Voor je begint met de opleiding Leraar Geschiedenis

Een nieuwe opleiding beginnen kost veel energie. Een vreemde omgeving, onbekende mensen en een andere manier van leren. Bereid je goed voor op de start van je opleiding, dat maakt de overgang een stuk eenvoudiger en levert je vooral ook veel positieve energie op.


Zet de data vast in je agenda Kom langs op de Open Dag

Wil je ontdekken of de opleiding Leraar Geschiedenis echt bij je past? Of kom je graag een keertje sfeer proeven? Bezoek een van onze Open Dagen.   

Dit kun je verwachten:  

  • In 2 of 3 voorlichtingsrondes worden alle belangrijke zaken belicht; 
  • Je kunt vragen stellen die docenten en studenten beantwoorden; 
  • Enthousiaste studenten laten je weten hoe zij hun studie ervaren; 
  • Doe mee aan experimenten en ervaar hoe de opleiding geschiedenis is opgebouwd;
  • Maak een rondleiding door het moderne lesgebouw en proef de sfeer op de campus; 
  • Stel al je vragen aan studenten, docenten of een studiecoach.

Loop een dag meeStudent voor 1 dag!

Wil je zelf ervaren hoe het is om de opleiding Leraar Geschiedenis te volgen? Meld je aan voor de Meeloopdag. Je loopt een dag(deel) met de huidige 1e-jaarsgroep studenten mee.  

Dit ga je meemaken: 

  • Je krijgt zoveel mogelijk verschillende vakken mee tijdens deze studiedag. 
  • Neem een opschrijfboekje en pen mee om je eigen aantekeningen te maken. 
  • Je kunt studenten het hemd van het lijf vragen over hun studie-ervaringen. 
  • Je kunt de sfeer proeven op een gewone lesdag. 
  • Je leert het gebouw kennen. 
  • Je ontdekt wat voor lessen zoal gegeven worden.

Ontmoet onze docenten

Natasja Choinowski

Natasja is sinds 2011 betrokken bij de lerarenopleiding Geschiedenis. “Het zijn niet de kwaliteiten die maken wie je bent maar de keuze die je maakt.”

Rémi Hartel

Rémi werkt al ruim 10 jaar bij de HAN. “Als lerarenopleider geschiedenis open ik voor en met mijn studenten deuren naar andere werelden en geef ik ze de instrumenten om deze te ontdekken, te begrijpen en betekenisvol te maken.”

Anne van Duuren

Anne is na 10 jaar lesgeven en docenten begeleiden op een middelbare school overgestapt naar de lerarenopleiding geschiedenis. Zij doceert inhoudelijke vakken en heeft veel expertise op het gebied van de Amerikaanse en moderne geschiedenis.

Koen Henskens

Koen heeft zijn sporen verdiend als docent geschiedenis op het voortgezet onderwijs. Hij is 1 van de kernleden van Actief Historisch Denken en is op basis daarvan bij de HAN terechtgekomen als lerarenopleider.

Corien Vuurman

Corien geeft les in verschillende inhoudelijke vakken, haar hart ligt vooral bij kunst- en cultuurgeschiedenis. Ze spoort studenten aan om andere culturen te onderzoeken, zodat ze sterker staan tegenover een brede diversiteit aan leerlingen.

Ruud Klomp

Ruud heeft een veelzijdige functie binnen de HAN. Vakinhoudelijk ligt zijn expertise bij de geschiedenis van de 20e eeuw. “Geschiedenisonderwijs moet betekenisvol zijn voor het heden.”

Marc van Berkel

Marc is bij de HAN betrokken als vakdocent, maar ook begeleidt hij afstudeeronderzoeken en is hij studieloopbaanbegeleider. “Geschiedenisonderwijs is van groot belang voor democratisch burgerschap.”

Nadine Kostense

Na 10 jaar in het geschiedenisonderwijs te hebben gewerkt, kwam Nadine bij de HAN terecht. Hier leidt zij onderwijsteams, is ze (mede)verantwoordelijk voor onderwijsvernieuwing, organisatieveranderingen en onderwijsprogramma’s en geeft ze les.

Rob Verheijen

Rob staat al meer dan 20 jaar voor de klas. Hij gaf les binnen bijna alle typen van onderwijs, maar is nog steeds niet uitgekeken en geleerd. “We zijn een optelsom van alle mensen voor ons en we zijn weer een onderdeel van de volgende optelsom.”

Sylvia Tieben

Sylvia is als docent verbonden aan de HAN. Daarnaast is zij ook begeleider van eindonderzoeken van 4e-jaarsstudenten. Ze is met name geïnteresseerd in mens en maatschappij, ofwel de combinatie tussen aardrijkskunde en geschiedenis.

Marloes Hülskens

Marloes heeft eerst als onderzoeker en docent gewerkt aan de RU in Nijmegen. Nu werkt ze als docent en afstudeeronderzoekbegeleider. Ze werkt graag samen met studenten aan onderzoek en houdt ervan om over complexe vraagstukken na te denken

Martin Bosch

Martin werkt sinds 2000 als lerarenopleider bij de HAN. Centraal staan de Nieuwe en de Nederlandse geschiedenis vanaf 1780. “Grote historische ontwikkelingen moet je concreet maken."

Bob Lejeune

Bob werkt als docent en begeleider bij de HAN en combineert dit met zijn functie als instituutsopleider bij de scholengroep IN*oost. “Kunst en cultuur bieden een ander perspectief op de geschiedenis.”

Thuis op de bank met de feitenFactsheet Leraar Geschiedenis

Wil je nog meer weten over de opleiding Leraar Geschiedenis? Of twijfel je nog? Download dan hieronder de factsheet docentenopleiding geschiedenis met allerlei praktische informatie. Je kunt de factsheet ook gebruiken als je verschillende opleidingen met elkaar wilt vergelijken.  

Dit staat in het factsheet:  

  • korte beschrijving van de opleiding; 
  • voor welke beroepen je wordt opgeleid; 
  • een checklist of de opleiding bij je past; 
  • suggesties voor andere opleidingen; 
  • de voordelen van studeren aan de HAN. 
Testimonial Bob Lejeune

Direct contact

Vragen over de opleiding? Stel je vraag aan het HAN VoorlichtingsCentrum. We helpen je graag verder.

Openingstijden

Werkdagen: 09:00 tot 16:30 uur
Schoolvakanties: 09:00 tot 14:00 uur

Liever bellen of appen?

Bellen: 024 - 353 0500
WhatsApp: 024 - 353 0500

Klaar voor je nieuwe leven?Studeren is niet alleen studeren

Als je gaat studeren, wacht er een nieuw leven. Natuurlijk studeer je voor later. Maar je wilt het ook leuk hebben. Dat kan bij de HAN! In studentenstad Nijmegen zijn volop activiteiten en is er veel gezelligheid. Begin sowieso met de HAN intro.

Testimonial Bob Lejeune

Hier gebeurt het!Studentenstad Nijmegen

Studentenstad Nijmegen bruist van de activiteiten. De Vierdaagsefeesten, het culturele Kaaijfestival, musea, restaurants, de vele kroegen en cafés. Als je nog maar tijd hebt om te studeren!

Testimonial Bob Lejeune

Nog een keuze: wij helpen je.Op kamers of thuis wonen?

Meer vrijheid of minder kosten? Zelf bepalen wat en wanneer je eet of lekker thuis aanschuiven? De keuze tussen op kamers gaan en thuis blijven wonen is niet altijd gemakkelijk. Wij helpen je graag bij je keuze.

Testimonial Bob Lejeune

Volgende paginaPraktische info

Alle facts & figures van de opleiding Leraar Geschiedenis staan hier op een rijtje.

Testimonial Bob Lejeune