HAN ‘Teacher experience on Tour’ wint OCW challenge

Hoe krijg je meer scholieren enthousiast voor een lerarenopleiding in het primair of voortgezet onderwijs? En hoe maak je het beroep van leraar aantrekkelijker? Om antwoord te krijgen op deze vragen, zette het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een challenge uit.

student met VR bril op

Het doel van de challenge is het vinden van een creatieve, vernieuwende of inspirerende oplossing voor dit vraagstuk. De oplossing mocht zich richten op het ontdekken van de maatschappelijke waarde van het leraarschap. Ook was de relevantie en diversiteit van het beroep hierbij van belang. De winnaars van de challenge mogen uiteindelijk hun idee in de praktijk uitvoeren.

Teachers Experience on Tour

De afdeling Communicatie van de Academie Educatie ging de uitdaging aan! Samen met docenten én studenten van de lerarenopleidingen kwamen ze met een idee: de Teachers Experience on Tour. Deze experience bestaat uit verschillende manieren van voorlichting geven op middelbare scholen, door studenten van onze lerarenopleidingen. Het is een combinatie van Virtual Reality, Gamification (Escape Room) en Peer-to-peer voorlichting. Een innovatieve, afwisselende, fun en informatieve manier van voorlichting geven, die past bij de belevingswereld van de jonge studiekiezer.

Pitchen in Den Haag

Van de bijna 60 inzendingen mochten er 8 partijen hun idee pitchen op het Ministerie van OCW in Den Haag. Hiervan werden uiteindelijk 3 winnaars uitgekozen door een bijna 20 koppige jury (van o.a. het Ministerie, scholieren, docenten, een decaan, een rector van een vo-school en iemand van de Universiteit van Nederland (UNL)).

Winst

De HAN Academie Educatie is er trots op bij deze 3 winnaars te horen! Door ons voorlichtingsplan in de praktijk te brengen, willen we een bijdrage leveren aan het terugdringen van het lerarentekort.