Verheij Metaal in digital factory-onderzoeksproject

Mkb-bedrijven kunnen hun slag slaan met digitalisering. Een van hen is Verheij Metaal, een plaatbewerkingsbedrijf uit de Achterhoek. Studenten en onderzoekers helpen het bedrijf met een digitale simulatie en organisatie voor het productieproces.

Profielfoto Gerlinde Oversluizen
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Gerlinde Oversluizen weet inmiddels alles van metaalbewerking. Ze werkt als onderzoeker en docent bij het lectoraat Lean and World Class Performance en werkt voor dit project samen met Peter van Buuren, directeur bij Verheij Metaal. Gerlinde: “Met behulp van digitalisering willen we het de metalen platen, het basismateriaal in de metaalbewerking, zo efficiënt mogelijk gebruiken én de doorlooptijd moet zo kort mogelijk zijn.” Peter van Buren: “Die doorlooptijd is belangrijk. Maar de huidige productieplanningsystemen helpen daar niet bij. Die kennen alleen een vaste tijd voor lasersnijden, kanten en lassen. Er zit veel tijd tussen elke bewerking.”

Snelle en betrouwbare levering

Peter: “Wij willen als leverancier zo snel en betrouwbaar mogelijk leveren. Dat betekent dat ons hele proces zo voorspelbaar mogelijk moet zijn. Pas dan kun je als fabriek echt snel reageren op de marktvraag.” Hoe helpt dit proces van digitalisering daar precies bij? Peter: “Om te kunnen digitaliseren moet je eerst alle informatie die in het proces zit uitzoeken: wat zijn de wachttijden? Waar zitten ze precies? Als je al die informatie hebt, kun je betere besluiten nemen over planning, orderacceptatie, het toezeggen van levertijden, noem maar op. Ook kun je bijvoorbeeld veel preciezer je onderhoud inplannen. De kwaliteit van je besluitvorming neemt enorm toe.”

Een tomtom voor het productieproces

Gerlinde: “Je neemt betere besluiten én je hebt tegelijkertijd een soort tomtom die de beste weg aangeeft van het begin van het productieproces tot het einde. Daarin simuleren we alle machines en het materiaal. Dat zijn enorm veel waardes: alleen voor het materiaal heb je al verschillende diameters, lengtes en hardheid. Daarnaast hebben de machines verschillende gereedschappen aan boord en kunnen ze bemand of onbemand zijn. Ga zo maar door.” En als er onderweg iets misgaat? “Als er een probleem is met een van de machines geeft de tomtom een andere route aan. We zijn nu de eerste stappen aan het zetten om voor dit bedrijf tot zo’n model te komen. Tot een digital twin van deze fabriek. Dit project is een mooi voorbeeld van wat we bij de HAN bedoelen met Smart Innovation.”

Modellen voor kantbanken

Gerlinde is nu bezig om met een aantal studenten de zogenaamde kantbanken te modelleren. “Daar zit bij Verheij de bottleneck. Als we die goed begrijpen, kunnen we grote sprongen maken.” Peter: “We hebben eigenlijk altijd studenten over de vloer. Ze doen hier een Lean-minor of een afstudeeropdracht voor de master Engineering Systems. Of beide. Als studenten met onze mensen op de werkvloer de planning doornemen en bijsturen, winnen we al veel. Dat loopt eigenlijk gelijk op met het werken aan de digital twin. Daarnaast volgen onze medewerkers ook opleidingen bij de HAN. Een van mijn planners doet nu bijvoorbeeld de opleiding Smart Industry.”

Garbage in, garbage out

Gerlinde wil graag de verwachtingen managen van bedrijven die zich aan willen sluiten bij een van de Smart Innovation initiatieven van de HAN. “De meeste mkb’ers weten het wel, maar ik benadruk nog graag dat een digital twin de chaos in je bedrijf niet oplost. Het is altijd: garbage in, garbage out. Bij elk automatiseringsproject moet je eerst het hele proces op orde brengen.” Peter: “Wij hadden al best wat data verzameld. Dus we waren al aan het meten en bijsturen. Die data kan Gerlinde nu weer gebruiken.” Peter vervolgt: “Je krijgt enorm veel inzicht in de operatie door te gaan meten. Tweedejaars stagiaires helpen daarbij, zij brengen veel data voor ons naar boven. Een mooie bijkomstigheid is dat ze vragen stellen aan onze productiemedewerkers, planners en bedrijfsleiders. Die worden daardoor weer getriggerd, een waardevolle wisselwerking.”

Waarom samenwerken met de HAN?

Waarom kiest Peter ervoor om met de HAN samen te werken? “Als mkb-bedrijf hebben we wel veel kennis en vaardigheid, maar weinig capaciteit voor het doen van onderzoek. Daarvoor kijk je naar een instituut als de HAN. Vooral als het om complexe projecten gaat. Digital factory is daar een voorbeeld van. Wij zijn dus lid geworden van het digital factory-onderzoeksproject. Dat betekent dat je een van de bedrijven bent waar het onderzoek uitgevoerd wordt. Als het project in een bepaalde fase zit die aansluit bij ons bedrijf, dan gebeurt het onderzoek hier.”

Meedoen?

Het lectoraat Lean and World Class Performance (WPC) heeft inmiddels een partnernetwerk opgebouwd van zo’n 80 mkb-bedrijven. Gerlinde: “Op dit moment zijn we bezig met innovaties die interessant zijn voor bedrijven die lage volumes leveren met een hoge variëteit. Die onbalans is uitdagend: veel verschillende producten en lage aantallen.” Ben je zo’n bedrijf en wil je onderdeel uitmaken van het Smart Region-netwerk en profiteren van samenwerking met HAN-onderzoekers en studenten? Neem dan gerust contact op!

Gerlinde Oversluizen
Docent-onderzoeker en projectleider