Mobiliteitstechnologie en Maatschappij Marith Dieker: "Neem principes verantwoord innoveren helemaal mee in technische hbo-opleidingen"

372454 Belangrijke termen die van toepassing zijn bij een innovatie ecosysteem en bij innovatie.

In het hele curriculum van de technische hbo-opleidingen zouden de principes van verantwoord innoveren integraler meegenomen moeten worden.

Dit streven is voor Marith Dieker, onderzoeker Mobiliteitstechnologie en Maatschappij in het Lectoraat HAN Automotive Research, een van haar hoofddoelen binnen de HAN. “Andere perspectieven betrekken bij innovaties verbreedt het onderzoek en daarmee ook de validiteit van de resultaten.”

Dat de principes van verantwoord innoveren integraler worden opgenomen in het hele curriculum, ziet Marith niet binnen een jaar gebeuren. In dit artikel op de site van Mobiliteitsplatform vertelt de gedreven onderzoeker dat het een lange adem vergt.

Marith: "Ethiek wordt nu soms wel in lessen opgenomen, maar in het volgende leerjaar weer geschrapt. Voor studenten is professioneel reflecteren echter een basisvak. Toegepaste ontwerpethiek past daar goed in. Door goed na te denken over het bredere plaatje, kunnen we met onze technologische innovaties volgens mij nog veel meer positieve impact behalen."

0e3f736e-0cfc-11ee-bf37-02565807075b Marith Dieker is onderzoeker bij het Lectoraat Automotive Research

Frisse, deskundige input

Studenten worden bij vraagstukken vanuit het bedrijfsleven betrokken via contacten die het lectoraat legt. Marith: "Daarmee geven ze extra inhoud aan het onderwijs, bieden oplossingen voor mobiliteitsproblemen en voor opdrachtgevers levert het frisse, deskundige input op. Vanuit het lectoraat begeleiden we die studenten."

Materiaal voor nader onderzoek wordt de studenten ook aangereikt. "Kijk naar de Opel Rocks-e micro-car. Dit is heel interessant voor masterstudenten en als afstudeerproject. In het voertuig kan ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) worden ingebouwd voor allerlei testen. Daarnaast kan een student bijvoorbeeld onderzoeken in hoeverre mensen bereid zijn hun eigen auto te laten staan en over te stappen op zo’n micro-car als binnenstedelijk personenvervoer."

Micromobiliteit

Dergelijke onderzoeken op het gebied van micromobiliteit vormen waardevolle input voor het LEV (Light Electric Vehicles) Kenniscentrum. Het team deskundigen, waar Marith ook onderdeel van uitmaakt, denkt als projectpartner mee over complexe vraagstukken uit de praktijk.

Hierbij valt te denken aan:

• gemeenten met ambities voor een autovrije binnenstad
  • ondernemers met innovaties die vooruitlopen op bestaande regelgeving
  • bedrijven die mobiliteitshubs willen inrichten

Marith: "De informatiebehoefte naar stadsvriendelijke micromobiliteit en LEV’s groeit. Met het LEV Kenniscentrum hopen wij de gewenste informatie beter toegankelijk te kunnen maken en ook zelf kennis toe te voegen. En hetzelfde willen we bereiken met ons nog jongere ADAS Kenniscentrum."

477449 Voorkant van het vierde nummer van het magazine MobiliteitsPlatform

SPRONG-subsidie

Marith hoopt een SPRONG-subsidie binnen te halen. Dit is een regeling specifiek voor onderzoeksgroepen van hogescholen en hun partners.

"Samenwerking met andere hogescholen levert veel op. We hebben soms de neiging binnen onze eigen bubbel te opereren, terwijl bij andere onderzoeksgroepen ook interessante projecten lopen. Ik hoop dat met die SPRONG-subsidie een meer gestructureerde en multidisciplinaire aanpak ontstaat, want ideeën zijn er meer dan genoeg!"

Bron: MobiliteitsPlatform #4, 2022

Lees ook:
Marith Dieker: "Alle monteurs in een zero-emissie voertuig!"