Onderzoeksprogramma topsportevenementen (MOVES) gestart

Vandaag is op Papendal het Maatschappelijke Onderzoeksprogramma Voor Evenementen in Sport (MOVES) gepresenteerd. MOVES wordt door ZonMw gefinancierd in opdracht van het ministerie van VWS en bestaat in eerste instantie uit zes onderzoekers van vier kennisinstellingen.

31015 Hardloopwedstrijd

De 4 kennisinstellingen zijn: HAN University of Applied Sciences (penvoerder), Universiteit Utrecht, Haagse Hogeschool en het Mulier Instituut. De onderzoekers gaan over een periode van vier jaar (2023-2027) onderzoek doen naar de mening, houding en het gedrag van Nederlanders bij sportevenementen. Ook wordt onderzocht hoe topsportevenementen kunnen bijdragen aan doelen van onder meer overheden en bedrijven. Ook is daarbij specifieke aandacht voor de rol van (publiek-private) samenwerking.

De studies die door het onderzoeksnetwerk worden uitgevoerd moeten leiden tot concrete beleidsinstrumenten, praktische adviezen en nieuwe wetenschappelijke inzichten, waarmee de waarde van topsport voor de Nederlandse samenleving verder kan worden vergroot.

Programma Onderzoek topsportevenementen

Het doel van MOVES is om nieuwe kennis te ontwikkelen over de voorwaarden waaronder een topsportevenement maatschappelijke waarde realiseert.

Het programma heeft 4 onderzoekslijnen:

• het draagvlak bij Nederlanders voor topsportevenementen;
  • succesvolle publiek-private samenwerking;
  • brede economische effecten;
  • maatschappelijke opbrengsten in termen van gezondheid, welzijn en plezier.

Programma Onderzoek topsportevenementen

Het programma heeft 4 onderzoekslijnen:

• het draagvlak bij Nederlanders voor topsportevenementen;
  • succesvolle publiek-private samenwerking;
  • brede economische effecten;
  • maatschappelijke opbrengsten in termen van gezondheid, welzijn en plezier.
31083 Hardloopwedstrijd

Waarom dit onderzoek?

Nederland is erg goed het organiseren van internationale topsportevenementen waarbij mooie topsportprestaties worden geleverd. Deze evenementen en prestaties die er worden geleverd zijn waardevol en kunnen tegelijk een waardevol platform vormen voor bijvoorbeeld het bevorderen van een gezonde leefstijl en economische activiteiten. Ondanks dat bekend is dat topsportevenementen op verschillende terreinen maatschappelijk waardevol kunnen zijn is er nog maar beperkt kennis beschikbaar over de voorwaarden waaronder een topsportevenement maatschappelijke waarde toevoegt. Onderzoeken rondom topsportevenementen werden in de afgelopen jaren vaak los van elkaar en op verschillende manieren uitgevoerd. Dit netwerk gaat zorgen voor bundeling van kennis en verdieping.

Meer informatie?

Voor meer informatie neem contact op met: Dr. Willem de Boer (willem.deboer@han.nl / 06-13076024)

Sporteconomie en Sportmanagement

De maatschappelijk en economische waarde van sport vergroten, dat is waar experts binnen het expertisegebied Sporteconomie en Sportmanagement zich mee bezig houden. Het scala waarin HAN SENECA onderzoek doet naar effecten van sport en sportevenementen is breed.

31015 Hardloopwedstrijd

Blijf op de hoogte van de laatste onwikkelingen

Regelmatig brengen we nieuws naar buiten vanuit HAN Sport en Bewegen over onderzoeken, projecten en evenementen binnen sport en bewegen, arbeid en gezondheid. Blijf ook op de hoogte en meld je aan voor de nieuwsbrief en/of bekijk ons weblog.

410388 sport en bewegen, blog professionals
draw-cta-title

HAN Sport en Bewegen en HAN SENECA

HAN Sport en Bewegen

HAN Sport en Bewegen biedt bachelor- en masteronderwijs, doet onderzoek, werkt samen met sportorganisaties, levert stagiaires en nog veel meer. De academie streeft naar een goed aangesloten driehoek van onderwijs, onderzoek en praktijk.

31034 Studenten op stoelen bij lage tafel lachend meisje horizontaal

HAN SENECA

Of je nu inzicht in jouw gezondheid wilt hebben, je preventief met je vitaliteit aan de slag wilt, je jezelf als professional verder wilt ontwikkelen via cursussen of dat je als ondernemer wat wil doen met de vitaliteit van jouw werknemers. Bij HAN SENECA kan je terecht.

305292 entree han seneca k33

Snel antwoord

Vragen over HAN SENECA of onze dienstverlening?
Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Werkdagen: 9.00 tot 17.00 uur

Liever bellen?