Start al in februari met de pabo!

Wil je graag met de pabo starten, maar vind je september nog te ver weg? Op de HAN Pabo in Arnhem kun je ook in al februari starten in voltijd. Studenten Marith en Nighel gingen je voor.

235914 Studenten HAN Pabo Arnhem bladeren in boek in bibliotheek.

Student Marith van der Houwen wist al van kleins af aan dat ze lerares wilde worden. Ze koos toch voor een andere richting, maar merkte al gauw dat ze daar niet helemaal op haar plek zat. Uiteindelijk heeft ze alsnog voor de pabo gekozen. Marith: “Ik vind een deel uitmaken in de ontwikkeling van een kind op zich al een ongelofelijk dankbaar beroep. Ook vind ik het erg fijn om mijn kennis over te brengen op anderen.” Ook student Nighel Kreuzen koos eerst voor een andere richting, maar kwam er tijdens zijn studie achter dat hij het onderwijs heel leuk vond.

Ik heb toen besloten om toch de pabo te gaan volgen om zo snel mogelijk te kunnen doen wat ik leuk vind. Voor de klas staan!

Je hoeft niet tot september te wachten

Wil je zo snel mogelijk starten aan de HAN Pabo Arnhem, dan is wachten op september helemaal niet nodig! De februaristart is bijvoorbeeld ideaal voor studenten die zijn gestopt met hun studie en willen switchen naar de pabo. Ook voor Marith en Nighel kwam het daarom goed uit dat ze al in februari konden starten met de opleiding en meteen door konden studeren.

Achteraf ben ik erg blij met deze keuze, omdat wij een erg hechte klas zijn en veel persoonlijke aandacht krijgen van docenten.

Om toegelaten te worden op de pabo moet je kunnen aantonen dat je over genoeg kennis beschikt over de vakgebieden aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek (natuurkunde of biologie). Het gaat erom dat je de stof van de vakken zo goed kent dat je het aan basisschoolkinderen uit kunt leggen. Heb jij een vwo-diploma? Dan kun je starten zonder toelatingstoets.

“Persoonlijke aandacht”

Studenten zijn erg positief over de pabo-februaristroom in Arnhem. Nighel vertelt: “Ik ben heel blij met mijn keuze voor de februaristroom! Doordat het een kleine groep is, ontstaat er veel ruimte voor individuele aandacht.” Hier is Marith het helemaal mee eens: “Het starten in februari is erg prettig! De groep die in februari start is een stuk kleiner dan de reguliere septemberstart. Hierdoor ontstaan persoonlijkere colleges in plaats van grote colleges in collegezalen, en ontstaat ruimte voor persoonlijke aandacht.”