business innovation studenten met sticky notes

Met meer stuurkracht kan een leraar gericht en doelbewust de praktijk van het onderwijs veranderen. Zo krijgen leraren meer ruimte om het onderwijs af te stemmen op de behoefte van de leerlingen. Dat is nu niet altijd mogelijk door het schoolsysteem, de regels en de afspraken binnen de school. Door meer stuurkracht kunnen leraren toch hun doelen bereiken.

Wat is stuurkracht?

Stuurkracht is het gericht en doelbewust vormgeven of veranderen van een of meer onderdelen van je werk. Stuurkracht ontstaat in de interactie tussen de professional en werkomgeving (inclusief collega’s en leidinggevenden). Leerkrachten hebben stuurkracht nodig om persoonlijk en gezamenlijk impact te hebben op het onderwijs. Je moet echter eerst weten wat je drijft en wie je precies wilt zijn als leraar vóór je invloed kunt uitoefenen, keuzes kunt maken en je houding kunt bepalen. Met stuurkracht weet je als leraar gericht en doelbewust de praktijk van het onderwijs te veranderen.

Nieuws en artikelen

515495 Super agent spel. Kennislab. Kennisfestival
30401 Docent aan het lesgeven
371108 leerling onderbouw leest boek
Start ‘De leraar als ontwerper’ Landelijk expertisenetwerk
234460 null
31674 kinderen in de klas met vinger omhoog
492791 Geert Kelchtermans aan het woord tijdens de educatie pitstop van 24 januari.
Associate lector Roel Grol Focus op De Leraar als Ontwerper
363949 Roel Grol, onderzoeker bij het LeerLab. Educatie
De onderzoekers van de HANEdwin Buijs
354287 Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)
Stuurkracht van leraren Blijf toetsbewaam: pak de regie!
235923 Studenten HAN Pabo Arnhem lachen in kantine.

Blijf op de hoogte Abonneer op onze nieuwsbrief

Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomstkomsten, spellen en handige tools.

Overlegen en samenwerken