Meer trots en sociale binding door WK Volleybal Vrouwen 2022

Het WK Volleybal voor vrouwen 2022 leidde tot meer sociale verbinding en trots én gaf een impuls voor een gezonde levensstijl. Dat zijn belangrijke uitkomsten van het onderzoek van HAN Sport en Bewegen dat tijdens een 'terugblik-bijeenkomst' in Arnhem werd gepresenteerd.

8ec2054e-0cff-11ee-9538-02565807075b Wedstrijd WK Volleybal dames

“Het zijn kleine maar significante verbeteringen in de gewenste richting. Dat stemt mij positief,” zegt docent-onderzoeker Jelle Schoemaker van het Sports & Economics Research Centre (SERC) . “We weten dat levensstijl en vertrouwen niet makkelijk veranderen, maar sportevenementen kunnen hier een kleine bijdrage aan leveren.”

Uniek sportonderzoek

Het Sport- en Economisch onderzoekscentrum van de HAN deed in opdracht van provincie Gelderland, Nevobo, gemeente Arnhem en gemeente Apeldoorn onderzoek naar de economische en met name maatschappelijke effecten van het WK Volleybal, dat september 2022 in Nederland gehouden werd. Nooit eerder werden maatschappelijke effecten zo uitvoerig onderzocht. “De voor- en nameting die we gedaan hebben, is echt uniek in Nederland, en misschien wel Europa,” aldus een enthousiaste Schoemaker.

400966 Portret expert Jelle Schoemaker

Grootste indoorsportevenement

Van 23 september tot en met 15 oktober werd in Arnhem, Apeldoorn en Rotterdam het WK Volleybal gehouden. Zowel op als naast het veld was dit een bijzonder evenement. De 1e ronde vond plaats in 3 verschillende volleybalstadions in het GelreDome en de 24 landenteams werden gehuisvest in 31 Gelderse gemeenten. Er werden in Gelderland 700 activiteiten georganiseerd rondom het WK.

Het door TIG Sports en de Nederlandse Volleybalbond (Nevobo) georganiseerde WK was met 125.000 bezoekers het grootste indoorsportevenement ooit in Nederland. Het evenement had via televisie en streams in Nederland een mediabereik van ruim tien miljoen en wereldwijd bijna 1,1 miljard kijkers.

Rapportcijfer 8,1

Het evenement werd met een 8,1 door de bezoekers hooggewaardeerd. Aan de maatschappelijke activiteiten die vooral in Gelderland werden georganiseerd, gaven de bezoekers gemiddeld een 8,4. Schoemaker: “Meestal zit de waardering van grote sportevenementen in Nederland onder een 8, nu dus toch wel een stukje daarboven.”

“Kleine maar belangrijke effecten”

Uit een voor- en nameting bleken een aantal kleine maar significante veranderingen daar waar het WK zich heeft afgespeeld. Mensen waren onder andere minder neerslachtig, trotser op Nederland, meer tevreden met hun buurt en ze hadden iets meer vertrouwen in mensen. “We waren zelf ook wel verbaasd over sommige resultaten, maar ze zijn wel te verklaren. Doordat de landenteams in verschillende gemeenten zaten, werden daar allerlei activiteiten georganiseerd. Meer contacten in de buurt zorgt voor meer vertrouwen en tevredenheid,” legt Schoemaker uit.

Schoolvoorbeeld

De onderzoekers adviseren daarom om in de toekomst vaker de regio te betrekken zoals bij het WK Volleybal werd gedaan. Wel zou goed zijn als er dan wat meer aandacht is voor wat dit van vrijwilligers vraagt. Gedeputeerde Sport Jan Markink: “Ik ben heel blij met deze uitkomsten. Het laat zien dat topsportevenementen echt bijdragen aan de maatschappij. We kunnen van dit onderzoek leren en erop voortbouwen.”

8ec2054e-0cff-11ee-9538-02565807075b Wedstrijd WK Volleybal dames
Impressie van het WK Volleybal

Gezond en duurzaam eten in het Gelre Food Plaza

In het Gelre Food Plaza bij het Gelredome konden volleybalfans een gezond en duurzaam alternatief halen voor de reguliere catering. Doel was mensen inspireren met lekker gezond eten en laten zien wat Nederland in huis heeft in innovatieve voeding. Bezoekers van het Food Plaza waren veelal enthousiast en er werden zo’n 12.000 duurzame gerechten geserveerd.

Andere resultaten

In Gelderland werden ook 40 netsportvelden aangelegd. Het is nog te vroeg om te zeggen of hierdoor ook meer wordt bewogen, wel is er meer diversiteit in de activiteiten op die plekken. Een aantal gemeentes is al bezig met bewegingsprogramma’s bij die velden. De economische impact voor Gelderland en Apeldoorn was zo’n € 1 miljoen, voor Arnhem was dat ruim 3,5 miljoen.

In totaal waren 300 volleybalverenigingen op een of andere manier betrokken bij het WK. Alleen al in Gelderland, waar de 24 landenteams in 31 gemeenten verbleven, organiseerde de Nevobo in samenwerking met de betrokken partijen 700 side-events en evenzoveel clinics. In heel Nederland waren dat er 3800.

Lees het gehele onderzoek hier: Rapportage WK Volleybal 2022