Opleiden van de ingenieurs van morgen MORE (Modulair Research Vehicle)

De toekomst van mobiliteit is onzeker. Gaan we elektrisch rijden, op waterstof of rijden we over 50 jaar autonoom en niet zelf? Gezien deze onzekerheid is MORE op de HAN in Arnhem opgezet als een wendbaar en aanpasbaar leerprogramma.

Doel van onderzoek
MORE vehicle is in studiejaar 2020-2021 als internationaal project gestart waarin wordt gewerkt aan het bouwen van een voertuig, geïnspireerd door het idee van het Thyssenkrupp Modular Research Platform. Het voertuig niet het doel van MORE (Modulair Research Vehicle), maar het opleiden van de ingenieurs van morgen staat bij dit multidisciplinaire project centraal. Het modulaire voertuig MORE is een middel om dat doel te bereiken.
Hoe mobiliteitsingenieurs van morgen opleiden?
Het opleiden van deze ingenieurs van morgen doen we met ons voertuig, dat volledig ontworpen en gebouwd wordt door studenten. Dit geeft de studenten de kans om in de praktijk te werken met de nieuwste ontwikkelingen in de auto-industrie. De modulariteit van het voertuig wordt gegarandeerd, doordat de onderdelen van het voertuig heel gemakkelijk verwisseld kunnen worden.

Wie werken aan het MORE-voertuig?
MORE heeft meer dan 50 studenten die aan het MORE-voertuig werken. Deze groep bestaat uit bachelorstudenten uit alle semesters van Engineering en Automotive en uit masterstudenten Engineering Systems. Deze studenten zijn afkomstig van zowel de technische als de autotechnische opleiding.
MORE integreert ook met mbo-opleidingen en middelbare scholen. Daarnaast werkt MORE ook samen met bedrijven om opdrachten en projecten van hen te krijgen.
MORE is een mooie verbinding tussen Engineering en Automotive
Nieuwsberichten
- ThyssenKrupp bewondert snelle innovatie en resultaten MORE-project (25 april 2023)
- HAN MORE ontvangt HyMove en schittert op Open Avond (10 mrt 2023)
- Studenten MORE ontwikkelen verder door op behaalde resultaten (3 mrt 2023)
- Opdracht minor Powertrain past in MORE (20 dec 2022)
- Studenten HAN MORE geslaagd voor certificering NEN9140 (30 nov 2022)
- MORE team bereikt Oberalppas tijdens 24H2 Challenge (30 nov 2022)
- Folke studeert af met een 10: brake-by-wire en modulair remsysteem bij project MORE (4 juli 2022)

Waar bestaat het voertuig uit?
Het voertuig is een modulair onderzoeksvoertuig dat bestaat uit:
- Vast middengedeelte
- Verwisselbare achterste secties
- Verwisselbare voorste secties
- Ons eigen modulaire elektronische platform
- Verschillende achter- en voorsecties voor verschillende onderzoeksmogelijkheden
- Elektromotoren (aantal verschilt per deelproject/onderzoek)
- Elk onderdeel is relatief eenvoudig te vervangen of aan te passen
Praktische ervaring maakt een betere ingenieur

Wat is al gerealiseerd?
Dit is al gedaan met het voertuig:
- Mechanisch ontwerp van een achteras geschikt voor torque vectoring
- Mechanisch ontwerp van een onafhankelijke voorwielophanging geschikt voor torque vectoring
- Basisregeling voor de torque vectoring van de vooras
- Modulair remsysteem/brake by wire
- Modelleren van een remsysteem
- Aansturing van een remsysteem met draadremmen
- Alternatieve besturing van de EPAS-stuurkolom
- Bedrading van diverse elektrische en elektronische systemen
- Aandrijflijnoptimalisatie en efficiëntiemeting van elektrische aandrijflijnen
- Energiebeheer van een brandstofcelaandrijflijn
- Modelleren en testen van de voertuigdynamica
- Optimalisatie van het engineeringproces in een studentenomgeving
- Een traject rijden met behulp van vision
Het project is vergelijkbaar met een stage'
Onze visie op de toekomst
Onze belangrijkste visie is om in 2025 een volledig autonoom rijdend MORE-voertuig te hebben.
Neem contact met ons op
- Ad Oomen, docent en projectleider
- E-mail: ad.oomen@han.nl