Meld je aan
De opleiding start 1 keer per jaar
Meer informatie ...
Brochure, helpdesk
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod
Open Dagen
Meelopen, Proefstuderen etc.
  • Proefstuderen
    Plan nu een afspraak in

Dit is je studie

'Behandelen door te laten ervaren'. Dat is de rode draad tijdens de opleiding. Je doet veel opdrachten om jezelf goed te leren kennen. Ook maak je praktijkopdrachten, loop je ieder jaar stage en ga je aan de slag met jouw creatieve talent in oefenopdrachten. Zo ben jij klaar voor het werkveld!

Twee beeldende therapie studenten werken samen aan een project in houtlokaal tijdens een praktijkles

studierichting beeldende therapie
 

De opbouw van Vaktherapie - Beeldende Therapie

Voordat je begint met Vaktherapie, kies je 1 van de 4 studierichtingen. In jouw geval: Beeldende Therapie.

In de propedeuse ga je jezelf onderzoeken: wie ben je en hoe ben je zo geworden? Dit doe je door kennis te maken met veel nieuwe technieken en materialen. Je krijgt zo een toolkit met kennis en vaardigheden die je kunt inzetten tijdens je stage.

In het tweede jaar richt je je meer op ziektebeelden, het maken van een behandelplan en de uitvoering van dit plan bij denkbeeldige cliënten. Je leert om te kijken naar het effect van de door jouw ingezette werkwijze en je reflecteert voortdurend op jezelf: wat ging goed en wat kan beter? Je krijgt gedurende de hele opleiding les in beeldende vakken, dit om zelf ervaringen op te doen voor je vormgevingsproces en om dit in te kunnen zetten bij cliënten. Je helpt cliënten om zich te uiten en zichzelf te accepteren. Dat doe je met beeldende middelenkunst als middel. Je leert over ontwikkelingspsychologie en sociale ziektebeelden, zoals angst- of eetstoornissen en autisme. Je wordt vaardig in het contact maken met een cliënten.

In je 3e jaar ga je maar 1 dag in de week naar school, de rest loop je stage. Daarnaast leer je ondernemen! Het laatste jaar bestaat uit een minor en een afstudeeropdracht. Voor je het weet, studeer je af als Bachelor of Arts!

 

Beeldende therapie studente werkt aan haar project in het houtlokal tijdens een praktijkles

Studenten Beeldende Therapie vertellen over hun opleiding

Wat is leuk aan Beeldende Therapie?

HAN studenten vertellen over hun ervaringen van de opleiding Vaktherapie; studierichting Beeldende Therapie

Wat is Beeldende Therapie en hoe zet je dat in?

Wat is Beeldende Therapie eigenlijk? En hoe zet je het in bij een cliënt?

426171 Studente bewerkt hout in houtlokaal

Je propedeusejaar

Tijdens het 1e jaar maak je kennis met je studierichting die je hebt gekozen. Hoe zet je beeldende therapie in? Wat komt daarbij kijken? Ook leer je jezelf beter kennen.

Jouw vorm van therapie

Tijdens het 1e en 2e jaar van de opleiding ontdek je hoe je beeldende middelen inzet om cliënten te helpen. 

Verder leer je cliënten te observeren en een behandelplan te ontwerpen en uitvoeren. Dit doe je op basis van theoretische kennis. Je leert bijvoorbeeld over ontwikkelingspsychologie en sociale ziektebeelden, zoals angst- of eetstoornissen en autisme.  

Nieuwe vaardigheden en stagelopen

Een belangrijke vaardigheid die je leert, is het contact maken met je cliënt. Dit en veel meer oefen je in gesimuleerde praktijksituaties, bijvoorbeeld via rollenspellen. 

Ook doe je al in je 1e jaar een oriëntatiestage. Je loopt dan mee op een therapeutische stageplek met een 3e-jaars student. Belangrijk in dit jaar is jouw persoonlijke ontwikkeling. Je doet een heleboel zelfkennis op en krijgt ruimte om te reflecteren. Je ontdekt waar je goed in bent en wat je aan jezelf kunt verbeteren. 

Je krijgt volop begeleiding

Bij de HAN heb je een persoonlijke coach: je loopbaanbegeleider (slb'er). Dit is je 1e aanspreekpunt binnen de opleiding. Je kunt bij hem of haar altijd terecht met vragen, of voor ondersteuning bij je studie. Heb je problemen thuis, met vrienden of loopt het gewoon niet zoals je wilt? Je slb’er denkt graag met je mee. Ook kun je terecht bij Student Support Center. Dit is een netwerk van experts op het gebied van studentbegeleiding.  

Studiepunten

Studiepunten noemen we EC’s (voluit ECTS). Dit staat voor European Credit Transfer System. Dit systeem hoort bij de bachelor-masterstructuur. EC’s zijn een maat voor de zwaarte van een opleiding.

Naar het 2e jaar? Check je studieadvies!

Aan het einde van het 1e jaar krijg je een studieadvies. De studiepunten die je hebt gehaald zijn daarbij belangrijk. Met een positief advies kun je door naar het 2e jaar. Met een negatief bindend studieadvies moet je helaas stoppen. Zo voorkomen we dat je tijd verliest aan een studie die niet echt bij je past.

Drie studenten lachend met laptop

Je verdiepende jaar

In het 2e jaar ontwikkel je je therapeutische kennis en vaardigheden verder. Je krijgt meer inzicht in je vakgebied.

Verder ontwikkelen

Je werkt veel aan uitdagende praktijkopdrachten en loopt stage(s). Ook besteed je dit jaar extra aandacht aan je professionele ontwikkeling.  

Je stage

In je stage in het 2e jaar ga je met jouw vaktherapeutisch middel (beeldende middelen) aan de slag. Je loopt 1 dag in de week stage. Dit is meestal bij een instelling van speciaal onderwijs. Je geeft bijvoorbeeld training aan leerlingen die extra zorg nodig hebben. Of je zet een doelgericht programma op om leerlingen weerbaarder te maken. Uiteraard word je goed begeleid door professionals. Zowel bij de instelling als bij de HAN.  

Labs en werkplaatsen

In labs en werkplaatsen werken studenten, docenten, onderzoekers en professionals van verschillende disciplines én opleidingsniveaus intensief samen in interprofessionele zorg- en welzijnsverlening. Dit doen ze ook in doorlopende onderzoekslijnen die verwant zijn aan de innovatieagenda van een wijk of het gezondheidscentrum. Bij deze opleiding kun je als student bijvoorbeeld meedoen aan of bij:

  • Allesbinder
  • Brakkenstein
  • Dukenburg
  • Hatert
  • Lindenholt
dagbestedingscentrum met creatieve therapie voor mensen met een psychiatrische achtergrond

Stage en ondernemen

Je 3e jaar wordt een tikkeltje anders dan voorgaande jaren. Je bent maar 1 dag in de week op school, de andere dagen ben je aan het leren in de praktijk (stage). Daarnaast leer je ondernemen!

Dieper het vakgebied in

In jaar 3 van de opleiding Vaktherapie ga je dieper in op het behandelen van cliënten. Doelgericht. Systematisch. Bewust leer je stappen&nbzetten in een proces met je cliënten. Je leert jouw creatieve beeldend vak verder beheersen.

In dit 3e jaar ontwikkel je ook je ondernemerskwaliteiten. Je bedenkt een nieuw product of je schrijft een ondernemingsplan. Netwerken, verbinden, pionieren en managen komen hierbij allemaal aan bod. Je krijgt nieuwe invalshoeken en loopt stage.

Aan de slag met complexe problemen

In dit jaar loop je 4 dagen per week stage als vaktherapeut. Je kunt in allerlei instellingen aan de slag. Denk bijvoorbeeld aan een GGZ-instelling, gevangenis, psychiatrische inrichting of in de verslavingszorg.

Tijdens je stage buig je je over complexe problemen. Vanzelfsprekend krijg je begeleiding van een ervaren vaktherapeut. Je werkt samen met mensen uit verschillende vakgebieden. Samen komen jullie tot behandelingen die helemaal zijn afgestemd op de persoon in kwestie. 

Creativiteit staat centraal

We hechten veel waarde aan kennis en beheersing van vaardigheden die horen bij de verschillende studierichtingen. Zo maak je bijvoorbeeld samen met cliënten schilderijen. Door jouw creativiteit de vrije loop te laten, word jij een betere therapeut!  

Internationaal

Benieuwd hoe ze vaktherapie inzetten in het buitenland? Dit is je kans! Je kunt namelijk ook je stage lopen in Duitsland, Curaçao, Suriname, Mexico of Zuid-Afrika. In deze landen heeft de opleiding al relaties. Wil je zelf een plek zoeken? Dat mag! Let wel op dat je stageplek aan een aantal eisen moet voldoen.  

Drie studenten overleggen met laptop

Minor en afstuderen

In het 4e en laatste jaar van de opleiding maak je een eindsprint. Een half jaar lang volg je een minor: een soort vakkenpakket over een onderwerp dat jou interesseert. Daarna ga je afstuderen.

Welke minor kies jij?

Nóg meer verdieping en eigen inbreng: in je laatste jaar volg je een minor. Hiermee kun je je straks profileren als vaktherapeut. Er zijn minoren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan een minor ‘Autism through the lifespan ‘of ‘Sociale psychiatrie’. Je kunt werkelijk alle kanten op! 

Er zijn 3 soorten minoren:  

Verdiepende minor 
Specialiseer je nog meer binnen je eigen vakgebied. 

Verbredende minor 
Maak kennis met een heel ander vakgebied.   

Doorstroomminor 
Bereid je voor op doorstuderen of onderzoek doen. 

De laatste loodjes: afstuderen!

In het 2e semester ga je aan de slag met je afstudeeropdracht. Meestal in opdracht van een instelling. Je zet je tanden in een praktijkprobleem van die organisatie. Stap voor stap onderzoek je hoe het probleem in elkaar steekt. Je ontwikkelt een bruikbare oplossing.

Daarnaast ga je verder met het ontwikkelen van je methodische handelen als therapeut. Je kiest zelf de volgorde. Start je met je minor of start je juist met je afstudeeropdracht?

Afstudeerprojecten

In je 4e jaar Vaktherapie staat de beroepstaak 'Onderzoek en Innovatie' centraal. Je gaat een onderzoeksproject uitvoeren binnen een organisatie of instelling. Lees hieronder een voorbeeld van een student die je voorging:

  • Donna Eykholt deed onderzoek naar beeldende therapie in een atelier. Zij onderzocht hoe dat bijdraagt aan zingeving bij volwassenen met een psychiatrische ziekte. Met haar onderzoek hoopt ze herstel te bevorderen.  

Diploma

Alles gehaald? Dan is je diploma binnen. Je diploma heeft ook een Engelstalige bijlage. Dit diploma-supplement is een bijlage over wat je hebt geleerd en wat je kunt. Door de EU erkend! Hiermee kun je makkelijker in het buitenland werken of doorstuderen. Wij bewaren een kopie van je supplement. 

Bachelor of Arts

Gefeliciteerd! Je bent nu officieel erkend vaktherapeut en je mag jezelf Bachelor of Arts noemen!

Lees het verhaal van een student die je voorging
 

Marit, student Beeldende Therapie

Marit kwam erachter dat de Kunstacademie het niet was voor haar omdat het daar puur en alleen gaat om kunst maken. “Ik voelde dat ik meer wilde doen dan dat. Daarnaast heb ik altijd interesse gehad in mijn medemens en hoe die zich staande houdt in zijn of haar omgeving. Deze studie sluit daar naadloos op aan. Er is een mooie balans tussen je eigen ontwikkeling in het beeldend werken en je ontwikkeling op interpersoonlijk gebied.”

Op de Open Dag kwam Marit erachter dat de HAN haar eerste keus was. “Ik kreeg meteen een fijn gevoel bij wat ik allemaal zag. Daarnaast vond ik Nijmegen ook gewoon een fijne stad.” Net als andere aankomend studenten had Marit twijfels voor ze aan de opleiding begon. “Voor ik aan de opleiding begon, wist ik niet zeker of studeren iets voor mij was. Ik was bang dat de opleiding te zweverig zou zijn en twijfelde of het HBO misschien te moeilijk was. Ook was ik bang dat het op persoonlijk vlak misschien te zwaar zou worden omdat je jezelf tegen zou komen en beter zou leren kennen. Maar deze twijfels zijn in het eerste semester al meteen weggenomen! De studie is een perfecte combinatie van theoretisch en praktijkgericht werken. Ook kun je het zo zweverig of concreet maken als je zelf wilt. De opleiding geeft jou de ruimte om te ontdekken wat voor therapeut je bent! Daarom voelt deze studie als een ontdekkingsreis naar jezelf maar ook naar anderen om jou heen.”

Naast een heleboel theoretische kennis doe je ook praktijkervaring op. In het propedeusejaar ga je namelijk meteen aan de slag met een dagdeel stagelopen. “De keuze voor de zorginstelling ligt bij jou. Er is echter wel een gemeenschappelijk doel bij iedere stage, namelijk contact maken. Want hoe maak je nu contact met de doelgroep die zich op jouw stage bevindt? Het klinkt misschien makkelijk, dat dacht ik ook maar daar heb ik mij toch aardig in vergist. Contact maken met de persoon die je voor je hebt, is namelijk de basis van wat voor relatie je opbouwt met elkaar. Een goede basis leggen is dus erg belangrijk. Wat ik geleerd heb, is dat het voor mij belangrijk is om dicht bij mijzelf te blijven. Daardoor ontstaat er een fijne sfeer en is er de mogelijkheid om aan een veilige en vertrouwde relatie te werken.”

60138 vaktherapie-beeldend_testimonial-portret-student_2019

Maak kennis

Kom sfeer proeven en kennismaken: onze (virtuele) deuren staan voor je open!

fc6a9a8a-0cf9-11ee-8e33-02565807075b Twee studenten beeldende therapie
draw-cta-title