HAN Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Alignment bij verduurzaming businessmodellen

Uit onderzoek van de HAN blijkt dat het bij veel organisaties die naar een duurzame bedrijfsvoering streven aan een goed alignment ontbreekt, waardoor de prestaties zullen achterblijven bij de verwachtingen. Controllers kunnen een belangrijke rol spelen bij het doorvoeren van verbeteringen.

10 april 2024
8d07d818-0cf6-11ee-9f7e-02565807075b Stockbeeld ter ondersteuning van de post-hbo digital business transformation
Centrum Meervoudige Waardecreatie

Onderzoek naar organiserend vermogen op bedrijventerreinen

De bijdrage die bedrijventerreinen aan de circulaire economie kunnen leveren is groot. Toch wordt dit vaak nog onderschat. In samenwerking met een team van Fontys en onder leiding van Cees Jan Pen voeren Arnold Wijbenga en Frank de Feijter van HAN Centrum Meervoudige Waardecreatie daarom onderzoek uit naar het toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen.

07 april 2024
510433 Luchtfoto van Industriepark Kleefse Waard (IPKW) waar door de Academie Engineering en Automotive o.a. projecten met waterstof worden uitgevoerd.
Centrum Meervoudige Waardecreatie

Een hele mooie erkenning – en nu gáán!

En nu gáán! Met trots kunnen we melden dat onze RAAK-mkb subsidieaanvraag ‘Van Winst naar Impact - Maatschappelijke verslaggeving in het MKB en de rol van accountants’ is gehonoreerd. De aanvraag is gedaan vanuit ons lectoraat Futureproof Control, in samenwerking met NHL Stenden en Hogeschool Rotterdam.

23 maart 2024
54920 meisje in klaslokaal gooit uit blijheid papieren in de lucht
Centrum Meervoudige Waardecreatie

'Mijn drijfveer is realisme, niet idealisme'

Drie keynotesprekers, 27 tentoongestelde factsheets, 4 prijsuitreikingen en een netwerkborrel die uitliep. We hebben het over de 15e Circulaire Oogst, op 25 januari 2024 in het Arnhemse auditorium. Elk semestereinde van de minor Circulaire Economie houden we zo'n Oogst. Om van elkaar (studenten, docenten, werkveldpartners en belangstellenden) te leren en elkaar te inspireren!

31 januari 2024
3cc0dc10-bc28-11ee-b962-39b089fe07c4 Frank Croes in gesprek met studenten als onderdeel van congres Circulaire Oogst. Dit congres vormt de afsluiting van de minor Circulaire Economie.
Centrum Meervoudige Waardecreatie

De andere aanpak van de energietransitie

We hebben onze mouwen opgestroopt. We gaan een klus aanpakken. Een klus met een startpunt, een uitgewerkt stappenplan en een helder einddoel. Die klus heet ‘de energietransitie’. Of… zou het zo kunnen zijn dat het proces van de energietransitie zich niet laat vangen in een mooi ontworpen blauwdruk voor een stappenplan? Dat de uiterst gecompliceerde werkelijkheid om een heel andere benadering vraagt? Henk Ruiter vermoedt van wel.

14 december 2023
965931e0-0cfc-11ee-ae57-02565807075b Portretfoto van docent-onderzoeker en kenniskringlid Henk Ruiter.
Centrum Meervoudige Waardecreatie

De finance professional van nu denkt niet alleen aan geld

Bedrijven moeten de transitie maken richting duurzaamheid, of ze nou willen of niet. Dat gaat dan niet over netjes afval scheiden, maar vooral over het toepassen van meervoudige waardecreatie. Ecologische en sociale waarden zijn daarbij net zo belangrijk als financiële waarde. Maar in de financewereld ligt de focus nog vooral op het maken van winst. Hoe help je hen de transitie te maken naar duurzaamheid?

01 december 2023
239067 Gespiegeld. man in pak met verrekijker.
Centrum Meervoudige Waardecreatie

De middag waarop een nieuwe wereld openging

Waarom doen we het dan nog niet? Waarom passen we nog zo weinig herbruikbare en biobased materialen toe in plaats van traditionele bouwmaterialen? Terwijl het kán - en meer dan nodig is als je 'Paris Proof' wilt bouwen. Terwijl het overduidelijk is dat we bezig zijn de biosfeer zodanig aan te tasten dat ons welbevinden en vervolgens onze economische activiteit in gevaar komen.

21 november 2023
aa45ecc0-884e-11ee-ba8b-35c95fdb10a6 Beeld van de masterclass R-strategieën, gegeven op 20 november 2023 op locatie R31. Deelnemers zitten in de zaal. Carla Rongen, bouwbioloog, presenteert.
Centrum Meervoudige Waardecreatie

Kennis - oh, dat kostbare goed

Kennis - het heeft wel iets weg van parels. Mensen plegen soms fraude om eraan te komen, om die waardevolle kennis onrechtmatig te bemachtigen. Of mensen verbergen hun kennis. Ze sluiten zich als oesters als ze zich niet veilig voelen om ‘m te delen, omdat ze bang zijn dat anderen ermee vandoor gaan en er geld mee verdienen dat ze niet toekomt. In gesprek met Nicole den Hartigh over die kostbare kennis.

Janet Steenhuis
13 november 2023
3a5ee510-7fc0-11ee-bcf4-b1edf976b38b Portretfoto van Nicole den Hartigh, onderzoeker bij het lectoraat Futurerproof Control van de academie Financieel Economisch Management.
Centrum Meervoudige Waardecreatie

De impact van financieel advies op het behalen van duurzaamheidsdoelen

De rol van financiële adviseurs bij het behalen van de duurzaamheidsdoelen verdient meer aandacht van beleidsmakers. Omdat er het argument is - ondersteund door wetenschappelijk onderzoek - dat de waarde van financieel advies een aanzienlijke impact kan hebben, vooral op het mkb.

12 oktober 2023
bf5dbc1c-0cf4-11ee-aff8-02565807075b Lector Financial Control en associate lector Sustainable Finance & Tax zijn met elkaar in overleg, met een laptop in de hand.