Weer 63 Physician Assistants klaar om bijdrage te leveren aan gezondheidzorg!

In het bijzijn van zo’n 300 bezoekers waaronder familie, vrienden en mentoren uit het werkveld behaalden 63 studenten afgelopen maart in het Nijmeegse concertgebouw De Vereeniging hun diploma van de Master Physician Assistant (MPA). Na een intensieve opleiding van 2,5 jaar konden zij de titel Master of Science (MSc) achter hun naam zetten.

Voorkant van het abstractboekje van 2024 voor de Master Physician Assistant

19e cohort

Het is het 19ee cohort dat bij de HAN aan de MPA afstudeert. 7 studenten van deze groep studeren later af. Veel instellingen - van ziekenhuizen en asielcentra tot huisartspraktijken en behandel- en expertisecentrum voor ouderen – hebben met deze nieuwe lichting afstudeerders medische experts van hoge kwaliteit in huis die artsentaken kunnen overnemen.

Wind in de zeilen

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft de HAN in 2021 aangewezen om in totaal 20 zorgprofessionals op te leiden in Zeeland. Dit in een coproductie tussen de 2 huisartscoöperaties in Zeeland en de HAN. De 20 opleidingsplekken zijn volledig door de overheid gefinancierd. Dit als compensatie voor het intrekken van het kabinetsbesluit om de marinierskazerne te verplaatsen van Doorn naar Vlissingen.

De eerste 7 Zeeuwse Physician Assistants die in 2021 met hun opleiding startten, zijn nu afgestudeerd.

Tom Kuijpers wint scriptieprijs

Ieder jaar reikt de MPA bij de diplomering de scriptieprijs uit aan de Physician Assistant voor beste onderzoek en scriptie. Dit jaar is deze eer toegekomen aan Tom Kuijpers. De juryleden kijken naar de relevantie voor de praktijk en de wetenschappelijke kwaliteit van de scriptie. Tom’s onderzoek genaamd  ‘Endovasculaire behandeling lijkt met redelijke patency cijfers op lange termijn een goede alternatieve behandelmethode in het chirurgisch herstel van het poplitea aneurysma’ kwam als beste uit de bus. Voor het onderzoek kreeg hij dan ook een 9,4.

de voorkant van het abstractboekje van het 19e cohort afstudeerders van de master physician assistant

Jaarboek

Het onderzoek van de winnaar Tom Kuijpers is samen met de onderzoeken en persoonlijke verhalen van de andere studenten gebundeld in het voor deze gelegenheid uitgebrachte afstudeerboekje ‘Physician Assistants in beeld’.

"Voor de afgestudeerden een mooi aandenken, voor werkgevers en belangstellenden een goed overzicht van instellingen, onderzoeken, resultaten en innovaties", geeft opleidingscoördinator Geert van den Brink aan.