Nieuw curriculum bij topopleiding Food & Business

De opleiding Food & Business kiest voor een nieuwe tactiek. In september 2023 start de opleiding met een vernieuwd curriculum en nieuwe didactiek, waarin het onderwijs aansluit op actuele thema’s. Hoe creëer je waarde voor People, Planet en Profit? En hoe neem je met elkaar de verantwoordelijkheid voor een toekomstbestendige food business?

12df9f0a-0cf9-11ee-a56c-02565807075b Food & Business keuken 0087

Studenten Food & Business richten zich nu ook al op interessante vraagstukken tijdens het 1e jaar van hun studie. Hoe ontwikkel je op basis van trends een innovatief product? Hoe maak je scholieren bewust van gezonde en duurzame voeding? En hoe zorg je voor minder verspilling in de gehele keten? Door daarover na te denken maken studenten tijdens hun studie al een verschil in de weg naar een toekomstbestendige Food Business. Met het vernieuwde curriculum komt daar nog meer nadruk op te liggen.

Actuele thema’s

In ons vernieuwde curriculum leren studenten hoe de 3 thema’s Commercie & Innovatieve Business, Voeding & Gezondheid en Quality & Productie altijd met elkaar in verband staan. Waarde creëren voor People, Planet en Profit en met elkaar de verantwoordelijkheid nemen voor een toekomstbestendige food business speelt in al deze thema’s een rol. Studenten voeren bijvoorbeeld een marktanalyse uit om de groeipotentie van een vleesvervanger op de Duitse markt te bepalen of onderzoeken de mogelijkheden om een nieuw lunchproduct voor in een gezonde schoolkantine op de markt te brengen.

Onderwijs met impact

In samenwerking met het werkveld, met onderwijskundigen én met studenten hebben wij onderwijs ontwikkeld dat gebaseerd is op de principes van High Impact Learning that Lasts. Studenten werken aan actuele en betekenisvolle vraagstukken van echte opdrachtgevers, waardoor zij de urgentie voelen om dit vraagstuk op te lossen. Ze werken niet voor de docent, maar voor de opdrachtgever en vooral ook voor zichzelf. Op deze manier zijn studenten intrinsiek gemotiveerd om zichzelf bepaalde kennis en skills eigen te maken. We beoordelen dan ook niet alleen het eindproduct, maar ook hoe een student een bepaald vraagstuk aanpakt. Op de campus benutten we de kracht van samen leren én samen werken: studenten werken aan échte opdrachten uit de praktijk en docenten helpen hen ‘just-in-time’ de theorie eigen te maken.

0cf9bb02-0cf9-11ee-98ba-02565807075b Food & Business keuken 1134
Student in de Creative Kitchen

Lerende professionals

We leiden toekomstige food professionals op die meervoudig waarde kunnen creëren binnen de internationale food business. We benaderen studenten daarom als lerende professionals. Als je Food & Business studeert, ben je verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling en bepaal je zelf in welke thema’s je je verdiept. Dit betekent dat er in ons onderwijs veel aandacht is voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. Hoe kan en wil jij een bijdrage leveren aan een projectgroep of aan een bedrijf? Studenten ontwikkelen zich bijvoorbeeld in draagvlak creëren, persoonlijk leiderschap en communicatieve vaardigheden. Docenten staan natuurlijk altijd klaar om te begeleiden en feedback te geven.

Uniek in Nederland

De vraag naar Food Professionals is groter dan het aanbod en toch is Food & Business al jaren de enige economische opleiding in de foodsector. In 2022 zijn we door de keuzegids uitgeroepen tot topopleiding en daar zijn we enorm trots op. Maar een topopleiding blijf je alleen door je te ontwikkelen. Het docententeam kan niet wachten om ons vernieuwde onderwijs volgend studiejaar samen met de food professionals van de toekomst in de praktijk te brengen.

449b567e-0cf4-11ee-9749-02565807075b Topopleiding, hbo, studiekeuzegids, stempel, sticker, 2022

Meer info en contact

Wil je meer weten over de opleiding Food & Business? Bezoek ons dan op de Open Dag