Een hele mooie erkenning – en nu gáán!

En nu gáán! Met trots kunnen we melden dat onze RAAK-mkb subsidieaanvraag ‘Van Winst naar Impact - Maatschappelijke verslaggeving in het MKB en de rol van accountants’ is gehonoreerd. De aanvraag is gedaan vanuit ons lectoraat Futureproof Control, in samenwerking met NHL Stenden en Hogeschool Rotterdam.

54920 meisje in klaslokaal gooit uit blijheid papieren in de lucht

Aan het onderzoeksconsortium nemen ook de Nederlandse Beroepsorganisatie voor Accountants (NBA) en 13 werkveldpartners deel.

Erkenning

De toekenning van de subsidie vinden we uiteraard mooi vanwege het geld dat we de komende twee jaar kunnen inzetten voor het praktijkgerichte onderzoek. Maar wat ons vooral sterkt, is dat hieruit blijkt dat anderen erkennen dat we een zinvolle weg zijn ingeslagen met ons werk om het mkb te ondersteunen richting toekomstbestendigheid.

Onze focus ligt hierbij op de rol die de accountant speelt bij het verzorgen van de maatschappelijke verslaglegging en de verduurzamingsvragen die vanuit het mkb op hem afkomen.

Visie

Enerzijds willen we een antwoord geven op de nieuwe Europese duurzaamheidswetgeving (onder andere de Coporate Sustainability Reporting Directive, de CSRD), waar ook het mkb mee te maken krijgt, vooral via ketensamenwerking en in de rol van toeleverancier. Anderzijds werken we vol enthousiasme vanuit de visie dat de CSRD zoveel meer te bieden te bieden heeft dat alleen het voldoen aan een rapportageverplichting.

Foto: docentonderzoeker Henk Ruiter, verbonden aan het HAN-lectoraat Futureproof Control

965931e0-0cfc-11ee-ae57-02565807075b Portretfoto van docent-onderzoeker en kenniskringlid Henk Ruiter.

Wie doen mee?

Het onderzoeksconsortium wordt gevormd door professionals van

• Kennisinstellingen NHL Stenden en Hogeschool Rotterdam en HAN University of Applied Services
  • De Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA)
  • 13 Accountantskantoren, te weten: Afier Accountants + Adviseurs | Alfa Accountants & Adviseurs | Bol Adviseurs | CROP Accountants | De Jong & Laan | Grip Accountants | Hoek en Blok | Konings Maters Accountants | Van der Veen & Kromhout Accountants en Adviseurs | Omnyacc Accountants & Adviseurs | Schuiteman Accountants & Adviseurs | Stolwijk Kelderman | VWG Accountants en Belastingadviseurs

Welke resultaten staan ons voor ogen?

• We gaan voor een olievlekwerking. Accountants adviseren hun mkb-klanten over toekomstbestendig ondernemen en helpen hen bij de rapportage. Hoe meer mkb’ers hierin een weg vinden des te groter is het resultaat.
  • Maar ook zal het praktijkgerichte onderzoek relevante (afstudeer)opdrachten bieden aan studenten van de opleidingen Accountancy en Finance & Control.
  • Daarnaast willen we resultaten van het onderzoek ten goede laten komen aan onderwijsproducten die we ontwikkelen voor de minor CSRD.

Aansluiting bij HAN Zwaartepunten

Dit onderzoek past naadloos in het HAN Zwaartepunt Smart Region, waar de wendbaarheid van organisaties centraal staat. Bij het zwaartepunt Sustainable Energy & Environment (SEE) werkt de HAN aan integrale antwoorden op vraagstukken als klimaatverandering, energietransitie en sociale ongelijkheid. De maatschappelijke verslaggeving biedt de accountant een ingang om met zijn klant in gesprek te komen om integrated thinking en zo de wendbaarheid van zijn onderneming vergroten.

Dank!

We bedanken onze consortiumpartners voor alle inzet en enthousiasme bij het doen van de aanvraag en kijken uit naar verdere samenwerking en resultaten!

568c9f2a-0cf7-11ee-b59c-02565807075b Maak een flitsende start met je hbo-studie