Leeractiviteit: Discussiëren
Discussiëren bevordert kennisontwikkeling, kritisch denken en communicatieve vaardigheden. Studenten delen ideeën, onderbouwen standpunten en reageren op elkaar, wat leidt tot verdieping en reflectie.

Een goede discussie vraagt om heldere doelen, open vragen en een relevant onderwerp. De docent begeleidt het proces, stimuleert deelname en blijft zelf op de achtergrond. Reflectie achteraf helpt studenten de opbrengst te koppelen aan de leerdoelen.
Werkvormen
Dit zijn de werkvormen die je kunt inzetten voor de leeractiviteit 'Discussiëren'.
Begeleide werkgroep
Studenten lichten hun keuzes toe en reageren op vragen of ideeën van docenten en medestudenten.
Denken-delen-uitwisselen
Stel een vraag, laat studenten nadenken, bespreken en één groep deelt het antwoord.
Discussie (fora, groep of online)
Studenten verantwoorden keuzes en bespreken vragen en ideeën van docenten of medestudenten.
Klassengesprek
Studenten onderbouwen hun keuzes en reageren op vragen van docenten en medestudenten.
Korte discussieopdracht
Studenten discussiëren kort om samen nieuwe inzichten te vormen en voorkennis te activeren.
Lagerhuisdebat
Laat studenten stemmen over een stelling, argumenten verzamelen en debatteren in twee groepen.
Vergaderen
Organiseer vergaderingen met focus op inhoud en proces, gevolgd door feedback en zelfreflectie.
Begeleide werkgroep
Onder begeleiding van een gespreksleider bespreekt een groep een onderwerp of vraagstuk. Standpunten worden gedeeld en zo wordt er van elkaar geleerd.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Samenwerken, Feedback geven |
Variabel | Online, Offline |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Begeleid | Synchroon | Medium |
Denken-delen-uitwisselen
Door de student eerst zelf te laten denken en daarna te laten delen activeer je iedere student en stimuleer je interactie tussen studenten in je les.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Voorkennis activeren, Samenwerken |
5-10 minuten | Fysiek/online |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Begeleid | Synchroon | Groot |
Discussie (in fora, een groep of online)
De studenten worden uitgenodigd om eigen vragen, ideeën en gemaakte keuzes duidelijk te verantwoorden en om vragen en ideeën van docenten en/of peers ter discussie te stellen of te beantwoorden.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Variabel | Fysiek/Online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Asynchroon | Groot |
Klassengesprek
Studenten komen gezamenlijk tot nieuwe inzichten door kort te discussieren over een onderwerp. Handig om voorkennis te activeren en studenten te laten ‘landen’ in de les.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
20-60 minuten | Fysiek/Online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Synchroon | Medium |
Korte discussieopdracht
Studenten komen gezamenlijk tot nieuwe inzichten door kort te discussieren over een onderwerp. Handig om voorkennis te activeren en studenten te laten ‘landen’ in de les.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Kort | Fysiek/online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Synchroon | Medium |
Lagerhuisdebat
Presenteer een stelling en laat de studenten hier voor of tegen op stemmen. Creeër opbasis daarvan twee groepen. Geef elke groep de tijd om vervolgens argumenten te verzamelen en nodig ze daarna uit voor debat. Eventueel kan je extra aandachtspunten meegeven zoals luisteren, samenvatten, reageren. Hanteer ongeveer 10 minuten per stelling.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
> 60 min. | Fysiek/online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Synchroon | Groot |
Vergaderen
Organiseer een vergaderreeks waarin aandacht is voor de inhoud van de vergadering, maar ook het proces. Een werkwijze kan zijn: 1x voordoen, 1x vergaderen met docent, 1x vergaderen zonder docent. Na vergaderingen is er sprake (peer)feedback en zelfreflectie.
Geschikt voor: | Tijdsduur: | Waar: |
Variabel | Fysiek/Online | |
Begeleiding: | Wanneer: | Groepsgrootte: |
Synchroon | Medium |
Bekijk alle leeractiviteiten
Ben je op zoek naar werkvormen voor een andere leeractiviteit, zoals oefenenen, onderzoeken, samenwerken?

Stel je vraag
Zet 'm op! Je kunt nu aan de slag met leeractiviteiten in jouw cursus. Loop je toch nog ergens tegenaan? Dan helpen we je graag verder.
