeling én actie.

Zakgeldproject
Op 11 oktober wordt de nieuwe samenwerking beklonken tussen de HAN, Sam& voor alle kinderen en de RaboFoundation, waarmee het ZakgeldProject in 2 nieuwe regio’s kan worden aangeboden en het initiatief landelijk bekendheid krijgt.

Geld Check
Op 12 oktober en 14 oktober biedt Bindkracht10 in samenwerking met de HAN een Geld Check voor studenten aan belangstellenden aan. Hoe staat jouw financiële situatie ervoor?

Armoede Experience
Op 13 oktober bieden Moedige dialoog Rijk van Nijmegen en de VrijwilligersCentrale Nijmegen samen met HAN-studenten een try-out van de Armoede Experience, in de vorm van een workshop, aan.

Meer weten, bekijk alle activiteiten tijdens de Week tegen Armoede.

2eec7e9a-0cf2-11ee-a527-02565807075b Armoede in beeld. Kistje met geld
Focusgebied

Fair Health

Mensen met een laag opleidingsniveau of inkomen leven korter en voelen zich minder gezond. Daar willen we met focusgebied Fair Health verandering in brengen. Hoe? Door in onderwijs en onderzoek aandacht te vragen voor die verschillen. We verbinden alle kennis die de HAN in huis heeft en betrekken partners uit de praktijk. Samen kunnen we verschil maken.

Health vrouw man diversiteit focus zwaartepunt HAN