Kinderen bouwden deze zomer volop aan hun toekomst

Studenten willen tegenwoordig écht het verschil maken. Bijdragen aan de grote uitdagingen die er spelen in de maatschappij. Denk aan klimaatverandering, energietransitie en duurzaamheid. Binnen de bouw en infra liggen op dit vlak enorme uitdagingen. Maar hoe voorzien we de bouw- en civiele wereld van nieuw bloed?

ac450e1a-5974-11ee-9ef4-024215b4a989 Jurrian van Moort op een skelter tijdens Wij bouwen de Toekomst in Harderwijk

Dat zaadje moet eigenlijk al heel vroeg gepland worden bij kinderen. Liefst al op de basisschool. Daarom organiseerde Bouwend Nederland deze zomervakantie voor het 2e jaar het event ‘Wij bouwen de toekomst’. Dit keer op het Bouw & Infra Park in Harderwijk. Een maand lang konden kinderen in de leeftijd van 4 tot 10 jaar zich van 22 juli tot en met 20 augustus volledig onderdompelen in de bouw.

Doolhof van rioolbuizen

De kinderen leerden wat er allemaal komt kijken bij het bouwen van een woning. Welke bouwmaterialen worden gebruikt en welke machines rijden rond op een bouwplaats? Het jonge grut nam deel aan tal van activiteiten. Van torenkraan tot elektrafabriek en van een verkeersplein tot een doolhof van rioolbuizen. Ook de workshops ‘superstructuren’, ‘statische elektriciteit’ en ‘eenvoudige machines’ vonden gretig aftrek.

Openbare ruimte

Vooral het spetterende theaterstuk viel in de smaak waarin de familie Bouwer een nieuw huis moest opleveren in een compleet niet gebouwde straat, inclusief de realisatie van de openbare ruimte. De kinderen en hun ouders zongen uit volle borst mee ‘Kies voor groen en goed fatsoen’.

Spelenderwijs infra leren kennen

Anne de Jonge is de initiatiefneemster van Wij Bouwen de Toekomst. Ze vertelt: “Het tekort aan goede vakmensen is een maatschappelijk probleem. We hebben dus met z’n allen een opgave, want er moet nog veel gebeuren op het gebied van Bouwkunde en Civiele Techniek. Bouwend Nederland speelt daarin een verbindende rol. Met het werkveld én het onderwijs samen.”
Anne gaat verder: “De bouw speelt zich vaak af achter hekken. We willen tijdens ‘Wij bouwen de toekomst’ laten zien dat de bouw toegankelijk is. We willen kinderen spelenderwijs in aanraking laten komen met bouw en infra. Het mooie is dat je op álle niveaus in de grond- water- en wegenbouw kunt werken. Ik zeg altijd: “Je mag alles worden in de bouw en infra, behalve ongelukkig.”

Anne de Jong op een skelter

Toekomst

De 4-jarige Jurrian van Moort is helemaal in zijn nopjes. Met grote laarzen loopt hij over het Bouw  & Infra Park in Harderwijk. Zijn vader heeft een grondverzetbedrijf en heeft op alle niveaus leuke banen, maar komt lastig aan goede medewerkers. Op z’n zoon kan hij later rekenen, want het bloed kruipt waarschijnlijk waar het niet gaan kan. “Hij vindt het machtig interessant hier,” zegt vader Pieter van Van Moort Grondverzet. “Vooral de grote machines spreken hem aan.” Jurrian bouwt ondertussen een politiebureau van grote blokken en sprint als hij klaar is naar de skelters. Met zijn toekomst komt het wel goed.

Je mag alles worden in de bouw en infra, behalve ongelukkig.

Niet vies worden

Locoburgemeester van Harderwijk Marcel Companjen vertelt in De Gelderlander dat hij trots is dat dit event in zijn stad plaatsvindt. “Zo’n evenement zet Harderwijk nog meer op de kaart, maar er is natuurlijk ook een belang mee gemoeid. Nieuwe aanwas in de bouw is een groot maatschappelijk probleem, daar vragen we graag aandacht voor. Je hoort, ook vandaag weer, hoe lastig het is om goede mensen te vinden. Als je een beetje goed met je handen overweg kunt, kun je tegenwoordig meer verdienen dan een advocaat, zo wordt gezegd. Geld is geen reden om niet voor de bouw te kiezen. En de tijd dat je er vies van wordt, is ook voorbij."

Terugblik op Wij bouwen de Toekomst in Harderwijk