business innovation studenten met sticky notes

Met meer stuurkracht kan een leraar gericht en doelbewust de praktijk van het onderwijs veranderen. Zo krijgen leraren meer ruimte om het onderwijs af te stemmen op de behoefte van de leerlingen. Dat is nu niet altijd mogelijk door het schoolsysteem, de regels en de afspraken binnen de school. Door meer stuurkracht kunnen leraren toch hun doelen bereiken.

Wat is stuurkracht?

Stuurkracht is het gericht en doelbewust vormgeven of veranderen van een of meer onderdelen van je werk. Stuurkracht ontstaat in de interactie tussen de professional en werkomgeving (inclusief collega’s en leidinggevenden). Leerkrachten hebben stuurkracht nodig om persoonlijk en gezamenlijk impact te hebben op het onderwijs. Je moet echter eerst weten wat je drijft en wie je precies wilt zijn als leraar vóór je invloed kunt uitoefenen, keuzes kunt maken en je houding kunt bepalen. Met stuurkracht weet je als leraar gericht en doelbewust de praktijk van het onderwijs te veranderen.

Nieuws en artikelen

PO Malburgen geeft Pabo-studenten ruggensteun Kansengelijkheid en hoge verwachtingen
363266 post-its schrijven
Regionale Aanpak Personeelstekort Zachtere landing voor beginnende leraren
Telefoons internationaal
259507 ALPO leraar staat voor de klas en telt op haar vingers
141443 Docent speelt met leerlingen en speelgoed
363949 Roel Grol, onderzoeker bij het LeerLab. Educatie
393032 Vakdidactische ontmoeting
Telefoons internationaal
363264 kinderen op laptop
259577 Alpo studenten kijken lachend naar laptop

Blijf op de hoogte Abonneer op onze nieuwsbrief

Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomstkomsten, spellen en handige tools.

Overlegen en samenwerken