Nieuw boek ‘Datagedreven werken in de praktijk’ wijst de weg

Praktische gids om effectief te leren werken met data gelanceerd bij de HAN

Hoe kun je data slim inzetten binnen je vakgebied? Het spiksplinternieuwe boek ‘Datagedreven werken in de praktijk’ moet leidinggevenden, beleidsmakers, datagebruikers én studenten de weg wijzen. Op donderdag 18 januari vanaf 16:45 vindt de boekpresentatie plaats bij de Academie IT en Mediadesign.

9badd000-668f-11ee-a891-3a88cd48d72a Nieuwsbericht over het Koersbeelddoel Studenten en medewerkers worden digi- en datavaardig

Niet alleen voor auteurs Viola den Hartog en Mieke van Schaik is dit een belangrijk moment, maar ook voor de HAN. Eén van de strategische doelen uit het Koersbeeld richt zich immers op de digi- en datavaardigheid van studenten en medewerkers. Met dit nieuwe boek, en een bijbehorende managementgame, krijgen zij nu een praktische gids in handen om effectief te leren werken met data. Het boek komt gratis digitaal beschikbaar voor alle studenten en medewerkers van de HAN en kan daarmee ingezet worden in het onderwijs, of voor je eigen kennisontwikkeling. De managementgame is exclusief voor het boek ontwikkeld door het lectoraat Media Design van de Academie IT en Mediadesign en goed toe te passen in het onderwijs.

Raamwerk voor datamanagement

Viola den Hartog: “Of je nu in de zorg, het bedrijfsleven of bij de overheid werkt, de handvatten in dit boek zijn toepasbaar in alle sectoren. We presenteren een raamwerk dat je onder andere helpt bij het formuleren van je vraagstuk, het samenstellen van de databehoefte, de inrichting van de dataketen en het betrekken van de juiste mensen, de zogenaamde datarollen. Ook de kwaliteit, veiligheid en het ethisch gebruik van data komen aan bod.” Medeauteur Mieke van Schaik vult aan: “Het werken met data vraagt om specifieke vaardigheden. Daarom geven we in dit boek ook inzicht in de veranderkundige uitdagingen die hierbij om de hoek komen kijken.” De auteurs interviewden verschillende bedrijven over de manier waarop zij met data en datamanagement aan de slag gaan. Het boek bevat praktijkvoorbeelden van organisaties als NOC*NSF, het Rijksmuseum en Bovemij.

Boekpresentatie

Op het programma van 18 januari staat, naast de officiële eerste uitreiking, nog meer interessants. Meerdere data-experts uit het bedrijfsleven komen aan het woord, evenals Stijn Hoppenbrouwers, lector Data & Knowledge Engineering en Astrid Hoge, directeur van de Academie IT en Mediadesign. We sluiten af met een borrel. Iedereen met interesse in data is van harte uitgenodigd.

d1fe4890-845a-11ee-91ac-ec33e6c18403 Boekomslag van het boek Datagedreven werken in de praktijk. Geschreven door Viola den Hartog en Mieke van Schaik

Data belangrijk bij de HAN

In het Koersbeeld benadrukt de HAN het belang van brede kennismaking met datagedreven toepassingen in onderwijs en onderzoek. Het zojuist gelanceerde boek ‘Datagedreven werken in de praktijk’ komt daarom gratis beschikbaar voor alle studenten en medewerkers. Daarnaast maakt de hogeschool werk van kennisdeling en -ontwikkeling op het gebied van data science. Zo startte vorige jaar de masteropleiding Applied Data Science en is inmiddels een nieuw lectoraat Applied Data Science & AI ingericht dat binnen en buiten de HAN optreedt als aanjager, verbinder en kennisdrager op dit thema.

Astrid Hoge, directeur van de Academie IT & Mediadesign: “Datavaardigheid wordt steeds belangrijker in ons werk. Ook in het onderwijs krijgen we steeds meer zicht op hoe we kunnen en willen werken met data en haar randvoorwaarden in onze bedrijfs- en leeromgevingen. En veel belangrijker: wat kunnen onze studenten met datavaardigheid in hun toekomstige vakgebied. Dit boek geeft veel praktische handvatten en een aanpak om daarmee aan de slag te gaan. Als HAN gaan we hier ook zelf mee aan de slag in onze curricula en professionalisering. Goed dat we daarvoor nu ook een basis met dit boek en de ontwikkelde game hebben.”

Over de auteurs van ‘Datagedreven werken in de praktijk’:

Viola den Hartog
Als senior consultant coacht Viola profit en non-profit organisaties bij digitale transformatie. Ze werkt momenteel als programmamanager Datagedreven Werken om organisaties te helpen in dit vakgebied.

Mieke van Schaik
Mieke is een maatschappelijk betrokken strategisch consultant Digitale Transformatie. Momenteel is Mieke Strategisch CIO adviseur en kwartiermaker Datagedreven Werken bij de gemeente Eindhoven.