Leeractiviteit: Produceren
Produceren geeft studenten de kans om kennis en inzichten om te zetten in concrete producten. Zo ontwikkelen ze vaardigheden zoals creatief denken, structureren van informatie en communiceren. Werkvormen zoals mindmaps, vlogs of zelfgemaakte spellen maken leren actief en zichtbaar.

Werkvormen
Dit zijn de werkvormen die je kunt inzetten voor de leeractiviteit 'Produceren'.
Ganzenbord maken en spelen
Studenten maken in groepjes een ganzenbordspel van een proces, waarbij uitdagingen risico’s en valkuilen representeren.
Kwartet of memorie maken en spelen
Studenten verdelen theorie en maken een kwartet- of memoriespel, geleverd online, om kennis te begrijpen en analyseren.
Maak vragen voor een toets/quiz
Studenten maken 3–5 quizvragen over de module, te gebruiken voor een klasquiz of tentamen.
Mindmap
Studenten maken een mindmap online om voorkennis te activeren en samenhang tussen onderwerpen te begrijpen.
Vloggen
Studenten maken een korte vlog om een opdracht uit te werken, te reflecteren of feedback te geven.
Ganzenbord maken en spelen
Maak groepjes. Elke groepje gaat van een proces (of een deel daarvan) een ganzenbord spel maken. De uitdagingen in dit bordspel (de put, gevangenis, dood, beurt overslaan, etc) worden door de studenten vertaald naar risico’s en valkuilen in het proces dat ze zelf in kaart moeten brengen. Ondersteun de opdracht met een sjabloon van het speelbord en misschien eerst een ‘echt’ potje Ganzenbord.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Lang | Fysiek/Online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Synchroon/Asynchroon | Medium |
Kwartet of memorie maken en spelen
Deze werkvorm is heel geschikt om kennis te begrijpen en analyseren. Verdeel de theorie over de studenten en vraag ze hiervan een kwartet of memorie spel van te maken. Je kan hiervoor templates online vinden. Geef duidelijk aan wat je verwacht van de vormgeving en taalgebruik. De studenten leveren de gemaakte producten online in. Speel de spellen die de studenten hebben gemaakt op locatie of online.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Middel | Fysiek/Online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Synchroon/Asynchroon | Groot |
Maak vragen voor een toets/quiz
Verdeel de bijeenkomststof van een module onder de studenten. Vraag elke student 3 tot 5 toets/quizvragen bij deze bijeenkomststof te maken. Gebuik de vragen voor een quiz in de bijeenkomst of misschien zelfs het tentamen. Je kan deze opdracht koppelen aan een online quiztool.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Middel | Online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Asynchroon | Medium |
Mindmap
Laat studenten een mindmap maken (in een online tool) om (voor)kennis te activeren en structureren of de samenhang tussen onderwerpen te (leren) begrijpen.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Kort | Fysiek/Online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Synchroon/Asynchroon | Groot |
Vloggen
Vraag studenten in een korte vlog een opdracht uit te werken, te reflecteren op het eigen handelen of feedback te geven. Geef vooraf duidelijk aan aan welke beeld en geluidseisen de vlog moet voldoen en hoe de studenten deze met elkaar delen. Hou rekening met de AVG regels.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Samenwerken, Feedback geven |
Kort | Online |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Begeleid | Asynchroon | Individueel |
Bekijk alle leeractiviteiten
Ben je op zoek naar werkvormen voor een andere leeractiviteit, zoals discussiëren, onderzoeken, samenwerken?

Stel je vraag
Zet 'm op! Je kunt nu aan de slag met leeractiviteiten in jouw cursus. Loop je toch nog ergens tegenaan? Dan helpen we je graag verder.
