Studenten winnen landelijke studieprijs 2022

2 scripties van de opleiding Mondzorgkunde zijn in de prijzen gevallen tijdens de landelijke Studieprijs van de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM). De NVM Oral-B Studieprijs is dé prijs voor de beste en meest originele scriptie die is afgeleverd aan de opleiding Mondzorgkunde.

d2f36fa8-0cfc-11ee-a1b9-02565807075b Constance Vonck en Manon van Okkenburg tijdens de NVM Oral-B studieprijs 2022 in Nieuwegein.

Constance Vonck en Manon van Okkenburg sleepten de 2e prijs in de wacht. Hun scriptie ging over ‘Abrasiviteit van houtskoolbevattende tandpoeders’. Een rage die influencers aanprijzen om je tanden witter te maken. “We kregen van onze begeleider Stephanie Oudeman een 9 voor onze scriptie, dus we wisten dan we een kans maakten om in de prijzen te vallen,” bekent Manon.

Houtskoolbevattende tandpoeders hebben mogelijk slijtage tot gevolg.”

Voorzichtige conclusie

Hun scriptie behoeft een vervolg, want een eenduidige conclusie was op het vlak van consumentbescherming nog niet te trekken, gezien de omvang van de steekproef. Manon: “We kunnen al wel de voorzichtige conclusie trekken dat mondhygiënisten hun patiënten mogen waarschuwen om voorzichtig met houtskoolbevattende tandpoeders om te gaan doordat de schurende werking mogelijk slijtage tot gevolg heeft.”

Patiënten ervaring

De 3e prijs was voor Sophie Beckers en Annelotte Konings. Zij schreven een scriptie over ‘patiënten ervaring binnen de Academische Kliniek Mondzorg Arnhem (AKMA). In de scriptie gaan Sophie en Annelotte in op het feit dat er binnen de mondzorg steeds meer aandacht is voor feedback van patiënten. “Belangrijk omdat steeds meer mensen online recensies gebruiken,” weet Annelotte. De jury vond het een actueel en waardevol onderwerp dat de kwaliteit van de geleverde zorg borgt en het onderwijs ten goede komt.

c1ccd57a-0cfc-11ee-923f-02565807075b Portretfoto van student Mondheelkunde Annelotte Konings

Geslaagde samenwerking

Bregje van Swaaij begeleidde Annelotte en Sophie tijdens hun scriptie. Ze kijkt terug op een zeer geslaagde samenwerking. “Het is heel leuk om met vooruitstrevende en zelfstandige dames te werken. En als je dan ook nog in de prijzen valt, is het feest compleet.” Ze legt uit: “Als je voor je scriptie van de opleiding Monzorgkunde een 7 of hoger hebt, mag je je aanmelden voor de NVM-Studieprijs. Deze is bedoeld om de interessante inhoud van de scripties met meer mondhygiënisten te delen.”

Geheimhouden

De prijsuitreiking vond half november, aansluitend aan de algemene ledenvergadering van de NVM, in Nieuwegein plaats. “We wisten dat we de 2e prijs hadden,” vertelt Manon lachend, “maar moesten dat geheimhouden tot aan de uitreiking. Ik ken Annelotte heel goed, maar we wisten dus niet van elkaar dat we allebei in de prijzen waren gevallen. Dat ontdekten we daar pas.” Zij en Constance ontvingen een cheque ter waarde van € 750 euro die ze mogen gebruiken om zichzelf verder te ontwikkelen. Bijvoorbeeld via cursussen of congressen. Sophie en Annelotte krijgen een jaarabonnement op het Nederlands Tijdschrift voor Tandheelkunde.