Sporters in HAN SENECA wekken voor 1 maand aan energie op

Fitnesscentrum HAN SENECA heeft met de duurzaamheidschallenge in april voor 1 maand aan stroom opgewekt voor 1 huishouden. Daarmee is het doel bereikt voor initiatiefnemer Marc Kroes.

Sporters in HAN Seneca doen mee aan de duurzaamheidschallenge

Vol energie loopt Marc Kroes richting de pilaar in het midden van fitnesscentrum HAN SENECA. Een grote thermometer geeft daar aan hoeveel stroom er is opgewekt. Zo’n 350 deelnemers zijn met zo’n 600 ‘cardiomomenten’ gekomen tot ruim 200 kilowattuur (kWh).  “De challenge was bedoeld om mensen ervan bewust te maken hoeveel energie we verbruiken door ze letterlijk te laten voelen hoeveel je moet doen om energie op te wekken”, vertelt Marc. “Jaarlijks verbruikt een Nederlands huishouden 2480 kWh. Met deze grote inspanning hebben we dus energie opgewekt voor slechts 1 huishouden voor 1 maand.”

Van kilocalorieën naar kilowattuur

Marc is fitness manager bij HAN SENECA en initiatiefnemer van de duurzaamheidschallenge. HAN SENECA is het gezondheidscentrum binnen de hogeschool in Nijmegen, waar zowel medewerkers, studenten als particulieren kunnen sporten. Het fitnesscentrum is onlangs gemoderniseerd met nieuwe apparaten en een E-gym waar je computergestuurd kan trainen.

Tijdens de duurzaamheidschallenge is gemeten hoeveel kilocalorieën mensen verbrandden op cardio-apparaten als de loopband, fiets of ski-ergometer. Die kilocalorieën zijn vervolgens omgerekend naar kilowattuur en bij elkaar opgeteld. Marc: “Als je in één uur 15 kilometer loopt - en dat is echt snel - heb je slechts 0,3 kilowattuur opgewekt. Dat laat wel zien hoe moeilijk het is om met spierkracht energie op te wekken.”

HAN Seneca - Tussenstand Duurzaamheidschallenge

Belang van verduurzaming

Naast dit soort opvallende feiten en getallen heeft Marc de challenge aangegrepen om met mensen in gesprek te gaan over duurzaamheid en hun energieverbruik. Bevlogen en energiek houdt hij een betoog over het belang van verduurzaming.

“Fossiele brandstoffen hebben voor enorme welvaart gezorgd, doordat we daarmee heel efficiënt energie kunnen opwekken. We hebben alleen 1 ding over het hoofd gezien: het leidt tot een gigantisch broeikaseffect, dat zorgt voor opwarming van de aarde. En die opwarming heeft weer als catastrofaal gevolg dat de wereld zelfs voor de mens onbewoonbaar wordt.”

Meestal werken Luuk en ik ons figuurlijk in het zweet voor een duurzame HAN en vandaag letterlijk. Met de HAN-focus op duurzaamheid, ondersteunden wij vanuit het zwaartepunt en de HAN Green Office, deze challenge van harte. Goed om inzicht te krijgen in wat verbruik je eigenlijk aan fysieke kracht zou kosten.

Minderen

Kortom; er moet iets veranderen, zegt Marc. “En snel. De rijkste 10 procent van de wereldbevolking verbruikt en vervuilt het meest. Dat zijn wij. De mensen in het westen. Dat zijn niet de mensen in Afrika, Azië of Zuid-Amerika. Wij zijn de vervuilers. En dus moeten wij inleveren. Wij moeten minder produceren, minder vlees eten, minder op vakantie gaan en minder elektrische apparaten kopen. Dat zijn de belangrijkste oplossingsvormen.”

Dat is geen makkelijke boodschap, ervaart Marc. “Na mijn betoog zeggen mensen dat ik gelijk heb. Ze zijn het ermee eens dat we iets moeten doen. Tegelijkertijd is die verandering ook moeilijk voor mensen. Ze willen niet minder reizen of consumeren. Vaak is de reflex: ‘Ik doe het al zo goed’. Gezamenlijk doen we echter nog veel te weinig. Natuurlijk, duurzame energiebronnen als zon, waterkracht en wind helpen, het is alleen nog echt onvoldoende. Niet voor niets waarschuwt de Verenigde Naties al heel lang dat onze levenswijze niet houdbaar is.”

In beweging

Het is bijzonder, een fitness manager die zich zo hartstochtelijk inzet voor verduurzaming en zo zijn best doet om mensen niet alleen in de sportschool in beweging te krijgen, maar ook op het gebied van duurzaamheid. “Zoals iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen inkomen, vind ik dat iedereen ook verantwoordelijk is om te kijken wat voor impact je op het gebied van duurzaamheid kan hebben op je omgeving. Ik draag mijn steentje bij door meer bewustwording te creëren.”

Tevreden kijkt hij daarom terug op zijn duurzaamheidschallenge. “Het heeft mensen aan het denken gezet.” Op een idee voor de volgende challenge broedt Marc nog. Dat er één komt, staat wel vast. “Ze zijn een succes. Je merkt dat mensen het leuk vinden om mee te doen. Het kan best saai zijn om naar een sportschool te gaan. En fitness is vaak vrij individueel. Dit soort challenges zijn een uitdaging en je ziet dat mensen elkaar aanmoedigen. Er ontstaat gemeenschappelijkheid. Dat is leuk. De sportschool is dan meer een sociale ontmoetingsplek.”

Sporters in HAN Seneca