Mobility Innovation Center

Studenten innoveren met onderzoeksvoertuig

de MORE auto waar aan gewerkt wordt in het MIC 2023

Bij de HAN werken 60 studenten van verschillende studies samen aan het project MORE: een modulair onderzoeksvoertuig. Van 2e-jaars bachelors tot masterstudenten. Samen onderzoeken ze de praktische kant van nieuwe technologie in het Mobility Innovation Center (MIC), dat te vinden is op Industriepark

Auto in 3 delen

De modulair opgebouwde auto bestaat uit 3 delen: een voor- achter- en middenstuk. De voorkant en achterkant zijn makkelijk te demonteren, te vervangen en aan te passen. Op deze manier onderzoekt de multidisciplinaire studentengroep hun eigen ideeën en de onderzoeksvragen waar bedrijven niet aan toe komen.

Te huur voor onderzoek

Het onderzoeksvoertuig is te huur. Bedrijven die onderzoeksvragen hebben waar ze geen tijd, ruimte of mankracht voor hebben kunnen de vraag neerleggen bij het team. De studenten zoeken dan uit of het idee werkt of niet.

Zo kwam er laatst een vraag over wendbaarheid in bijzondere voertuigen. Hoeveel groter zou het bereik zijn als het voertuig niet alleen met de voorwielen kon sturen, maar ook met de achterwielen? Om de mobiliteit te onderzoeken is de MORE-auto aangepast en is er uitgebreid gekeken naar het verschil in wendbaarheid en bereik.

Volledig autonoom rijden

De studenten kunnen ook hun eigen ideeën testen. Zo is het team druk bezig om in 2025 een volledig autonoom rijden.

Ook wordt er gekeken naar duurzaamheid. Rijden op waterstof komt steeds meer op, maar wat gebeurt er als je een waterstofbatterij inzet? Met welk vermogen en energiecapaciteit heb je dan te maken? En hoe goed werkt dat?

Student werkt aan MORE in het MIC

Testengineer

Ontwikkelingen en onderzoeksvragen kunnen via MORE getest worden. Op het MIC hebben de studenten een plek om praktische vaardigheden te ontwikkelen. Thijs Kuster, student Business Management, is een van de projectleiders. "Er zijn hier studenten van verschillende studies. Ik bemoei me bijvoorbeeld niet zoveel met de technische kant, maar houdt me bezig met het organiseren, overzicht houden en faciliteren van het onderzoek. Verschillende disciplines werken hier samen. Door ons eigen voertuig te gebruiken kunnen studenten zich voorbereiden op het werk als (test)engineer."

Dat kan sneller!

"We willen er wat meer vaart in! Onze auto kan nu maximaal 70 km/uur. Maar dat is ook echt topsnelheid. Daarom willen we een 90 kilowatt motor in de auto zetten waarmee we de 200 km/uur kunnen halen", Vertelt Thijs. "Hiervoor moet van alles gedaan worden. Naast een motor bouwen moet het buizensysteem van de auto veranderd worden om ruimte te maken. Dit moet allemaal geometrisch kloppend zijn. Daarnaast moet ook de elektra veranderd worden. Automotive, Werktuigbouwkunde en Embedded Systems studenten werken hier samen met een masterstudent Automotive Systems vol enthousiasme samen aan dit project."

Thijs Kuster presenteert: Update MORE 2023