Ben je ook klaar met piekeren en tobben? Laat los!

Sta jij altijd aan? Ben je een piekeraar? Ontsnap op een positieve manier aan het getob tijdens het festival 'De Kunst van het LOS laten' op 21 maart. “Na een tijd van corona, van stress, is het nu tijd voor loslaten en losgaan”, vertelt organisator Ancilla van Steekelenburg.

491136 Centre for Creativity, Header Festival Kunst van het Los laten. vrouw met zomerse jurk in de wolken. Zonder parachute.

Ervaar creativiteit

Ervaar regie over jouw welzijn en leer weer zorgeloos te zijn. Tijdens het festival van Centre for Creativity (CfC) is er aandacht voor gezonde manieren om je tobbende zelf te ontstijgen. Leer omgaan met je zorgen en kom los van alle verwachtingen en stress. Op het festival ervaar je met kunst, door beleving en ervaring om uit je hoofd te komen en meer in je lijf en zintuigen zitten. In contact zijn met je creatieve zelf, heeft een positieve impact op je welzijn, schrijft het CfC.

Boek Engelse filosoof

Het idee voor het festival ontstond door het boek ‘De kunst van controleverlies’ door Jules Evans, een Engelse filosoof. Ancilla van Steekelenburg: “We waren ontzettend geïnspireerd en geraakt door het boek. Dit is precies wat studenten op de HAN kunnen gebruiken.”

Jules Evans geeft een online lezing tijdens het festival en leert deelnemers hoe ze veilig te teugels laten vieren. Voor het goede leven is behalve het rationele, ook het irrationele nodig hebben. Dat is niet eng, vertelt Jules tijdens zijn lezing.

Sprekers

Andere sprekers op het festival zijn Barbara Tammes en Merlijn Twaalfhoven. Barbara onderzoekt In ‘Playmode’  waar ideeën vandaan komen en ontdekt dat creativiteit een houding is. Merlijn staat stil bij onze verdeelde samenleving, waar schaarste, en strijd om winst domineert. Wat is er nodig om dit te doorbreken?

Leer inleven

Er zijn veel workshops, zowel in het Engels, als in het Nederlands, waar je bijvoorbeeld mindfull leert bewegen, naar een muzikaal-poëtisch verhaal luistert of ga op een denkbeeldige reis. Het kan allemaal! Of, leer je inleven in een stoel? Ruud Kroes, docent Social Work: “Kan je contact maken met een stoel of een ander ding? Tijdens mijn workshop kijken we hoe je dingen weer tot leven kunt wekken, door je in te leven. Hoe is eigenlijk als je een stoel bent? Hoe is het als iedereen de hele dag op je zit? Daar kom je achter tijdens mijn workshop.”

Meld je aan

Naast de workshops en lezingen zijn er belevingsruimten met inspirerende poëzie, fotografie en VR. We eindigen het festival met een belevingsdiner en muziek. Laat alles nu vallen en meld je aan voor het festival op 21 maart van 13.00 – 20.00 uur.