Week van de digitaal geletterde HAN-student

Als HAN leiden we onze medewerkers en studenten op tot digi- en datavaardige professionals. Wil jij als medewerker of student aan de slag met je digitale geletterdheid? De week van de digitaal geletterde HAN-student zit vol met inspiratie die je helpt om een stap verder te komen.

48d9e880-0cfa-11ee-84d1-02565807075b

  

Futurefit

Of het nu gaat over het maken van kennisclips en podcasts, het gebruik van ict-tools en blended leren of je gewoon laten inspireren op het gebied van technologie. In het programma vind je zeker iets dat je meteen in je onderwijs of studie kunt toepassen.

Wil je online geïnspireerd worden? Kijk en luister dan naar het praatprogramma waarin we een blik werpen op het futurefit zijn van het onderwijs. Ben je meer een doener en geïnteresseerd hoe je fysieke tools kunt inzetten bij jouw lessen? Neem dan een kijkje bij de iXperiums op Kapittelweg 33, Kapittelweg 35 of Ruitenberglaan 27 voor verschillende sessies. Daarnaast kun je terecht bij workshops die gehouden worden in al onze studiecentra van de HAN.

Programma en aanmelden

De week is zo opgezet dat je altijd wel ergens aan kunt deelnemen. Zit je krap in je tijd? Geen probleem! Je kunt de verschillende onderdelen van het programma onafhankelijk van elkaar bezoeken.

Iedereen is welkom tijdens de Week van de digitaal geletterde HAN-student. Voor de meeste activiteiten hoef je je niet aan te melden, maar voor bijvoorbeeld het bordspel 'Hart voor de zaak' en de pubquiz wel.

Maandag 14 november

Dinsdag 15 november

Woensdag 16 november

Donderdag 17 november

Vrijdag 18 november

Zelfscan digitale geletterdheid

De HAN vindt het belangrijk om studenten digitaalvaardig op te leiden. Systemen als Teams, Office, OnderwijsOnline en Handin zijn in je studie niet meer weg te denken. Digitale toepassingen bieden ons veel kansen, maar brengen ook risico's met zich mee. Weet jij als student hoe digitaalvaardig je écht bent?

Op dinsdag 15 november ontvangen alle studenten van de HAN een test (zelfscan) die direct laat zien hoe hoog je scoort op het gebied van digitale vaardigheden en waar jouw verbeterpunten zitten. De testresultaten maken ook duidelijk waar we als HAN in het onderwijs extra aandacht aan moeten besteden.

De zelfscan bestaat uit drie modules waar vijf competentiegebieden aan bod komen:

  • Module 1: Informatie- en data-geletterdheid & Veiligheid
  • Module 2: Communicatie en samenwerking & Probleemoplossend vermogen
  • Module 3: Digitale content creatie

De zelfscan is ontwikkeld door het iXperium Centre of Expertise | lectoraat Leren met ict en gebaseerd op de internationale DigComp2. Een goede respons is belangrijk voor de betrouwbaarheid van het onderzoek, maar je bent niet verplicht om mee te doen. Door de vragenlijst in te vullen ga je akkoord met het verwerken van de antwoorden. iXperium verzamelt en analyseert de gegevens, en rapporteert hierover op het opleidings-, Academie- en HAN-niveau. De antwoorden op de vragenlijst worden anoniem verwerkt, dus resultaten zijn niet naar jou herleidbaar. De verwerking van de persoonsgegevens vindt plaats volgens het privacy reglement en privacy statement van de HAN. Meer informatie over de wijze waarop de verwerking van deze specifieke persoonsgegevens plaatsvindt en de daarbij genomen beveiligingsmaatregelen zijn hier te vinden. Je persoonsgegevens en antwoorden zullen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan beschreven in het document.

Heb je vragen over de zelfscan? Mail dan naar onderzoek.ixperium@han.nl.

Nieuws

ChatGPT en de docentenpraktijk

In deze nieuwe blog van Jorn Bunk blijft hij dichtbij huis en kijkt of een docent werk kan uitbesteden aan ChatGPT en zo ja, hoe dan?.

31048 Docent uitleggen aan klas

Edusources: van pilot naar verandermanagement

Projectleider Irma van Houts schreef een blog over een jaar ervaring met Edusources en open en digitale leermaterialen.

4fa41eb8-0cf7-11ee-952e-02565807075b logo van Edusources, project voor een nationale aanpak digitale en open leermaterialen

De ChatGPT-hype

Jorn Bunk van het team Onderwijsinnovatie en onderzoek over ChatGPT en de angst voor ChatGPT als schrijver van studentopdrachten. (NL- en EN-talige versie beschikbaar)

486925 afbeelding stier onder Creative Commons Noncommercial 4.0 Attribution International License

Marijn Post wint SURF Onderwijsaward 2022!

Marijn Post, beleidsmedewerker Onderwijsinnovatie met ICT van de HAN wint de Onderwijsaward 2022 tijdens de SURF Onderwijsdagen vanwege haar niet aflatende inzet voor inzet van ICT in het onderwijs.

469755 Marijn Post, beleidsmedewerker Onderwijsinnovatie met ICT wint SURF ONderwijsaward 2022

Eerste ervaringen met eJournal

Vier opleidingen zijn in september gestart met eJournal en delen hun ervaringen. eJournal is een e-portfolio ter ondersteuning van ontwikkelingsgericht en programmatisch toetsen.

28680 studenten praten met elkaar

Edtech en innovatieruimte, deel 4

Esther van Popta schetst in blogs hoe technologie en data enablers kunnen zijn voor onderwijs. In deel 4 meer over de meerwaarde van Edtech en innovatieruimte in relatie tot de strategische doelen van de HAN.

150918 null

Terugblik week digitaal geletterde student

Studenten en HAN-medewerkers konden zowel in Arnhem als in Nijmegen deelnemen aan een gevarieerd programma met workshops, lezingen en inspiratiesessies over digi- en datavaardigheden.

48d9e880-0cfa-11ee-84d1-02565807075b

Technologie en ICT bij Food and Business

Studenten van de opleiding Food and Business krijgen in hun opleiding nu al uitgebreid te maken met de inzet van ict en technologie. In de opleiding doen studenten ook zelf onderzoeken in het sensory Lab.

32175 creatieve kitchen, FEM Food & Business

Met trots je eigen open leermateriaal delen

“Als je tijd investeert om mooi leermateriaal te maken, dan mag je daar trots op zijn en het delen met de wereld”, vindt Jorn Bunk. En hij hoopt dat het materiaal nog beter wordt door aanvullingen van gebruikers.

4fa41eb8-0cf7-11ee-952e-02565807075b logo van Edusources, project voor een nationale aanpak digitale en open leermaterialen

Esports, gamen en gamification in sport en bewegen

iXperium-ambassadeurs Bart van Gastel en Martijn van Hal zijn in de Academie Sport en Bewegen veel bezig met het thema gamification en Esports. Bekijk hoe deze thema's terugkomen in hun onderwijs.

109998 man met vr bril kijkt omhoog

Flyer HODH professionaliseringsaanbod

De HODH flyer geeft een overzicht van het professionaliseringsaanbod voor HAN-medewerkers op het gebied van leren en werken met ICT. In de flyer links naar meer informatie.

302648 Banner HAN Open Digital Horizons

Wees je eigen passwordmanager

Zijn jouw wachtwoorden veilig genoeg? Lopen jij en de HAN risico door een te kort of eenvoudig wachtwoord? Met deze tips zorg je ervoor dat jouw wachtwoorden veilig zijn, en draag jij bij aan een veilige HAN en bescherm je jezelf.

434962 null

Informatiebeveiliging bij de HAN

Lees meer over HAN-activiteiten tbv privacy en informatiebeveiliging waaronder de week van de digitaal geletterde HAN-student (14-18 november). En beluister de podcast met de Corporate privacy-officer en de Information security officer.

b7bab29c-0cf6-11ee-90df-02565807075b Cybersecurity

Bijeenkomst over nieuw digitaal leerplatform

In een etalagebijeenkomst zijn geïnteresseerden bijgepraat over de stand van zaken voor het nieuwe digitaal leerplatform (DLP)) dat op termijn OnderwijsOnline gaat vervangen.

252449 Docent geeft online les op Groenewoudseweg

FROCOLE: App voor feedback en reflectie

FROCOLE is een nieuwe app bedoeld om sociale interactie te bevorderen. Esther van Popta gaat onderzoek doen naar de inzet van de app bij samenwerkend leren in relatie tot haar eigen onderzoek naar e-Peerfeedback.

444261 Logo van feedbacktool Frocole

Eerste publicatie in Edusources

De LibGuide Armoiede is het eerste open en digitale leermateriaal dat de HAN in het kader van de pilot Edusources heeft gepubliceerd. De LibGuide is tot stand gekomen ism het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit en de Studiecentra.

435832 Afbeelding van hoe een libguide eruit ziet, in dit geval Armoede

Open Pedagogy: van theorie naar praktijk

Voor Open Pedagogy is veel geschreven over de definitie, de karakteristieken en de invloed op studentbetrokkenheid en motivatie. In de praktijk wordt het nog niet veel toegepast. Lees meer over Open Pedagogy in 2 blogs.

44ae4ab8-0ce5-11ee-a47b-02565807075b studenten overleggen met laptop

Digi- en datavaardige professionals bij ABC

Bij de start van het studiejaar presenteerde Academie Business en Communicatie hun amibities mbt 1 van de doelen uit het HAN-koersbeeld: studenten en medewerkers ontwikkelen zich tot digi- en datavaardige professionals.

302648 Banner HAN Open Digital Horizons

Erkenning korte trajecten met microcredentials

De HAN doet met 5 academies mee aan een landelijke pilot waarmee korte trajecten erkenning krijgen met een microcredential. Maar wat is het precies en wat zijn de voordelen?

6697cb14-0cf8-11ee-b0e3-02565807075b Post-hbo Bedrijfskunde, studeren, boeken, hal, Ruitenberglaan 31, 2022

Hoe zet je toetsen in om van te leren?

Dankzij de Stimuleringsregeling Open en Online Onderwijs en de Werkgroep Toetsen op afstand zijn inspirerende voorbeelden ontwikkeld. Lees meer over deze projecten om je op weg te helpen.

49e7551e-0cfa-11ee-9bb8-02565807075b toetsen met laptop, docent staat voor de klas

Referentiemanager Endnote beschikbaar

Start je met een onderzoek of bijvoorbeeld een (afstudeer-) opdracht waarbij je veel werkt met literatuurverwijzingen? Dan kan Endnote je helpen. Deze tool is nu beschikbaar voor alle studenten en medewerkers van de HAN.

f652fb5c-0ce9-11ee-9914-02565807075b Studenten studeren in studiecentrum en maakt notitie, van bovenaf

Afkijken bij handige sites

Niet alleen onze site heeft veel informatie en tips over digitale didactiek en tooling. Kijk ook eens op de site van andere onderwijsinstellingen voor goede ideeën en inspiratie.

239640 Illustratie voor het online DLWO magazine

Groen licht voor een nieuw LMS

De HAN werkt aan een nieuw digitaal leerplatform. De basis is een leermanagementsysteem (LMS). Een nieuw LMS is nodig vanwege afloop huidig contract. Het CvB en de RvT hebben toestemming gegeven om te starten met de aanbesteding.

259571 Alpo studenten bezig met laptop in de klas

De HAN gaat voor Blended Leren!

Om goed aan de slag te gaan met Blended Leren (BL), zijn kaders en onderwijskundige uitgangspunten geformuleerd met een brede groep medewerkers van de HAN.

82c8b9d8-0cf8-11ee-b353-02565807075b Illustratie van de ontwerprichtlijnen blended leren

Data om van te leren

Lector Model Based Information Systems Stijn Hoppenbrouwers: “Kort gezegd is data science het baseren van informatie en beslissingen, op allerlei gebieden, vanuit data. Heel veel data."

bf4ef26e-0cf8-11ee-b99c-02565807075b Academie IT en Mediadesign. Portretfoto Stijn Hoppenbrouwers en Astrid Hoge.

Programmatisch toetsen en ontwikkel- en assessment

Binnen de HAN start een onderzoekstraject voor applicaties voor programmatisch toetsen en een ontwikkel- en assessmentportfolio naar wensen, behoeften en mogelijkheden.

722bc59c-0ce5-11ee-8911-02565807075b Twee studenten overleggen met laptop

It was EPIC, wasn't it?

Het EPIC-congres is door HAN-collega’s van verschillende disciplines bezocht. René Tönissen (academiedirecteur Sport en Bewegen) en Esther van Popta (Staf Onderwijsontwikkeling Onderzoek Kwaliteitszorg) blikken terug en gaan in op de opbrengst ervan.

be68c678-0cf7-11ee-a403-02565807075b logo van conferentie EPIC over digitale transformatie in het onderwijs

Met schoolyear toetsen op eigen laptop

De inzet van Bring Your Own Device (BYOD) is een oplossing om de afnamecapaciteit van toetsen te vergroten. Studenten maken het tentamen op een eigen laptop, in een regulier leslokaal. In Ans, de nieuwe centrale toetsapplicatie van de HAN is Schoolyear geïntegreerd.

259589 ALPO student typt in haar laptop

De persoonlijke leerreis van studenten, deel 3

Dit is deel 3 uit de blogreeks die Esther van Popta schrijft over de inzet van tech en data in het onderwijs. In dit blog besteedt Esther aandacht aan de persoonlijke leerreis van de student. Over de leeromgeving, flexibilisering, personalisering, begeleiding en data.

150918 null

Opbrengst zone Docentprofessionalisering

Zone Docentprofessionalisering van het Versnellingsplan Onderwijs-innovatie met ICT heeft de opbrengst gebundeld in een magazine.

302962 Logo versnellingsplan onderwijsinnovatie met ict

Digitaal toetsen met Ans

De HAN neemt tentamens steeds vaker digitaal af. Vanaf september 2023 gebruiken alle academies van de HAN daarvoor toetsapplicatie Ans.

c7c5e2b4-0cf7-11ee-a6da-02565807075b Studenten maken digitale toets met nieuwe toetsapplicatie

Referentiekader privacy en ethiek voor studiedata

Het referentiekader betreft zowel ethische uitgangspunten als de juridische (privacy) kaders waarmee onderwijsinstellingen zelf aan de slag kunnen met studiedata.

39175 studeren aan de HAN, FEM commerciele economie, accountancy, finance

Nationaal Groeifonds kent mbo/ho 560 miljoen toe

De aanvraag voor het programma is gezamenlijk ingediend door alle publieke mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten in Nederland.

722bc59c-0ce5-11ee-8911-02565807075b Twee studenten overleggen met laptop

Bookings: ken je deze tool al?

Afspraken inplannen met je studenten kan een tijdrovende klus zijn. In het MS365-pakket zit de planningstool Bookings die het maken van afspraken makkelijker maakt.

2757bcee-0cf7-11ee-a8c4-02565807075b logo MS Bookings 1000x800 pixels

Edusources: inspiratie voor leermaterialen

Eén van de manieren om regie te houden op open leermaterialen is door leermaterialen te delen via het zoekportaal Edusources. De HAN doet dit jaar mee aan een pilot van deze zoekmachine.

54069 twee docenten vergaderen met laptop lachend

Marktconsultatie Digitaal Leerplatform

Het projectteam Digitaal Leerplatform werkt achter de schermen aan een nieuw Digitaal Leerplatform. Ter voorbereiding op de aanbesteding presenteerden negen partijen hun applicatie.

147695 toolbox animatie laptop armen

Update uit het MKT

Het MKT bestaat nu ruim anderhalf jaar en heeft in deze tijd zeker niet stilgezeten. Naast dat er met alle academies regelmatig gesprekken gevoerd worden zijn er ook nog andere acties ondernomen.

237724 vergadersituatie met lamp op voorgrond

Terugblik op de onderwijsdagen 2022

Van 21 tot 25 maart stonden de Onderwijsdagen 2022 op de agenda. Met maar liefst 1200 inschrijvers is er online volop van gedachten gewisseld over het onderwijsvak.

378891 Button Onderwijsdagen voor agenda

Samen sterk in innovatie

SURF, aanjager van ICT-innovatie op het gebied van onderwijs en onderzoek en kennisdeling heeft een nieuwe strategie voor 2022-2027 gepubliceerd.

81166 Studenten met laptops graphic

Hybride model voor Master Social Work

Ongeveer 1 keer in de 3 weken krijgen de studenten van de Master Social Work online onderwijs, ook nu de coronamaatregelen verdwenen zijn. “Dit hybride onderwijsmodel heeft de toekomst.”

f554df26-0cef-11ee-8711-02565807075b Stockfoto thuiswerken laptop, hrm, human resource management

Inzet tech en data in onderwijs, deel 2

In dit deel aandacht voor de digitale leer-, werk- en onderzoeksomgeving (DLWO) van de toekomst. Wat is het en wat kun je ermee?

240414 Portret voor DLWO online magazine

Verklaring Digitale en Open leermaterialen

Universiteiten, hogescholen en SURF gaan samenwerken aan het maken, delen, hergebruiken én inkopen van leermaterialen in nationale aanpak.

302962 Logo versnellingsplan onderwijsinnovatie met ict

Data-ondersteund onderwijs: sturen/gestuurd worden

Pierre Gorissen, HAN Associate lector Leren met ICT over hoe je met data de student passender kunt begeleiden.

192183 Lector Pierre Gorissen

Certificaat Procesbegeleider iXperium Designteam

Fieke Koenraadt sloot dit professionaliseringstraject als eerste af en is vanuit Yuverta verbonden aan het iXperium designteam Robotisering en AI.

312729 Afbeelding project Open Digital Horizons

Kritisch reflecteren tijdens stage versterken

Hoe begeleid je bij het kritisch reflecteren tijdens een stage? Saxion Hogeschool ontwikkelde een online leeromgeving voor student, docent en praktijkbegeleider.

33aa6d4a-0cf0-11ee-9313-02565807075b Student krijgt online onderwijs

Hoe bereid je je online les voor?

De driehoek, studenten, docenten én externen van de lerarenopleiding Economie ontwikkelden een formulier ter voorbereiding van een online les.

312726 Afbeelding project Open Digital Horizons

ICT en data bij HAN Sport en bewegen

De opleidingen, het onderzoek en werkveld van de academie Sport en bewegen nemen hun focus op digitalisering en inzet van data mee in hun onderwijsvisie.

28684 studenten overleggen aan ronde tafel

Gamification met het Diabetesspel

De HAN—opleiding Voeding & Diëtetiek deed onderzoek naar het inzetten van het Diabetesspel. Studenten én docenten reflecteren op de leereffecten.

148737 Voeding en Dietetiek Praktijkhuis studenten voorlichting rij voedingsmiddelen

Opnieuw aanmelden voor de nieuwsbrief!

Vanwege het datalek bij de HAN zijn veel adreslijsten geanonimiseerd, waaronder ook per abuis die van onze nieuwsbrief. Wil je je daarom opnieuw aanmelden om de nieuwsbrief te blijven ontvangen?

239640 Illustratie voor het online DLWO magazine

Leermaterialen gebruik, anders dan je denkt

HAN-Bedrijfskunde student Tamar Boeding deed tijdens haar stageopdracht bij SURF onderzoek naar hoe studenten leermaterialen gebruiken.

144139 Global goals en internationale boeken

Open pedagogy als potentieel vliegwiel

Open Pedagogy zet in op het versterken van het leerproces en de studentbetrokkenheid en is een mogelijk vliegwiel in de Transitieagenda van het Versnellingsplan

312727 Afbeelding project Open Digital Horizons

Leren in een andere realiteit

VR-cliënt Max is een simulatie waarmee studenten het voeren van gesprekken oefenen, directe feedback krijgen en hun eigen leerproces monitoren.

371506 screenshot van simulatieprogramma vr-client Max

Multilokaal en blended onderwijs

Hoe zorg je voor meerwaarde als een deel fysiek aanwezig is en de rest online? Welke tools zet je dan? In de nieuwe iXpod meer hierover.

Touchscreen tafel

Gezonder oud worden met VR bril

Vier studenten onderzochten de activiteiten behoefte bij ouderen en ontwikkelden op basis daarvan 2 VR-films.

man met vr bril kijkt omhoog

HAN deelname aan het Versnellingsplan

Een terugblik en een inkijkje in de bijdrage van de HAN aan het versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT.

302962 Logo versnellingsplan onderwijsinnovatie met ict

Online begeleiden: de toekomst?

HAN-docente Annette Perino schreef mee aan het artikel over het verschil tussen fysieke aanwezigheid en virtuele bezigheid.

359903 foto van opleider, trainer, adviseur Annette Perino, post-hbo sociaal, teamcoaching, docent master Begeleidingskunde Hogeschool Rotterdam

Proctoring, nu en in de toekomst

Wat kunnen redenen zijn voor het inzetten van proctoring bij het afnemen van toetsen? HAN doet onderzoek naar de inzet ervan.

32096 student in de les, werken, les, college, laptop, economie, finance tax and advice, fta

Mentimeter Pro voor alle HAN-docenten

Met Mentimeter Pro verrijk je het onderwijs door meningen peilen, quizzen, brainstormen en kennisactiveren. Hoe doe je dat?

9e8ef684-0cec-11ee-8fb1-02565807075b Mentimeter groepsprestaties

De perfecte blend in flexibel onderwijs

In gesprek met Marijn Post, adviseur Onderwijsontwikkeling en innovatie, over blended en hybride onderwijs en hoe je daarmee kunt flexibiliseren.

239640 Illustratie voor het online DLWO magazine

ICT en technologie bij HAN-Fysiotherapie

De opleiding heeft veel geïnvesteerd in technologie: kennisclips, online feedback, leeromgeving (virtuele beroepspraktijk) en curriculum.

doent heeft been vast tijdens massage