Embedded engineers programmeren voor Wilhelmina Kinderziekenhuis

Als afsluiting van het Embedded Programming Semester hebben 14 enthousiaste studenten HAN Embedded Systems Engineering samen met drie gedreven Embedded Engineers van Cap Gemini, op 24 en 25 januari deelgenomen aan een tweedaagse hackathon voor het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) in Utrecht.

Waarom deze hackathon?

De uitdaging was om een open-source patiëntmonitor te ontwikkelen op basis van een Raspberry Pi single-board computer met echte vitale functies. De Embedded Systems hakathon was onderdeel van de Eventweek van HAN Engineering en Automotive. De jury, bestaande uit vertegenwoordigers van WKZ, Cap Gemini en HAN Health Concept Lab, was onder de indruk van de resultaten.

Een van de winnaars ontving een Raspberry Pi 5 kit, terwijl anderen een JLink debugger kregen uitgereikt. En weer andere deelnemers ontvingen ontwikkelboards om hun experimenten uit te breiden. Natuurlijk kreeg iedereen een 'debug duck' als aandenken!

Signaal valt weg

Het Wilhelmina Kinderziekenhuis vond het mooi om te zien hoe realistisch de monitoren werkten. Zo viel bij een groep - zoals het in de praktijk kan gaan - het signaal helemaal weg als je de draad van het patiëntje loskoppelde.

Wat ook opviel was dat 2 teams de oplossing webgebaseerd gemaakt hadden. Daardoor kon de monitor met telefoon bediend worden wat ze vanuit instructeursperspectief erg prettig vonden.

Prijzen uitreiken

De jury, bestaande uit 2 life support instructeurs van WKZ,  een embedded engineer van Cap Gemini, die gedetacheerd is bij Philips Medicalen en 2 leden van HAN Health Concept Lab, was onder de indruk van de resultaten.

Het groepje wat naar huis ging met de 1e prijs was er in geslaagd om naast hartritme ook ademhaling, lichaamstemperatuur én bloeddruk op de monitor te tonen.

De 2e prijs ging naar de groep waarvan de monitor er net iets realistischer uitzag, maar waar net wat minder functionaliteit in zat.

De andere 2 groepen hadden een gedeelde 3e plek. Al met al heel goed gedaan vond de jury.

Een van de winnaars ontving een Raspberry Pi 5 kit, terwijl anderen een JLink debugger kregen uitgereikt. En weer andere deelnemers ontvingen ontwikkelboards om hun experimenten uit te breiden. Iedereen kreeg een 'debug duck' als aandenken.

Hypergeconcentreerde embedded systems studenten tijdens de laatste uren van hun hackaton. Foto: Johan Korten

Gezondheidszorg verbeteren

Dit evenement onderstreept het belang van samenwerking tussen onderwijsinstellingen, bedrijven en zorginstellingen bij het inzetten van technologie om de gezondheidszorg te verbeteren.

HAN-docent onderzoeker Johan Korten: "We zijn trots op onze prestaties en kijken reikhalzend uit naar toekomstige samenwerkingen die onze studenten zullen blijven inspireren en motiveren."

Hackers: Niels van de Pol | San Kyaw Htin | Dominik G. | Nicholas Chiru | Timco Morren | Nainam Shah | Joao Nunes Horta | Emiel Visser | Joris Bol | Denys Kshyvanskyi | Daniel Kolev | Lucas Bolwidt | Thomas Randwijk | Jori Will | Haider Raja | Niek de Bruin

Jury: Jozua Van Duuren | Timo de Raad | Oğuz Uncu | Victor Hogeweij | Johan Korten

Meer weten?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Johan Korten via ask@han.nl