EDUsummIT: ict-uitdagingen voor het onderwijs

EDUsummIT is een wereldwijde gemeenschap van onderzoekers, beleidsmakers en praktijkmensen die zich inzetten voor het ondersteunen van de effectieve integratie van ict in het onderwijs door het bevorderen van de actieve verspreiding en het gebruik van onderzoek. Lector Leren met ict Marijke Kral en associate Lector Leren met ict Pierre Gorissen namen deel aan de EDUsummIT 2022-2023.

Over EDUSummIT

EDUsummIT is in 2007 opgericht en brengt elke twee jaar toonaangevende internationale onderzoekers, praktijkmensen en belangrijke beleidsmakers samen om de kennis en praktijken van ict in het onderwijs te bespreken en legt die bevindingen vast in een call to action en een e-boek, gevolgd door talrijke publicaties in internationale tijdschriften, rapporten en door groepen en individuele deelnemers via internet en bovendien gepresenteerd op grote conferenties. Het Lectoraat Leren met ict is vanaf de oprichting in Den Haag vertegenwoordigd in de EDUSummIT.

Verschillende themagroepen

In totaal waren er negen themagroepen actief tijdens de EDUsummIT 2022-2023. Lector Leren met ict Marijke Kral en associate lector Leren met ict Pierre Gorissen waren beiden onderdeel van een andere themagroep: Pierre was lid van de themagroep 1, ‘Artificial Intelligence (AI) and big data for teaching and learning: implications for school leaders, teachers, policy makers and learners, en Marijke was onderdeel van themagroep 7, Future Learning Environment: Integrating Digital and Physical Learning Spaces.

Het proces

De voorbereidende werkzaamheden gingen van start in maart 2022. Deelnemers van de verschillende werkgroepen, afkomstig van organisaties verspreid over de hele wereld, gingen onder leiding van de themavoorzitters aan de slag met het verzamelen van input. Het oorspronkelijke plan was om in augustus 2022 in Kyoto fysiek bij elkaar te komen, maar vanwege de toen nog geldende coronamaatregelen in Japan vond die bijeenkomst online plaats en werd de bijeenkomst in Japan verschoven naar mei 2023.

Themagroep 1 over AI verzamelde literatuur en actuele onderwerpen en uitdagingen rond kunstmatige intelligentie in het onderwijs. Via een zogeheten Delphi-studie werden die daarna aan experts in de verschillende landen voorgelegd om te komen tot een prioritering van onderwerpen. Themagroep 7 heeft relevante (onderzoeks)literatuur, case studies en good practices verzameld in een wordcloud.

De onderzoekers van EDUsummIT 22-23 in Kyoto, Japan.

De resultaten

De themagroepen concludeerden dat technologie een transformatieve rol in het onderwijs heeft. Daarom is het belangrijk om ict strategisch toe te passen, zodat het onderwijs en leerproces daadwerkelijk verbeterd worden. Als het gaat om de rol van kunstmatige intelligentie in het onderwijs, zijn er veel uitdagingen: niet alleen op technologisch vlak, maar ook op didactisch gebied, privacy en etnische aspecten.

De ontwikkeling van zelfregulatievaardigheden in een digitale maatschappij vraagt bovendien aandacht; deze is namelijk niet vanzelfsprekend. Leren in conventionele klaslokalen heeft plaatsgemaakt voor onderwijs in digitale, fysieke en digitaal-ondersteunde of hybride leeromgevingen. Dat vraagt om aandacht voor inclusiviteit en toegang tot technologie.

Lerarenopleidingen en het beroepsonderwijs spelen een belangrijke rol bij het opleiden en (verder) professionaliseren van leraren als het gaat om het benutten van digitale technologie en de begeleiding van leerlingen.

Meer lezen

Het e-boek met de bevindingen van EDUsummIT 22-23 biedt beleidsmakers, leraren en wetenschappers inzichten en handvatten op weg naar een nieuwe onderwijsrealiteit in een digitaal tijdperk en vind je hier.