student kijkt over schouder

Starters in het onderwijs hebben wat extra's nodig, willen ze ook behouden blijven voor het onderwijs. In de zogenaamde ‘inductiefase’ is professionele en nabije begeleiding erg waardevol gebleken. In een samenwerking tussen onderzoek, lerarenopleiding en werkveld hebben we een incompany traject ont

Inhoud van de Training voor starterscoaches 

Hoe zorg je voor een goede begeleiding van startende leraren?

In dit traject verkennen we een aantal aspecten rond het begeleiden van de starter:

  • Persoonlijke identiteit van de begeleider en rollen rond de starter: We verkennen het begrip van professionele identiteit. Wat is het? En hoe kun je collega's hierin positie laten nemen en laten groeien?
  • Van startbekwaam naar beroepsbekwaam: Van in de klas naar in de school, wat betekent dit voor een starter? Wat is er anders, en hoe ontwikkel je je naar dit andere niveau? We werken met icalt en dialoogkaarten om de starter nog beter in beeld te krijgen. 
  • Coaching voor inductiebegeleiders: Welke vormen zijn er om deze begeleiding vorm te geven? De deelnemer ervaart diverse werkvormen, oefent met vragen stellen en feedback geven en staat stil bij omgaan met spanningen. Ook krijgt de coach zicht op het eigen coachingsniveau en –vaardigheden, en weet vervolgens welke verdieping hij/zij nodig heeft om door te ontwikkelen. 

Veelgestelde vragen

Stel je vragen 

Neem contact op

Ondersteuningsteam Educatie PRO

Vier studenten van de Master Advanced Nursing Practice zitten rond een laptop en overleggen samen op de HAN in Nijmegen.

Voor algemene vragen en advies over opleidingen, cursussen en trainingen

Carla van Rijn

Hoofddocent
Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO

Advies incompany trajecten en maatwerk