Samenwerken voor sporttalent Met de voeten in de topsport-klei

99c69740-0cf3-11ee-ac23-02565807075b Een header voor het artikel waarin Gudo Kramer wordt geinterviewd. Geplaatst door HB.

Oud genoeg om te weten wie je bent. Jong genoeg om door te willen leren. Onder die vlag blikken we terug én vooruit in dit jaar waarin de HAN 25 jaar bestaat. Juist ook met partners in het werkveld voor wie hetzelfde geldt. Dit keer: Gudo Kramer, directeur van Topsport Gelderland.

Voor Gudo, zelf gepassioneerd wielrenner, is het een uitgemaakte zaak: sport kan het verschil maken, telkens weer; en dat gaat véél verder dan de rijke medailleoogst in Japan deze zomer. Sport is een belangrijke pijler onder een vitale, gezonde samenleving.

Vanuit die overtuiging staat hij al jaren aan het roer van Topsport Gelderland, een initiatief van HAN Sport en Bewegen, ondersteund door NOC*NSF en de Provincie Gelderland. Doel: talentvolle Gelderse sporters optimaal begeleiden en maximaal vooruithelpen.

Vruchtbare Gelderse bodem

De vruchten van de samenwerking met de HAN en andere partners zijn legio. Wat te denken van de HAN Topsport Academie, waarin Topsport Gelderland studenten met topsportambities begeleidt en ondersteunt. Of het vernieuwende Gelderse model voor talentontwikkeling: Sportief groot worden in Gelderland. Gudo: “Samen met de HAN, allerlei sportorganisaties, de grote Gelderse gemeentes en de provincie bevorderen we dat overal in de provincie topsporters het beste uit zichzelf kunnen halen.”

Olympisch succes

Geen toeval dus dat sporters van hier onlangs in Tokyo hoge ogen wisten te gooien. Niet minder dan 7 HAN-studenten maakten uit van de Olympische oranje equipe. Van hen behaalde BMX’er Merel Smulders een bronzen plak; Jochem Dobber en Lieke Klaver speelden zich in de kijker met glansrijke optredens op de 400-meter-estafette; in Dobbers geval resulteerde dit zelfs in Olympisch zilver.

Gudo: “In de topsport moet de héle puzzel kloppen: kracht, snelheid, souplesse, conditie, voeding en prestatiegedrag. Maar ook: ouders, trainers en coaches, medische factoren, scholing, communicatieve en mediavaardigheden, financiële planning en sponsoring, niets uitgezonderd. Topsport Gelderland biedt voor dit alles een platform en schept faciliteiten.”

Sterke band HAN met sportwereld

“Alles begon met een loket dat het toenmalige HAN-instituut Sport- en Bewegingsstudies in 2008 opzette, voor topsporttalenten met een NOC*NSF-status. Daarmee stak de HAN voor het eerst expliciet de hand uit naar verenigingen, bonden, sportbedrijven en andere partijen in het werkveld. Al gauw bleek dat verdergaande samenwerking gebaat zou zijn bij een zelfstandige stichting. In 2010 werd Topsport Gelderland een feit.”

“Vanaf het allereerste begin onderhouden we innige relaties met dit HAN-instituut, en later met opvolger HAN Sport en Bewegen. En met het HAN-lectoraat Herkennen en Ontwikkelen van Sporttalent. Om actuele kennis en expertise van de hogeschool in te brengen in het werkveld. En om ervaringen en inzichten uit de sportwereld terug te laten vloeien naar onderwijs en onderzoek.”

Sleutelrol voor studenten

“HAN-studenten zitten daarbij vaak op de eerste rij, als stagiaires en uitvoerders van onderzoeks- en afstudeeropdrachten. Neem onze samenwerking met Sportbedrijf Arnhem. Wij runnen met hen Prestatiecentrum Elderveld, waar we in en rond een sporthal talentprogramma’s aanbieden. Zonder de vele stagiaires ondenkbaar. Of neem andere regionale hubs die we organiseren, zoals het ‘house of talents’ SportQube in Nijmegen. Ook daar maken toenemend de studenten het verschil.”

Co-creatie in het veld

Wat je in de samenwerking het liefst wilt, zegt Gudo, is een continue wisselwerking tussen onderwijs, onderzoek en werkveld. Dat is immers dé manier om elkaar voortdurend vooruit te stuwen en samen daadwerkelijk meters te maken. “HAN Sport en Bewegen speelt wat dat aangaat in Nederland in de eredivisie. Dat begint al bij de huisvesting. Naast hun hoofdvestiging in het Gymnasion zijn ze ook thuis op Papendal, in de Honigfabriek en elders in het werkveld. Zo krijgen het onderwijs en onderzoek direct bij de bron een plek. Co-creatie met, maar ook in het veld. Want daar moet het ijzer worden gesmeed.”

Terugblikkend op de samenwerking in de afgelopen 10 jaar vindt Gudo de HAN een partner waar je in de praktijk altijd van op aan kunt: “Ze zetten de voet welbewust in de klei, willen iets betekenen voor de regio. Ze zijn aanwezig en actief waar de sport is. En dat wérkt! Niet alleen op Papendal, maar net zo goed in de regionale trainingscentra, waar HAN’ers doorlopend bijdrages leveren.”

Schakel in het succes

Fijn, al die lof. Maar waar moet de HAN nog een been bijtrekken? Gudo: “Op het niveau van concrete sportinterventies en -onderzoeksvraagstukken zie je HAN-collega’s geweldig werk verzetten. Op provincieniveau weet de HAN belangrijke issues voor de Gelderse sport op de bestuursagenda en tussen de oren van gedeputeerden te krijgen. Maar er mag best een tandje bij om de inspanningen op die 2 niveaus beter met elkaar te verbinden.”

De topsport floreert de laatste jaren in Gelderland. De infrastructuur voor topsport staat als een huis. Gudo: “En evenzeer staat als een paal boven water dat de HAN een onmisbare schakel is in dat succes. De toekomstige samenwerking zie ik dan ook met vertrouwen en veel plezier tegemoet!”