IPO-studenten ontwerpen geurvaas voor gedragsondersteuning bij mensen met dementie

Beau, Else, Loes en Sima ontwerpen een geurvaas die gedragsondersteuning biedt aan mensen met dementie. De 4 studenten Industrieel Product Ontwerpen (IPO) aan de HAN in Arnhem proberen met deze geurvaas ervoor te zorgen dat mensen met dementie langer en prettiger thuis kunnen wonen.

529739 Geurvaas is een project van 4 studenten Industrieel Product Ontwerpen IPO met als doelgroep mensen met dementie

Wat is dementie?

Iemand met dementie vergeet niet alleen de naam van een kennis, maar herkent de persoon helemaal niet meer. De informatie verdwijnt langzaam maar zeker uit het geheugen of is niet meer toegankelijk. Iemand met dementie krijgt moeite met plaats en tijd, en verdwaalt in een bekende omgeving.

Het eerste model van de geurvaas is met een 3D-printer geprint
529741 Loes, student IPO, werkt aan een maatzaag, merk Hammer, model K3 Winner Comfort
Student Loes bewerkt een stukje van de geurvaas op een professionele maatzaag

Hoe aan de slag?

Met deze interessante gegevens gingen de studenten aan de slag. De uitdaging was vooral om een product te ontwikkelen dat mensen met dementie niet afschrikt door een voorwerp dat zij niet kennen en niet zelf gekocht hebben. Want naast angstig, zijn ze vaak achterdochtig en daarom zou de inzet van een traditionele geurmachine een verkeerd effect kunnen hebben. Het ontwerp moet daarom passen in de vertrouwde omgeving.

Welke ontwerpkeuze is gemaakt?

Meerdere ideeën kwamen voorbij. Uiteindelijk werd gekozen voor een vaas, een hang- en tafelmodel. Het eerste model hebben ze deze week met een 3D-printer op de HAN in Arnhem geprint.

IPO-student Beau zegt over het uiteindelijke idee: “Een vaas is voor niemand bedreigend, want elke ouder, opa of oma heeft er wel eentje in huis en ziet het als een mooi cadeau om die te krijgen. Door het formaat van de vaas geeft het ons ook de ruimte om techniek te plaatsen.” Else vult aan dat mensen met dementie een verschillend niveau van beweeglijkheid hebben. "Daarom is zowel een hang- als tafelmodel ontworpen."

529740 Ultimaker 3D-printer wordt gebruikt om producten mee te printen.
Op de HAN kunnen studenten hun producten printen met een Ultimaker 3D-printer

Wat willen de studenten bereiken?

De studenten Industrieel Product Ontwerpen willen met hun ontwerp een zo breed mogelijke doelgroep bereiken, zodat veel mensen er profijt van hebben. Sima: “Ik hoop dat we voor de toekomst een blijvende bijdrage kunnen leveren aan het welzijn van mensen met dementie.”

En wie is de opdrachtgever?

Het Lectoraat Architecture in Health van de HAN is opdrachtgever. Deze onderzoeksgroep voert multidisciplinair onderzoek uit naar wat mensen willen, wat hen stimuleert en wat hen afschrikt als het gaat om technologie en ruimtelijk ontwerp. Deze mindset’ vertalen de onderzoekers op een systematische manier naar slimme bouwkundige ontwerpen, wat ook industriële productontwerpen kunnen zijn.

Bron en fotografie: HAN