- Open up new horizons - HAN University of Applied Sciences
- Onderwijsondersteuning
- Leren en werken met ICT
- Week van de digitaal geletterde HAN-student
Week van de digitaal geletterde HAN-student
Als HAN leiden we onze medewerkers en studenten op tot digi- en datavaardige professionals. Wil jij als medewerker of student aan de slag met je digitale geletterdheid? De week van de digitaal geletterde HAN-student zit vol met inspiratie die je helpt om een stap verder te komen.
Welkom
Futurefit
Of het nu gaat over het maken van kennisclips en podcasts, het gebruik van ict-tools en blended leren of je gewoon laten inspireren op het gebied van technologie. In het programma vind je zeker iets dat je meteen in je onderwijs of studie kunt toepassen.
Wil je online geïnspireerd worden? Kijk en luister dan naar het praatprogramma waarin we een blik werpen op het futurefit zijn van het onderwijs. Ben je meer een doener en geïnteresseerd hoe je fysieke tools kunt inzetten bij jouw lessen? Neem dan een kijkje bij de iXperiums op Kapittelweg 33, Kapittelweg 35 of Ruitenberglaan 27 voor verschillende sessies. Daarnaast kun je terecht bij workshops die gehouden worden in al onze studiecentra van de HAN.
Programma en aanmelden
De week is zo opgezet dat je altijd wel ergens aan kunt deelnemen. Zit je krap in je tijd? Geen probleem! Je kunt de verschillende onderdelen van het programma onafhankelijk van elkaar bezoeken.
Iedereen is welkom tijdens de Week van de digitaal geletterde HAN-student. Voor de meeste activiteiten hoef je je niet aan te melden, maar voor bijvoorbeeld het bordspel 'Hart voor de zaak' en de pubquiz wel.
Maandag 14 november
Van harte welkom bij de Week van de digitaal geletterde HAN-student! Gedurende deze korte interactieve aftrap op teams wordt duidelijk wat er in deze week aan activiteiten worden georganiseerd en waarom het voor jou interessant is hieraan deel te nemen! Deze week is er vooral om studenten en medewerkers van de HAN aan het denken te zetten over de verschillende deelcompetenties en functies van digitale geletterdheid.
Wist je dat de HAN zowel in Nijmegen als in Arnhem een professionele opnamestudio heeft, vrij beschikbaar voor elke docent die zijn onderwijs digitaal wil verrijken? Tijdens de week van de digitaal geletterde HAN-student staan de deuren van de studio wagenwijd voor je open.
In slechts een half uurtje ontdek je wat er allemaal mogelijk is. Zin om daarna nog even te blijven hangen? De trainers van HAN Open Digital Horizons helpen je graag nog na te denken over hoe je kennisclips betekenisvol inzet in je onderwijs, en om de ontwikkeling van je studenten mee te nemen in de mogelijkheden die digitaal onderwijs biedt. Kun je het eerste half uur niet? Dan ben je nog steeds welkom in het tweede half uur!
30 min: tour door de studio mét live-opnames
30 min: introductie op blended leren (met media)Door: Jesse van de Hulsbeek en Ilse Goedhart
Locatie: Nijmegen | Laan van Scheut 10 | F2.66De trainers van HAN Open Digital Horizons helpen je graag nog na te denken over hoe je kennisclips betekenisvol inzet in je onderwijs, en om de ontwikkeling van je studenten mee te nemen in de mogelijkheden die digitaal onderwijs biedt. Deze inspiratiesessie sluit aan op voorafgaande tour door de kennisclipstudio. Heb je dit gemist? Dan ben je nog steeds welkom tijdens deze inspiratiesessie.
Door: Jesse van de Hulsbeek en Ilse Goedhart
Locatie: Nijmegen | Laan van Scheut 10 | F2.66Je weet dat de HAN inzet op digitaal geletterde studenten en docenten. Je weet ook dat ict allerlei mogelijkheden biedt om het onderwijs zo in te richten dat je studenten verder kunt helpen op digitaal gebied. Je weet misschien alleen niet hoe je dat zelf dan zou moeten aanpakken, of waar je kunt beginnen. In deze proeverij van 30 minuten behandelen de trainers van HAN Open Digital Horizons die punten; we presenteren inspirerende voorbeelden, beantwoorden vragen en geven je de ruimte om te ontdekken hoe jij een volgende stap kunt zetten.
Zin om daarna nog even te blijven hangen? We zitten vlakbij de professioneel uitgeruste kennisclipstudio! Loop mee en ontdek hoe laagdrempelig het opnemen van je lesmateriaal kan zijn.
30 min: inspiratiesessie blended leren met ict met voorbeelden, ruimte voor vragen en inspirerende werkvormen
30 min: tour door de kennisclipstudio mét live-opnamesDoor: Jesse van de Hulsbeek en Ilse Goedhart
Locatie: Nijmegen | Laan van Scheut 10 | F2.66Wist je dat de HAN zowel in Nijmegen als in Arnhem een professionele opnamestudio heeft, vrij beschikbaar voor elke docent die zijn onderwijs digitaal wil verrijken? Tijdens de week van de digitaal geletterde HAN-student staan de deuren van de studio wagenwijd voor je open. In slechts een half uurtje ontdek je wat er allemaal mogelijk is.
Door: Jesse van de Hulsbeek en Ilse Goedhart
Locatie: Nijmegen | Laan van Scheut 10 | F2.66Gebruik jij als student leermaterialen voor jouw studie die niet zijn voorgeschreven? En wil jij als docent graag andere dan de reguliere leermaterialen aanbieden aan studenten? In deze workshop gaan we open leermaterialen van andere instellingen zoeken en beoordelen. Als je ervan houdt om met een kritische blik naar materialen te kijken, is deze workshop echt iets voor jou. Je beoordeelt de technische, inhoudelijke, didactische en esthetische factoren van het materiaal. Na afloop weet je of je dit materiaal zelf zou willen gebruiken (als student) of zou willen gebruiken als leermateriaal (als docent). We maken hiervoor onder andere gebruik vanedusources, een platform waar veel open leermaterialen te vinden zijn van andere instellingen. Het is een echte doe-bijeenkomst dus zet de laptop in de doe-modus. Wij zijn nu al benieuwd hoe digitaal geletterd jij bent als het om open digitale leermaterialen gaat.
Door: Jorn Bunk, Diensten OOK, Nikki Hooijerink, Diensten Studiecentra, Irma van Houts, Diensten Studiecentra
Locatie : Nijmegen | Kapittelweg 33 | A3.02Tijdens deze workshopmiddag kun je ervaren hoe het gaat in de virtuele wereld van de 3D en de zorg waarbij het mogelijk is met de virtuele cliënt max te praten. Hoe kan jij deze vorm en vr-techniek toepassen binnen jouw onderwijs?
Zie jij mogelijkheden voor jouw vakgebied? Ga vooral in gesprek met de experts die ronlopen in het iXperium Health.[HC1]
Contactpersoon: Nijmegen | Hilde Cuppen
Locatie: Nijmegen | Kapittelweg 33 | C1.64Ken je dat? Je bent op zoek naar informatie, maar je vindt niet dátgene waar je naar op zoek bent. Google ken je natuurlijk, maar… er is meer!
In deze workshop nemen informatiespecialisten van het Studiecentrum je mee op reis door de informatiejungle. In je survivalkit zitten je laptop en je gezonde verstand.
Je leert de stappen die nodig zijn om door de bomen het bos weer te kunnen zien. Je krijgt meteen tips, (les)materialen en een routekaart in de vorm van een checklist mee voor als je verdwaalt. Aan het einde van de workshop weet je hoe je op een efficiënte manier informatie kunt vinden én – zoals een echte factchecker – informatie kritisch en zorgvuldig kunt beoordelen. Verdwalen in de informatiejungle? Dat gaat jou vanaf nu niet meer
Contactpersoon: Robert Benjamins, Nikki Hooijerink, Nina Lanke en Dorien van der Wiel
Locatie: Nijmegen | Studiecentrum Kapittelweg 33 | A 1.27Je weet dat de HAN inzet op digitaal geletterde studenten en docenten. Je weet ook dat ict-tools allerlei mogelijkheden bieden om het onderwijs te verrijken. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste tools inzet om studenten goed voor te bereiden op de digitale samenleving? In deze inspiratiesessie van een half uur laten de trainers van HAN Open Digital Horizons je met voorbeelden zien hoe je dat voor elkaar krijgt.
Zin om daarna nog even te blijven hangen? Ict betekenisvol toepassen in je onderwijs betekent ook nadenken over de plek van online/ict-activiteiten buiten de klas. In het tweede half uur nemen we je mee in het vormgeven van jouw optimale blend.
30 min: inspiratiesessie betekenisvol ict-toolgebruik gericht op digitale vaardigheden in de les
30 min: inspiratiesessie blended leren met ict met voorbeelden, ruimte voor vragen en inspirerende werkvormen
Locatie: Nijmegen | Kapittelweg 33 | A4.01Je weet dat de HAN inzet op digitaal geletterde studenten en docenten. Je weet ook dat ict allerlei mogelijkheden biedt om het onderwijs zo in te richten dat je studenten verder kunt helpen op digitaal gebied. Je weet misschien alleen niet hoe je dat zelf dan zou moeten aanpakken, of waar je kunt beginnen. In deze proeverij van 30 minuten behandelen de trainers van HAN Open Digital Horizons die punten; we presenteren inspirerende voorbeelden, beantwoorden vragen en geven je de ruimte om te ontdekken hoe jij een volgende stap kunt zetten.
Door: Jesse van de Hulsbeek en Ilse Goedhart
Lovatie: Nijmegen | Kapittelweg 33 | A4.01
Dinsdag 15 november
Deze inspiratiesessies voldoen aan alle standaard bewoordingen als “out of the box” en “creatief experimenten”. Je zal nauwelijks stil zitten op je stoel, omdat er zoveel te doen en te beleven valt. Je gaat aan de slag en komt in gesprek en in verbinding met elkaar.
Bij deze workshops worden allerlei ict toepassingen ingezet om jou aan het denken te zetten over het geven van onderwijs met ict. Welke docentcompetenties hebben jij en je collega’s hier dan bij nodig? Welke vaardigheden zijn al bij jou aanwezig?
Zo kan je bij de workshop Lean Mean Green Screen ervaren wat het met je doet als je voor een camera staat, maar ook hoe je de hele wereld naar de student brengt. Met virtual reality kan je uitproberen en ervaren wat de interactie in VR zou kunnen betekenen voor jouw onderwijs. Welke apps zijn er eigenlijk en zou je in kunnen zetten in de lessen? Heb je nog niet genoeg gekregen van de podcast workshops georganiseerd door onze trainers deze week OF kon je er niet bij zijn......dan kan je hiervoor ook terecht in het iXperium Arnhem. Hoe zet je een podcast in de les in en natuurlijk krijg je de mogelijkheid er een te maken!Door: Itske Tersteeg
Locatie: Arnhem | Ruitenberglaan 27 | i.7Maak in het iXperium Health in Nijmegen kennis met nieuwe technologie in zorg en welzijn. Wil jij ervaren wat werkt en welke effecten de nieuwe zorgtechnologie heeft in de zorg en welzijn? Kom dan naar het iXperium Health!
Je krijgt meer informatie over de wijze waarop robots op dit moment door het iXperium Health in de zorg worden toegepast. Dit hoeft natuurlijk echt niet alleen in de zorg te zijn. En kan ook voor het onderwijs gebruikt worden, maar hoe dan of op welke manier?
Contactpersoon: Hilde Cuppen
Locatie: Nijmegen | Kapittelweg 33 | C1.64
Woensdag 16 november
In de week van de digitaal geletterde HAN-student kan je in het iXperium Health kennis maken met nieuwe technologie in zorg en welzijn. Wil jij ervaren wat werkt en welke effecten de nieuwe zorgtechnologie heeft in de zorg en welzijn? Kom dan naar het iXperium Health!
Om jouw computational thinking-kennis een boost te geven heb je de kans om op deze middag aan de slag te gaan met domotica. Wat is domotica eigenlijk? Maken wij binnen de HAN al gebruik van domotica?
Contactpersoon: Hilde Cuppen
Locatie: Nijmegen | Kapittelweg 33 | C1.64In het bordspel 'Hart voor de zaak' kruip je in de huid van een onderwijsteam dat gaat innoveren met ict. Lukt het jullie om de docent- en studenttevredenheid hoog te houden? Ontdek spelenderwijs hoe je de uitdagingen van onderwijsinnovatie, zoals VR, adaptieve software en blended leren, met ict te lijf gaan. Je gaat op een gezellige manier met elkaar in gesprek én zet alvast stappen voor je eigen praktijk.
Door: Tanja van Grinsven
Locatie: Nijmegen | Verlengde Groenestraat 75 | Y0.07
Aanmelden via tanja.vangrinsven@han.nlEen onderwijsinstelling maakt bij het uitvoeren van haar werkzaamheden gebruik van vele grote ICT-partijen. Is de data die verwerkt wordt in ICT-applicaties wel veilig voor oneigenlijk gebruik? Een onderwijsinstelling dient de diverse checks te doen om vast te stellen hoezeer autonomie over haar data is geborgd.
Door: Hans Valkenburg
Neem online deelWist je dat het in de HAN mogelijk is om laagdrempelig podcasts op te nemen? Tijdens de week van de digitaal geletterde HAN-student staan de deuren wagenwijd voor je open.
In slechts een half uurtje ontdek je wat er allemaal mogelijk is. Zin om daarna nog even te blijven hangen? De trainers van HAN Open Digital Horizons helpen je graag nog na te denken over hoe je media betekenisvol inzet in je onderwijs, en om de ontwikkeling van je studenten mee te nemen in de mogelijkheden die digitaal onderwijs biedt.
30 min: tour door de studio mét live-opnames
30 min: introductie op blended leren (met media)Contactpersonen: Jesse van de Hulsbeek en Ilse Goedhart
Locatie: Nijmegen | Kapittelweg 35 | E1.13Je weet dat de HAN inzet op digitaal geletterde studenten en docenten. Je weet ook dat ict allerlei mogelijkheden biedt om het onderwijs zo in te richten dat je studenten verder kunt helpen op digitaal gebied. Je weet misschien alleen niet hoe je dat zelf dan zou moeten aanpakken, of waar je kunt beginnen. In deze proeverij van 30 minuten behandelen de trainers van HAN Open Digital Horizons die punten; we presenteren inspirerende voorbeelden, beantwoorden vragen en geven je de ruimte om te ontdekken hoe jij een volgende stap kunt zetten.
Contactpersonen: Jesse van de Hulsbeek en Ilse Goedhart
Lovatie: Nijmegen | Kapittelweg 35 | E1.13
Donderdag 17 november
Kom vandaag kijken naar de grote hoeveelheid apps die professionals helpen om cliënten te ondersteunen in de zorg. Laat je onderdompelen in de wereld van de gezondheidszorg en technologie. Technologie heeft de toekomst!
Contactpersoon: Hilde Cuppen
Locatie: iXperium HealthJe weet dat de HAN inzet op digitaal geletterde studenten en docenten. Je weet ook dat ict-tools allerlei mogelijkheden bieden om het onderwijs te verrijken. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste tools inzet om studenten goed voor te bereiden op de digitale samenleving? In deze inspiratiesessie van een half uur laten de trainers van HAN Open Digital Horizons je met voorbeelden zien hoe je dat voor elkaar krijgt.
Zin om daarna nog even te blijven hangen? Ict betekenisvol toepassen in je onderwijs betekent ook nadenken over de plek van online/ict-activiteiten buiten de klas. In het tweede half uur nemen we je mee in het vormgeven van jouw optimale blend.
30 min: inspiratiesessie betekenisvol ict-toolgebruik gericht op digitale vaardigheden in de les
30 min: inspiratiesessie blended leren met ict met voorbeelden, ruimte voor vragen en inspirerende werkvormenContactpersonen: Jesse van de Hulsbeek en Ilse Goedhart
Locatie: Arnhem | Ruitenberglaan 31 | B4.04Je weet dat de HAN inzet op digitaal geletterde studenten en docenten. Je weet ook dat ict allerlei mogelijkheden biedt om het onderwijs zo in te richten dat je studenten verder kunt helpen op digitaal gebied. Je weet misschien alleen niet hoe je dat zelf dan zou moeten aanpakken, of waar je kunt beginnen. In deze proeverij van 30 minuten behandelen de trainers van Han Open Digital Horizons die punten; we presenteren inspirerende voorbeelden, beantwoorden vragen en geven je de ruimte om te ontdekken hoe jij een volgende stap kunt zetten.
Contactpersonen: Jesse van de Hulsbeek en Ilse Goedhart
Locatie: Arnhem | Ruitenberglaan 31 | B4.04Wist je dat de HAN zowel in Nijmegen als in Arnhem een professionele opnamestudio heeft, vrij beschikbaar voor elke docent die zijn onderwijs digitaal wil verrijken? Tijdens de week van de digitaal geletterde HAN-student staan de deuren van de studio wagenwijd voor je open.
In slechts een half uurtje ontdek je wat er allemaal mogelijk is. Zin om daarna nog even te blijven hangen? De trainers van HAN Open Digital Horizons helpen je graag nog na te denken over hoe je kennisclips betekenisvol inzet in je onderwijs, en om de ontwikkeling van je studenten mee te nemen in de mogelijkheden die digitaal onderwijs biedt. Kun je het eerste half uur niet? Dan ben je nog steeds welkom in het tweede half uur!
30 min: tour door de studio mét live-opnames
30 min: introductie op blended leren (met media)Door: Jesse van de Hulsbeek en Ilse Goedhart
Locatie: Arnhem | Ruitenberglaan 26 | D3.05De trainers van HAN Open Digital Horizons helpen je graag nog na te denken over hoe je kennisclips betekenisvol inzet in je onderwijs, en om de ontwikkeling van je studenten mee te nemen in de mogelijkheden die digitaal onderwijs biedt. Deze inspiratiesessie sluit aan op voorafgaande tour door de kennisclipstudio. Heb je dit gemist? Dan ben je nog steeds welkom tijdens deze inspiratiesessie.
Door: Jesse van de Hulsbeek en Ilse Goedhart
Locatie: Arnhem | Ruitenberglaan 26 | D3.05Deze inspiratiesessies voldoen aan alle standaard bewoordingen als “out of the box” en “creatief experimenten”. Je zal nauwelijks stil zitten op je stoel, omdat er zoveel te doen en te beleven valt. Je gaat aan de slag en komt in gesprek en in verbinding met elkaar.
Bij deze workshops worden allerlei ict toepassingen ingezet om jou aan het denken te zetten over het geven van onderwijs met ict. Welke docentcompetenties hebben jij en je collega’s hier dan bij nodig? Welke vaardigheden zijn al bij jou aanwezig?
Zo kan je bij de workshop Lean Mean Green Screen ervaren wat het met je doet als je voor een camera staat, maar ook hoe je de hele wereld naar de student brengt. Met virtual reality kan je uitproberen en ervaren wat de interactie in VR zou kunnen betekenen voor jouw onderwijs. Welke apps zijn er eigenlijk en zou je in kunnen zetten in de lessen? Heb je nog niet genoeg gekregen van de podcast workshops georganiseerd door onze trainers deze week OF kon je er niet bij zijn......dan kan je hiervoor ook terecht in het iXperium Arnhem. Hoe zet je een podcast in de les in en natuurlijk krijg je de mogelijkheid er een te maken!Door: Itske Tersteeg
Locaie: Nijmegen | Kapittelweg 35 | E0.20AGebruik jij als student leermaterialen voor jouw studie die niet zijn voorgeschreven? En wil jij als docent graag andere dan de reguliere leermaterialen aanbieden aan studenten? In deze workshop gaan we open leermaterialen van andere instellingen zoeken en beoordelen. Als je ervan houdt om met een kritische blik naar materialen te kijken, is deze workshop echt iets voor jou. Je beoordeelt de technische, inhoudelijke, didactische en esthetische factoren van het materiaal. Na afloop weet je of je dit materiaal zelf zou willen gebruiken (als student) of zou willen gebruiken als leermateriaal (als docent). We maken hiervoor onder andere gebruik vanedusources, een platform waar veel open leermaterialen te vinden zijn van andere instellingen. Het is een echte doe-bijeenkomst dus zet de laptop in de doe-modus. Wij zijn nu al benieuwd hoe digitaal geletterd jij bent als het om open digitale leermaterialen gaat.
Contactpersoon : Jorn Bunk, Diensten OOK, Nikki Hooijerink, Diensten Studiecentra, Irma van Houts, Diensten Studiecentra
Locatie: Arnhem | Ruitenberglaan 26 | E1.03Ken je dat? Je bent op zoek naar informatie, maar je vindt niet dátgene waar je naar op zoek bent. Google ken je natuurlijk, maar… er is meer!
In deze workshop nemen informatiespecialisten van het Studiecentrum je mee op reis door de informatiejungle. In je survivalkit zitten je laptop en je gezonde verstand.
Je leert de stappen die nodig zijn om door de bomen het bos weer te kunnen zien. Je krijgt meteen tips, (les)materialen en een routekaart in de vorm van een checklist mee voor als je verdwaalt. Aan het einde van de workshop weet je hoe je op een efficiënte manier informatie kunt vinden én – zoals een echte factchecker – informatie kritisch en zorgvuldig kunt beoordelen. Verdwalen in de informatiejungle? Dat gaat jou vanaf nu niet meer gebeuren.
Contactpersoon: Robert Benjamins, Nikki Hooijerink, Nina Lanke en Dorien van der Wiel
Locatie: Arnhem | Studiecentrum Ruitenberglaan 31 | Smartlab 2Zin in een gezellig feestje? Op donderdagmiddag 17 november spelen we het kader van de week van de digitaal geletterde HAN-student de Grote Pubquiz van de Digitale Geletterdheid!
Kun jij online echt van nep onderscheiden? Ben jij je bewust van de trucjes waarmee grote bedrijven jou je persoonlijke gegevens ontfutselen? En ken jij de handige functies van al je apparaten van A tot Z? Of is het hoog tijd dat je daar meer over leert? Schrijf je dan in!
Contactpersonen: Jesse van de Hulsbeek en Itske Tersteeg
Prijs: Tja ... dit blijft nog geheim natuurlijk!
Vrijdag 18 november
Deze inspiratiesessies voldoen aan alle standaard bewoordingen als “out of the box” en “creatief experimenten”. Je zal nauwelijks stil zitten op je stoel, omdat er zoveel te doen en te beleven valt. Je gaat aan de slag en komt in gesprek en in verbinding met elkaar.
Bij deze workshops worden allerlei ict toepassingen ingezet om jou aan het denken te zetten over het geven van onderwijs met ict. Welke docentcompetenties hebben jij en je collega’s hier dan bij nodig? Welke vaardigheden zijn al bij jou aanwezig?
Zo kan je bij de workshop Lean Mean Green Screen ervaren wat het met je doet als je voor een camera staat, maar ook hoe je de hele wereld naar de student brengt. Met virtual reality kan je uitproberen en ervaren wat de interactie in VR zou kunnen betekenen voor jouw onderwijs. Welke apps zijn er eigenlijk en zou je in kunnen zetten in de lessen? Heb je nog niet genoeg gekregen van de podcast workshops georganiseerd door onze trainers deze week OF kon je er niet bij zijn? Dan kun je hiervoor ook terecht in het iXperium Arnhem. Je leert hoe je een podcast in de les inzet en natuurlijk krijg je de mogelijkheid er een te maken!Contactpersoon: Itske Tersteeg
Locatie: Arnhem | Ruitenberglaan 27 | i.7
Zelfscan digitale geletterdheid
De HAN vindt het belangrijk om studenten digitaalvaardig op te leiden. Systemen als Teams, Office, OnderwijsOnline en Handin zijn in je studie niet meer weg te denken. Digitale toepassingen bieden ons veel kansen, maar brengen ook risico's met zich mee. Weet jij als student hoe digitaalvaardig je écht bent?
Op dinsdag 15 november ontvangen alle studenten van de HAN een test (zelfscan) die direct laat zien hoe hoog je scoort op het gebied van digitale vaardigheden en waar jouw verbeterpunten zitten. De testresultaten maken ook duidelijk waar we als HAN in het onderwijs extra aandacht aan moeten besteden.
De zelfscan bestaat uit drie modules waar vijf competentiegebieden aan bod komen:
- Module 1: Informatie- en data-geletterdheid & Veiligheid
- Module 2: Communicatie en samenwerking & Probleemoplossend vermogen
- Module 3: Digitale content creatie
De zelfscan is ontwikkeld door het iXperium Centre of Expertise | lectoraat Leren met ict en gebaseerd op de internationale DigComp2. Een goede respons is belangrijk voor de betrouwbaarheid van het onderzoek, maar je bent niet verplicht om mee te doen. Door de vragenlijst in te vullen ga je akkoord met het verwerken van de antwoorden. iXperium verzamelt en analyseert de gegevens, en rapporteert hierover op het opleidings-, Academie- en HAN-niveau. De antwoorden op de vragenlijst worden anoniem verwerkt, dus resultaten zijn niet naar jou herleidbaar. De verwerking van de persoonsgegevens vindt plaats volgens het privacy reglement en privacy statement van de HAN. Meer informatie over de wijze waarop de verwerking van deze specifieke persoonsgegevens plaatsvindt en de daarbij genomen beveiligingsmaatregelen zijn hier te vinden. Je persoonsgegevens en antwoorden zullen niet voor andere doeleinden worden gebruikt dan beschreven in het document.
Heb je vragen over de zelfscan? Mail dan naar onderzoek.ixperium@han.nl.
Laat je inspireren over futurefit onderwijs
Eva Beltman en Hilde Cuppen in gesprek over futurefit onderwijs, hoe we vraagstukken vanuit verschillende perspectieven kunnen bekijken, welke trends we zouden moeten volgen én het belang van digitaal vaardige docenten.
Nieuws
ChatGPT en de docentenpraktijk
In deze nieuwe blog van Jorn Bunk blijft hij dichtbij huis en kijkt of een docent werk kan uitbesteden aan ChatGPT en zo ja, hoe dan?.
Edusources: van pilot naar verandermanagement
Projectleider Irma van Houts schreef een blog over een jaar ervaring met Edusources en open en digitale leermaterialen.
De ChatGPT-hype
Jorn Bunk van het team Onderwijsinnovatie en onderzoek over ChatGPT en de angst voor ChatGPT als schrijver van studentopdrachten. (NL- en EN-talige versie beschikbaar)
Marijn Post wint SURF Onderwijsaward 2022!
Marijn Post, beleidsmedewerker Onderwijsinnovatie met ICT van de HAN wint de Onderwijsaward 2022 tijdens de SURF Onderwijsdagen vanwege haar niet aflatende inzet voor inzet van ICT in het onderwijs.
Eerste ervaringen met eJournal
Vier opleidingen zijn in september gestart met eJournal en delen hun ervaringen. eJournal is een e-portfolio ter ondersteuning van ontwikkelingsgericht en programmatisch toetsen.
Edtech en innovatieruimte, deel 4
Esther van Popta schetst in blogs hoe technologie en data enablers kunnen zijn voor onderwijs. In deel 4 meer over de meerwaarde van Edtech en innovatieruimte in relatie tot de strategische doelen van de HAN.
Terugblik week digitaal geletterde student
Studenten en HAN-medewerkers konden zowel in Arnhem als in Nijmegen deelnemen aan een gevarieerd programma met workshops, lezingen en inspiratiesessies over digi- en datavaardigheden.
Technologie en ICT bij Food and Business
Studenten van de opleiding Food and Business krijgen in hun opleiding nu al uitgebreid te maken met de inzet van ict en technologie. In de opleiding doen studenten ook zelf onderzoeken in het sensory Lab.
Met trots je eigen open leermateriaal delen
“Als je tijd investeert om mooi leermateriaal te maken, dan mag je daar trots op zijn en het delen met de wereld”, vindt Jorn Bunk. En hij hoopt dat het materiaal nog beter wordt door aanvullingen van gebruikers.
Esports, gamen en gamification in sport en bewegen
iXperium-ambassadeurs Bart van Gastel en Martijn van Hal zijn in de Academie Sport en Bewegen veel bezig met het thema gamification en Esports. Bekijk hoe deze thema's terugkomen in hun onderwijs.
Flyer HODH professionaliseringsaanbod
De HODH flyer geeft een overzicht van het professionaliseringsaanbod voor HAN-medewerkers op het gebied van leren en werken met ICT. In de flyer links naar meer informatie.
Wees je eigen passwordmanager
Zijn jouw wachtwoorden veilig genoeg? Lopen jij en de HAN risico door een te kort of eenvoudig wachtwoord? Met deze tips zorg je ervoor dat jouw wachtwoorden veilig zijn, en draag jij bij aan een veilige HAN en bescherm je jezelf.
Informatiebeveiliging bij de HAN
Lees meer over HAN-activiteiten tbv privacy en informatiebeveiliging waaronder de week van de digitaal geletterde HAN-student (14-18 november). En beluister de podcast met de Corporate privacy-officer en de Information security officer.
Bijeenkomst over nieuw digitaal leerplatform
In een etalagebijeenkomst zijn geïnteresseerden bijgepraat over de stand van zaken voor het nieuwe digitaal leerplatform (DLP)) dat op termijn OnderwijsOnline gaat vervangen.
FROCOLE: App voor feedback en reflectie
FROCOLE is een nieuwe app bedoeld om sociale interactie te bevorderen. Esther van Popta gaat onderzoek doen naar de inzet van de app bij samenwerkend leren in relatie tot haar eigen onderzoek naar e-Peerfeedback.
Eerste publicatie in Edusources
De LibGuide Armoiede is het eerste open en digitale leermateriaal dat de HAN in het kader van de pilot Edusources heeft gepubliceerd. De LibGuide is tot stand gekomen ism het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit en de Studiecentra.
Open Pedagogy: van theorie naar praktijk
Voor Open Pedagogy is veel geschreven over de definitie, de karakteristieken en de invloed op studentbetrokkenheid en motivatie. In de praktijk wordt het nog niet veel toegepast. Lees meer over Open Pedagogy in 2 blogs.
Digi- en datavaardige professionals bij ABC
Bij de start van het studiejaar presenteerde Academie Business en Communicatie hun amibities mbt 1 van de doelen uit het HAN-koersbeeld: studenten en medewerkers ontwikkelen zich tot digi- en datavaardige professionals.
Erkenning korte trajecten met microcredentials
De HAN doet met 5 academies mee aan een landelijke pilot waarmee korte trajecten erkenning krijgen met een microcredential. Maar wat is het precies en wat zijn de voordelen?
Hoe zet je toetsen in om van te leren?
Dankzij de Stimuleringsregeling Open en Online Onderwijs en de Werkgroep Toetsen op afstand zijn inspirerende voorbeelden ontwikkeld. Lees meer over deze projecten om je op weg te helpen.
Referentiemanager Endnote beschikbaar
Start je met een onderzoek of bijvoorbeeld een (afstudeer-) opdracht waarbij je veel werkt met literatuurverwijzingen? Dan kan Endnote je helpen. Deze tool is nu beschikbaar voor alle studenten en medewerkers van de HAN.
Afkijken bij handige sites
Niet alleen onze site heeft veel informatie en tips over digitale didactiek en tooling. Kijk ook eens op de site van andere onderwijsinstellingen voor goede ideeën en inspiratie.
Groen licht voor een nieuw LMS
De HAN werkt aan een nieuw digitaal leerplatform. De basis is een leermanagementsysteem (LMS). Een nieuw LMS is nodig vanwege afloop huidig contract. Het CvB en de RvT hebben toestemming gegeven om te starten met de aanbesteding.
De HAN gaat voor Blended Leren!
Om goed aan de slag te gaan met Blended Leren (BL), zijn kaders en onderwijskundige uitgangspunten geformuleerd met een brede groep medewerkers van de HAN.
Data om van te leren
Lector Model Based Information Systems Stijn Hoppenbrouwers: “Kort gezegd is data science het baseren van informatie en beslissingen, op allerlei gebieden, vanuit data. Heel veel data."
Programmatisch toetsen en ontwikkel- en assessment
Binnen de HAN start een onderzoekstraject voor applicaties voor programmatisch toetsen en een ontwikkel- en assessmentportfolio naar wensen, behoeften en mogelijkheden.
It was EPIC, wasn't it?
Het EPIC-congres is door HAN-collega’s van verschillende disciplines bezocht. René Tönissen (academiedirecteur Sport en Bewegen) en Esther van Popta (Staf Onderwijsontwikkeling Onderzoek Kwaliteitszorg) blikken terug en gaan in op de opbrengst ervan.
Met schoolyear toetsen op eigen laptop
De inzet van Bring Your Own Device (BYOD) is een oplossing om de afnamecapaciteit van toetsen te vergroten. Studenten maken het tentamen op een eigen laptop, in een regulier leslokaal. In Ans, de nieuwe centrale toetsapplicatie van de HAN is Schoolyear geïntegreerd.
De persoonlijke leerreis van studenten, deel 3
Dit is deel 3 uit de blogreeks die Esther van Popta schrijft over de inzet van tech en data in het onderwijs. In dit blog besteedt Esther aandacht aan de persoonlijke leerreis van de student. Over de leeromgeving, flexibilisering, personalisering, begeleiding en data.
Opbrengst zone Docentprofessionalisering
Zone Docentprofessionalisering van het Versnellingsplan Onderwijs-innovatie met ICT heeft de opbrengst gebundeld in een magazine.
Digitaal toetsen met Ans
De HAN neemt tentamens steeds vaker digitaal af. Vanaf september 2023 gebruiken alle academies van de HAN daarvoor toetsapplicatie Ans.
Referentiekader privacy en ethiek voor studiedata
Het referentiekader betreft zowel ethische uitgangspunten als de juridische (privacy) kaders waarmee onderwijsinstellingen zelf aan de slag kunnen met studiedata.
Nationaal Groeifonds kent mbo/ho 560 miljoen toe
De aanvraag voor het programma is gezamenlijk ingediend door alle publieke mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten in Nederland.
Bookings: ken je deze tool al?
Afspraken inplannen met je studenten kan een tijdrovende klus zijn. In het MS365-pakket zit de planningstool Bookings die het maken van afspraken makkelijker maakt.
Edusources: inspiratie voor leermaterialen
Eén van de manieren om regie te houden op open leermaterialen is door leermaterialen te delen via het zoekportaal Edusources. De HAN doet dit jaar mee aan een pilot van deze zoekmachine.
Marktconsultatie Digitaal Leerplatform
Het projectteam Digitaal Leerplatform werkt achter de schermen aan een nieuw Digitaal Leerplatform. Ter voorbereiding op de aanbesteding presenteerden negen partijen hun applicatie.
Update uit het MKT
Het MKT bestaat nu ruim anderhalf jaar en heeft in deze tijd zeker niet stilgezeten. Naast dat er met alle academies regelmatig gesprekken gevoerd worden zijn er ook nog andere acties ondernomen.
Terugblik op de onderwijsdagen 2022
Van 21 tot 25 maart stonden de Onderwijsdagen 2022 op de agenda. Met maar liefst 1200 inschrijvers is er online volop van gedachten gewisseld over het onderwijsvak.
Samen sterk in innovatie
SURF, aanjager van ICT-innovatie op het gebied van onderwijs en onderzoek en kennisdeling heeft een nieuwe strategie voor 2022-2027 gepubliceerd.
Hybride model voor Master Social Work
Ongeveer 1 keer in de 3 weken krijgen de studenten van de Master Social Work online onderwijs, ook nu de coronamaatregelen verdwenen zijn. “Dit hybride onderwijsmodel heeft de toekomst.”
Inzet tech en data in onderwijs, deel 2
In dit deel aandacht voor de digitale leer-, werk- en onderzoeksomgeving (DLWO) van de toekomst. Wat is het en wat kun je ermee?
Verklaring Digitale en Open leermaterialen
Universiteiten, hogescholen en SURF gaan samenwerken aan het maken, delen, hergebruiken én inkopen van leermaterialen in nationale aanpak.
Data-ondersteund onderwijs: sturen/gestuurd worden
Pierre Gorissen, HAN Associate lector Leren met ICT over hoe je met data de student passender kunt begeleiden.
Certificaat Procesbegeleider iXperium Designteam
Fieke Koenraadt sloot dit professionaliseringstraject als eerste af en is vanuit Yuverta verbonden aan het iXperium designteam Robotisering en AI.
Kritisch reflecteren tijdens stage versterken
Hoe begeleid je bij het kritisch reflecteren tijdens een stage? Saxion Hogeschool ontwikkelde een online leeromgeving voor student, docent en praktijkbegeleider.
Hoe bereid je je online les voor?
De driehoek, studenten, docenten én externen van de lerarenopleiding Economie ontwikkelden een formulier ter voorbereiding van een online les.
ICT en data bij HAN Sport en bewegen
De opleidingen, het onderzoek en werkveld van de academie Sport en bewegen nemen hun focus op digitalisering en inzet van data mee in hun onderwijsvisie.
Gamification met het Diabetesspel
De HAN—opleiding Voeding & Diëtetiek deed onderzoek naar het inzetten van het Diabetesspel. Studenten én docenten reflecteren op de leereffecten.
Opnieuw aanmelden voor de nieuwsbrief!
Vanwege het datalek bij de HAN zijn veel adreslijsten geanonimiseerd, waaronder ook per abuis die van onze nieuwsbrief. Wil je je daarom opnieuw aanmelden om de nieuwsbrief te blijven ontvangen?
Leermaterialen gebruik, anders dan je denkt
HAN-Bedrijfskunde student Tamar Boeding deed tijdens haar stageopdracht bij SURF onderzoek naar hoe studenten leermaterialen gebruiken.
Open pedagogy als potentieel vliegwiel
Open Pedagogy zet in op het versterken van het leerproces en de studentbetrokkenheid en is een mogelijk vliegwiel in de Transitieagenda van het Versnellingsplan
Leren in een andere realiteit
VR-cliënt Max is een simulatie waarmee studenten het voeren van gesprekken oefenen, directe feedback krijgen en hun eigen leerproces monitoren.
Multilokaal en blended onderwijs
Hoe zorg je voor meerwaarde als een deel fysiek aanwezig is en de rest online? Welke tools zet je dan? In de nieuwe iXpod meer hierover.
Gezonder oud worden met VR bril
Vier studenten onderzochten de activiteiten behoefte bij ouderen en ontwikkelden op basis daarvan 2 VR-films.
HAN deelname aan het Versnellingsplan
Een terugblik en een inkijkje in de bijdrage van de HAN aan het versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT.
Online begeleiden: de toekomst?
HAN-docente Annette Perino schreef mee aan het artikel over het verschil tussen fysieke aanwezigheid en virtuele bezigheid.
Proctoring, nu en in de toekomst
Wat kunnen redenen zijn voor het inzetten van proctoring bij het afnemen van toetsen? HAN doet onderzoek naar de inzet ervan.
Mentimeter Pro voor alle HAN-docenten
Met Mentimeter Pro verrijk je het onderwijs door meningen peilen, quizzen, brainstormen en kennisactiveren. Hoe doe je dat?
De perfecte blend in flexibel onderwijs
In gesprek met Marijn Post, adviseur Onderwijsontwikkeling en innovatie, over blended en hybride onderwijs en hoe je daarmee kunt flexibiliseren.
ICT en technologie bij HAN-Fysiotherapie
De opleiding heeft veel geïnvesteerd in technologie: kennisclips, online feedback, leeromgeving (virtuele beroepspraktijk) en curriculum.