Ondernemerschap

Buro BUILT gaat als een trein

Een 3D beeldje van Buro Built

Buro BUILT is een student based bouwkundig en civiel technisch bureau binnen de Academie Built Environment van de HAN. “We zijn kort voor de 1e lockdown gestart, maar gaan inmiddels als een trein,” vertelt student Bouwkunde Jacob Vogel.

Buro BUILT levert tegen betaling diensten voor opdrachtgevers van binnen en buiten de HAN. Voor zowel bedrijven als particulieren. Dit kan een advies zijn voor het verduurzamen van een dak, een tekening voor een aanbouw, een duurzaamheidsrapport, een eenvoudige constructieberekening of vragen over omgevingsvergunningen.

Natuurlijk winnen

De 9 studenten die er momenteel werken, zijn van alle markten thuis en combineren advies, bouworganisatie, 3D-BIM en ontwerp. Natuurlijk onder supervisie van docenten. De 1e ontwerpprijs is al binnen gehengeld. 3e jaars student Jacob is al vanaf de start betrokken bij Buro BUILT. “In maart werkte ik zo’n uurtje of 10. Toen nog vanuit de HAN campus op de Ruitenberglaan 26 in Arnhem, inmiddels veelal vanuit huis. Nu werk ik 20 uur.” Jacob licht toe: “Ik moet nu eigenlijk op stage, maar dat stel ik in verband met corona een half jaar uit. Hierdoor kan ik lekker veel doen voor Buro BUILT.”

Een ontwerp van Buro BUILT. Bouwkunde en Civiele Techniek
Zomaar een ontwerp van Buro BUILT

Praktijkopdrachten

Cilia Daemen is gemeenteraadslid bij de gemeente Nijmegen en heeft ervaring met Buro BUILT. Zij heeft een woning uit het jaar 1906 en vroeg zich af hoe ze haar woning het beste kan verduurzamen. Bovendien was ze op zoek naar extra vierkante meters. “Ik bedacht me dat er vast wel studenten bij de HAN zijn die praktijkopdrachten krijgen, dus mailde ik de HAN. Kort erop kreeg ik een student Bouwkunde aan de lijn,” vertelt ze.

Nieuwe inzichten

Cilia: “Het is leuk om met jonge en gedreven mensen te werken die de nieuwste inzichten hebben rondom duurzaamheid. Bovendien verwachtte ik dat een studentenadviesbureau goedkoper kan werken dan een traditioneel ontwerper/aannemer. We gaan nu eerst voor extra vierkante meters in verband met gezinsuitbreiding. Daarna gaan we verder duurzaam renoveren. Ik heb alle vertrouwen in het kwaliteitskeurmerk van BUILT: docenten kijken waar nodig mee.”

Verantwoordelijkheid pakken

De voordelen voor de student zijn ook helder. Jacob: “Ik vind werken voor Buro BUILT veel leuker en leerzamer dan bijvoorbeeld een bijbaan bij een supermarkt. Het is voor mij prima te combineren met school. Ik vind het vooral heel leuk om de verantwoordelijkheid te pakken die je hier krijgt. Het mooiste is de reactie van de klant als we een klus geklaard hebben.”

Interesse?

Heb je een leuke opdracht voor de studenten Bouwkunde en Civiele Techniek? Neem dan gerust contact op met Buro BUILT