Leeractiviteit: Kennis verwerven
Kennis verwerven vormt de basis voor verdere leeractiviteiten. Studenten maken zich nieuwe informatie eigen via lezen, luisteren, observeren of onderzoeken. Zo bouwen ze een fundament aan begrippen, theorieën en inzichten dat nodig is om verbanden te leggen en kritisch te denken.

Een effectieve kennisverwerving vraagt om duidelijke leerdoelen, activerende werkvormen en betekenisvolle context. De docent ondersteunt door richting te geven, voorkennis te activeren en studenten te stimuleren de nieuwe kennis te verwerken en toe te passen.
Werkvormen
Dit zijn de werkvormen die je kunt inzetten voor de leeractiviteit 'Kennis verwerven'.
Bekijken demonstraties
De student leert door het bekijken of bijwonen van een demonstratie, bijvoorbeeld van een expert.
Bijwonen voordrachten
De student leert door te luisteren naar een voordracht van een docent of expert.
Boek of artikel lezen
De student leert door het lezen van een boek of artikel.
eLearning
De student leert via een e-learningmodule in de digitale leeromgeving.
Interactieve tekst bestuderen
De student leert via een interactieve online tekst met beelden, video’s of andere klikbare elementen.
Kennisclip kijken
De student bekijkt een kennisclip met uitleg over leerstof of een opdracht.
Luisteren naar presentatie
De student leert door te luisteren naar een hoorcollege, voordracht of podcast.
Podcast luisteren
De student leert door te luisteren naar een podcast.
Wat zou jij doen?
Bekijk samen een filmpje, pauzeer op een belangrijk moment en bespreek mogelijke aanpakken of oplossingen.
Webinars
De student volgt een webinar en bespreekt daarna de inhoud met docent of medestudenten.
Bekijken demonstraties
De student verwerft kennis via het bekijken en/of bijwonen van een demonstratie, bijvoorbeeld van een expert.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Middel | Fysiek/online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Synchroon/Asynchroon | Groot |
Bijwonen voordrachten
De student verwerft kennis via het luisteren naar een voordracht, bijvoorbeeld van een docent of expert uit het werkveld.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Varibel | Fysiek/online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Synchroon/Asynchroon | Groot |
Boek of artikel lezen
De student verwerft kennis via het lezen van een boek of artikel.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Variabel | Fysiek/online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Synchroon/Asynchroon | Individueel |
eLearning
De student verwerft kennis en vaardigheden via het volgen van een e-learning module in de digitale leeromgeving.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Middel | Online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Asynchroon | Individueel |
Interactieve tekst bestuderen
De student verwerft kennis via het bestuderen van en reageren op een interactieve tekst, die online wordt aangeboden in de digitale leeromgeving. De tekst is interactief omdat deze wordt aangevuld met interactieve elementen, zoals klikbare afbeeldingen en video’s met toelichting.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Middel | Online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Asynchroon | Individueel |
Kennisclip kijken
De student bekijkt een kennisclips met instructie over leerinhoud of een opdracht.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Kort | Online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Asynchroon | Individueel |
Luisteren naar presentatie
De student verwerft kennis via het luisteren naar een voordracht, hoorcollege of podcast.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Middel | Fysiek/online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Synchroon/Asynchroon | Groot |
Podcast luisteren
De student verwerft kennis via het luisteren naar een podcast.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Kort | Online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Asynchroon | Individueel |
Wat zou jij doen?
Bekijk met de groep een filmpje. Stop op een sleutelmoment in het filmpje en vraag aan de studenten hoe zij de situatie zouden aanpakken/oplossen. Je kan dit plenair doen, in (break-out) groepjes of als voorbereidingsopdracht.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Middel | Online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Synchroon/Asynchroon | Medium |
Webinars
De student volgt een webinar (van de docent of een externe spreker). Tijdens de webinar of erna is ruimte voor discussie en napraten.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
> 60 min. | Online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Synchroon/Asynchroon | Groot |
Bekijk alle leeractiviteiten
Ben je op zoek naar werkvormen voor een andere leeractiviteit, zoals oefenenen, onderzoeken, samenwerken?

Stel je vraag
Zet 'm op! Je kunt nu aan de slag met leeractiviteiten in jouw cursus. Loop je toch nog ergens tegenaan? Dan helpen we je graag verder.
