IPO presenteert eigen minor: Ontwerpen voor een nieuwe wereld

De HAN-opleiding Industrieel Product Ontwerpen (IPO) presenteert met trots haar eerste eigen verdiepende minor: Ontwerpen voor een nieuwe wereld. Met welk doel?

twee handen met wereldbol en glas met geld en-plant

Het doel is om de student als jonge professional te leren proactief de eigen passie te leren kennen en deze te kunnen in te zetten voor een betere wereld.

Hoe?

• Bekijk daarvoor deze video op Vimeo, geproduceerd door Daan Sonnemans. Hij studeerde Industrieel Product Ontwerpen aan de HAN en werkt sinds kort als Design Engineer & Visual storyteller.

Wat mag je verwachten van deze minor?

Het lesprogramma van deze minor is zo ontworpen dat je als student eerst intensief je eigen kwaliteiten en drijfveren helder krijgt. Vervolgens zet je ze in om bij te dragen aan het oplossen van een zelf onderzocht en gekozen maatschappelijk probleem.

Je ontmoet en werkt samen met diverse inspirerende ondernemers die impact hebben veroorzaakt. Zij laten je zien dat impact maken praktisch mogelijk is en hoe je dat doet.

De student leert ook toekomstscenario’s ontwikkelen en onderbouwen. Die scenario’s dienen als basis om het gekozen maatschappelijke probleem op te lossen. Hierbij worden diverse ontwerpmethodieken gebruikt. Zo ontwikkelt de student een eigen identiteit en brengt verdieping aan in een kritische en onderzoekende houding.

Ook leert de student hoe je met beeld, tekst en vorm je oplossing wereldkundig kunt maken om zo impact te genereren.

Onderwerpen die aan bod komen

• Verdiepen in persoonlijke kwaliteiten en drijfveren als ontwerper
  • Onderzoeks- en ontwerpmethodieken
  • United Nations’ Sustainable Development Goals
  • Impact maken
  • Creativiteitstechnieken
  • Visualisatie- en presentatietechnieken

Eindresultaat

Het eindresultaat van de minor 'Ontwerpen voor een nieuwe wereld' is een te ervaren toekomstscenario dat bijdraagt aan een oplossing van een maatschappelijk probleem.

Enthousiast geworden?

Enthousiast geworden of wil je er nog meer over weten?