Lectoraat Herkennen en Ontwikkelen van Sporttalent

Topsporters leveren hun topprestaties niet toevallig. Zij hebben er vaak een lang en complex traject van investeringen en opofferingen voor doorlopen. Wij willen met ons lectoraat de processen rondom een sportief talent verbeteren.

Wij willen met wetenschappelijk onderzoek aantonen hoe je talent kunt herkennen. En als je het gevonden hebt: hoe je het op de juiste manier kunt begeleiden. We onderzoeken onder meer welke factoren van invloed zijn en wat de beste omgeving is voor talent.

Het beste uit jezelf halen
Wanneer we meer inzicht krijgen in talentherkenning- en ontwikkeling kunnen we kinderen met bovenmatig sportief talent beter begeleiden naar de top. Maar ook gemiddeld en zwak presterende kinderen of kinderen waarvan het talent buiten de sport ligt, kunnen baat hebben bij meer kennis over Het beste uit jezelf halen.

Expertises

• Onderzoek naar talentherkenning in de sport
  • Onderzoek naar talentontwikkeling in de sport
  • 'Slimme sportkeuze' van kinderen
  • Motorische ontwikkeling van kinderen
  • Onderzoek

Ons lectoraat wil er achter komen hoe je talent het beste kunt herkennen. En eenmaal herkend op de juiste manier kunt begeleiden. Daarvoor voeren wij praktijkgericht onderzoek uit.

• Onze kennis

Vanuit het Lectoraat Herkennen en Ontwikkelen van Sporttalent zijn vele publicaties verschenen. Bekijk het overzicht van al deze publicaties.

Talentherkenning en -ontwikkeling

Samenwerking in de driehoek

ALO driehoek project Montessori Talent Team 2020. oa Roel van Lavieren.Bekijk volledige video
Werken in de driehoek onderwijs, onderzoek en praktijk: Talentherkenning en -ontwikkeling

Onze lector

Lector

Johan Pion

De interactie tussen wetenschap en topprestaties vormt de rode draad in de loopbaan van Johan Pion. Hij heeft uiteenlopende ervaring en zet deze graag in als lector.

94c849be-0cf3-11ee-93d7-02565807075b Talentontwikkeling met Johan Pion

Diensten omtrent talentherkenning en -ontwikkeling

Sportpsychologie en Mentale Training A

Ben je een trainer, coach of (para)medisch begeleider? Heb je interesse in sportpsychologie en wil je jezelf op HBO-niveau verdiepen in sportpsychologische begeleiding? Dan is de basiscursus Sportpsychologie en Mentale Training A precies wat je zoekt.

Studenten buiten sporten cricket
Academie

Sport en Bewegen

In de Academie Sport en Bewegen leiden we studenten op tot kritische, innovatieve en ondernemende professionals. Ook bieden we opleidingen en cursussen voor professionals op het gebied van sport, arbeid en gezondheid. Zo kunnen zij de nieuwste inzichten en theorieën toepassen in hun werk.

Atletiekbaan binnen Gymnasion
Blijf op de hoogte

Regelmatig brengen we nieuws naar buiten vanuit HAN Sport en Bewegen (over onderzoeken, projecten en evenementen binnen sport, arbeid en gezondheid) en HAN SENECA (over het Sport- en Gezondheidscentrum). Abonneer je ook!

Studente op klimwand verticaal