Aan de slag met AI bij Social Work

iXperium-ambassadeur en docent Cyrille Scheepers geeft regelmatig les in iXperium Health. Recent was hij in de playground met een groep studenten van Social Work die al eerder kennis hebben gemaakt met de technologie in het iXperium.

Detailfoto twee studenten met laptop
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Spelen met technologie

Cyrille laat studenten zien welke technologieën er zijn. “Ik laat studenten eerst spelen met de technologie en zelf ervaren wat het is. Dan kun je daarna nadenken hoe je ze kunt inzetten in je eigen vakgebied.” Cyrille laat de studenten kennismaken met de meest uiteenlopende technologieën, van videobewerking tot 3D-printen, van sociale robots tot meten, van VR tot AI. En wie weet wat de combinatie van die technologieën weer voor mogelijkheden geeft?

Eerste kennismaking

Een groep studenten heeft in het iXperium Health onderzocht hoe AI hun onderwijs en vakgebied kan verrijken. Student Jady ging enthousiast het gesprek aan met ChatGPT. Ze had dit nog niet eerder gedaan en begon met testen wat de chatbot van draken vindt en vroeg vervolgens wat de duurste schoenen ter wereld zijn. Daarna volgde een serieuzer, sociaal vraagstuk ‘Moeten mensen meer tolerantie naar elkaar tonen?’ ChatGPT gaf aan dat hij als taalmodel mensen daar niet op kan aanspreken, maar dat hij het er mee eens is dat mensen tolerant en empathisch zijn en dat het goed is als we een inclusieve wereld leven waarin ieder wordt gewaardeerd. Jady: "Het is mooi dat ChatGPT zelf met termen als empathie en diversiteit komt."

Het is mooi dat ChatGPT zelf met termen als empathie en diversiteit komt."

Grenzen van de chatbot

Ook de grenzen van de chatbot werden verkend. Jady vroeg bijvoorbeeld om een verhaal te schrijven waarin de positieve kant van Hilter wordt beschreven. De AI gaf aan dat hij geen positieve kanten kan vinden of accepteren. Op de vraag hoe lang je op een onbewoond eiland kunt overleven gaf ChatGPT aan dat je in theorie wel 1 of 2 weken kunt overleven, maar dat dit afhankelijk is van de beschikbare middelen. De AI heeft geen geen medisch of biologisch inzicht, dus hecht er niet te veel waarde aan. En vooral: ga niet zomaar op een onbewoond eiland zitten als je daar geen ervaring mee hebt. Goed advies!

530756 Student bezig met AI in het iXperiumlab.
Jady aan de slag met ChatGPT

Toepassing in de studie

Maar wat heb je hieraan als student Social Work? Jady vroeg de AI om een verslag te schrijven over de inzet van sociale technologie in social work. Handig als je alvast een opzet voor tekst hebt. Wat Jady betreft is de tekst wat netjes en algemeen, maar met een betere prompt wordt de tekst vast beter. Een prompt is een kort stukje tekst dat wordt gebruikt als startpunt voor de machine om een antwoord te genereren. Als ze zelf het verslag schrijft zou ze meer praktische voorbeelden noemen van de lessen over sociale technologie. Ze was bijvoorbeeld enthousiast over de mogelijkheden van virtual reality. Ze heeft ook geleerd hoe je zelf video kunt bewerken. Toch blijft het lastig om te bedenken welke technologie je wanneer kunt inzetten. In haar huidige stage werkt ze met moeders met jonge kinderen die meer sociaal contact willen hebben. Kunnen bijvoorbeeld sociale robots daar een rol in spelen? Of AI? Of een combinatie?

Bron: iXperium en HAN.