Teachers Experience On Tour

Het beroep van leraar is enorm belangrijk, maar krijgt niet altijd de waardering die het verdient. Om dit te veranderen en om leerlingen al tijdens hun profielkeuze warm te maken voor een lerarenopleiding, introduceert de HAN Academie Educatie de Teachers Experience On Tour. Niet zomaar een voorlichting, maar een échte experience.

51baea22-0cfe-11ee-beb5-02565807075b Toekomstige student heeft een VR bril op

De OCW onderwijschallenge

Eind november 2023 was de HAN Academie Educatie één van de winnaars van de OCW onderwijschallenge. Doel van de challenge: het bedenken van creatieve, vernieuwende of inspirerende oplossingen om het beroep leraar positief onder de aandacht te brengen bij scholieren. En zo bij te dragen aan het terugdringen van het lerarentekort. Met financiele steun van OCW mogen we ons winnende idee, de Teachers Experience on Tour, nu eindelijk in de praktijk uit gaan uitvoeren.

innovatief, informatief en fun

De Teachers Experience On Tour is een vernieuwende vorm van voorlichting aan middelbare scholieren. Studenten van de lerarenopleidingen geven de voorlichting door gebruik te maken van een combinatie van VR, gamification (Escape Room) en klassensimulatie (peer-to-peer voorlichting). Het is innovatief, afwisselend, fun en informatief en helemaal passend bij de beleefwereld van de jonge studiekiezer. Geen saaie PowerPointpresentaties, maar écht het beroep gaan beleven.

Hoe ziet zo'n bijeenkomst er dan uit?

Virtual Reality
Op Open Dagen en tijdens voorlichtingen op middelbare scholen krijgen scholieren vaak veel informatie over een studie, maar de beroepspraktijk blijft soms onderbelicht. Hoe het is om voor de klas te staan moet je ervaren én beleven. Met de VR-bril op, kunnen scholieren virtueel sfeer proeven binnen de muren van een school én kennismaken met facetten van het onderwijs. Beleef een basis- of middelbare school van binnen. Je kunt zelf bepalen waar je naartoe loopt. Achter elke deur speelt zich een andere situatie af. Na deze ervaring gaan de HAN-studenten met de leerlingen in gesprek over wat zij hebben gezien.

Escape Room
Deze mobiele Escape Room kan overal worden opgebouwd, bijvoorbeeld in een klaslokaal of in de kantine op de school. Tijdens de game komen zaken als taalkundigheid, rekenvaardigheid, logisch nadenken, creativiteit en samenwerking terug en gaan scholieren samen aan de slag met verschillende opdrachten. In de finale opdracht wordt de verzamelde informatie bij elkaar gebracht voor de uiteindelijke sleutel naar ‘de uitgang’.

Klassensimulatie
Tijdens de Klassensimulatie gaan studenten van de HAN-lerarenopleidingen aan de slag met de middelbare scholieren. Ze schetsen op een laagdrempelige en interactieve manier een geloofwaardig beeld van het beroep leraar. In de Klassensimulatie laten de studenten zien welke uitdagingen je kunt tegenkomen als je voor een groep staat. Ze ervaren zo realistische onderwijssituaties, interactie met leerlingen en het oplossen van problemen in de klas en gaan hierover samen met de scholieren in gesprek.

Vroeg kennismaken met het beroep

De Teachers Experience On Tour gaat langs bij vo-scholen uit de regio Arnhem-Nijmegen om leerlingen enthousiast te maken over het beroep leraar. "De activiteit is in eerste instantie gericht op leerlingen uit klas 3 havo/vwo. Deze groep staat voor hun profielkeuze en in dit stadium van hun studie-oriëntatie hopen wij er op tijd bij te zijn om ze enthousiast te maken voor het lerarenberoep. Het zaadje kan maar vroeg geplant zijn", zegt Anouk Geurts, marcom-adviseur bij de academie. "Naast een globaal beeld, willen we ook graag laten zien wat het beroep nu echt inhoudt. Want leraar zijn is zoveel meer dan alleen maar voor de klas staan."

Samenwerking

Het resultaat van de challenge is een mooie samenwerking tussen docenten, studenten en regionale partners die zich hebben aangesloten. Het team is nu hard aan het werk om binnenkort te kunnen gaan starten met de eerste voorlichtingen op locatie.

Interesse?

Wil jij de Teachers Experience On Tour op jouw school? Neem dan contact met ons op. Stuur een mailtje naar: mcv.educatie@han.nl